Gerdab.IR | گرداب

پرس تي‎وي، قرباني تروريسم فکري

تاریخ انتشار : ۲۵ مهر ۱۳۹۰

تروريسم فکري عليه آنهايي به کار گرفته شده است که به نوعي صداي مخالف نقض حقوق بشر يا قوانين بين‌المللي از سوي رژيم صهيونيستي و دولت‌هاي حامي آن بوده‌اند.

"اسماعيل سلامي"، تحلیلگر مسائل سیاسی گفت که اين شبکه خبري جايگزين که "آفکام" نااميدانه سعي بر به سکوت واداشتن آن دارد، به يکي از تازه‌ترين قربانيان تروريسم فکري تبديل شده است.

به گزارش گرداب، اين تحليلگر سياسي روز يکشنبه (24 مهر) اظهار داشت: «در پي ناکامي اداره ارتباطات انگليس (آفکام) در به سکوت واداشتن پرس تي‌وي مستقر در تهران به خاطر گفت‌وگوي جنجال‌برانگيز با "مازيار بهاري"، روزنامه‎نگار، در زمان بازداشتش در تهران، اکنون به بهانه اين که پخش محتواي برنامه‌هاي توليدي اين شبکه مستقر در انگليس تحت نظارت دفتر تهران است، تصميم به حذف اين شبکه از ماهواره "اسکاي" گرفته است.»

اين در حالي است که اين بهانه بدون توجه به اين حقيقت بيان شده است که پرس تي‌وي همواره خود را به عنوان يک شبکه مستقر در تهران معرفي کرده است.

اين کارشناس مسائل سياسي معتقد است که تروريسم فکري يا "هرگونه عمل اعدام روح حقيقت يا به سکوت واداشتن صداي عدالت" عليه آنهايي به کار گرفته شده است که به نوعي صداي مخالف نقض حقوق بشر يا قوانين بين‌المللي از سوي رژيم صهيونيستي و دولت‌هاي حامي آن بوده‌اند.

به گفته سلامي، يکي ديگر از قربانيان تروريسم فکري و سانسور خبري [برکناري] "اوکتاويا نصر"، دبير ارشد سابق سي‌ان‌ان در امور خاورميانه است.

اين تحليلگر سياسي افزود: «نصر در جولاي 2010 صرفا به خاطر اداي احترام و همدردي در توئيتر با "محمد حسين فضل الله"، روحاني لبناني برکنار شد.»

اين در حالي است که هرچند نصر بعد از آن کلماتش را تصحيح کرد، با اين وجود نتوانست به کار خود بازگردد.

اين کارشناس مسائل بين‌المللي همچنين به "هلن توماس"، گزارشگر ارشد پيشين کاخ سفيد مشهور به "بانوي خبرنگاري" اشاره کرد که وي نيز پس از اين که عقيده قلبي خود را درباره فلسطين و اسرائيلي‌ها ابراز کرد قرباني تروريسم فکري شد و در نهايت مجبور شد با حرفه خود خداحافظي کند.

وي افزود: «درک انگيزه‌هاي آفکام از اين اقدامات عليه پرس تي‌وي دشوار نيست؛ چرا که اين شبکه خبري وحشي‌گري پليس انگلستان عليه دانشجويان معترض هزينه‎هاي گزاف ازدواج سلطنتي را افشا کرده و از همه مهمتر اين که همواره رژيم صهيونيستي را مورد انتقاد قرار داده و از موضوع فلسطين حمايت کرده است.»

آفکام در 23 مه 2010 حکمي را صادر و ادعا کرد: «پرس تي‎وي با پخش گزيده 10 ثانيه‌اي از مصاحبه‎اي با مازيار بهاري روزنامه‎نگار کانادايي متولد ايران در زماني که هنوز در تهران بازداشت بود، قوانين اين سازمان را نقض کرده است.»

بهاري ادعا کرده است در مصاحبه سال 2009 با پرس تي‌وي اغفال و با اين شرط مواجه شده که يا براي آزادي از زندان رسانه‎هاي غرب را محکوم کند و يا براي محاکمه و حضور در دادگاه، شش سال در زندان انتظار بکشد و در آخر با حکم احتمالي اعدام مواجه شود.

اين در حالي است که پرس تي وي توضيح داده است که نه درخواستي از آقاي بهاري براي محکوميت رسانه‎هاي غرب صورت گرفته و نه شبکه پرس تي ‎وي فيلمي در اين رابطه از آقاي بهاري پخش کرده است.

ديدبان رسانه‎اي انگليس از آن زمان براي اعمال تحريم‎هاي قانوني عليه پرس تي‌وي به شدت تلاش و اتهام اين شبکه خبري را "نقض مقررات پخش آفکام" عنوان کرد.

گزارش‌هاي محرمانه وزارت خارجه آمريکا که به وسیله سايت ويکي‌ليکس فاش شده‌اند نيز نشان مي‎دهد که چگونه وزارت امور خارجه انگليس به سفارت آمريکا در لندن گفته است که در حال بررسي راه‎هاي محدود کردن فعاليت پرس تي‎وي است.

شبکه پرس تي وي خاطر نشان کرده است که اين اقدام آفکام "نقض قوانين رسانه‎هاي انگليس و تحت فشار بعضي از اعضاي خانواده سلطنتي و دولت اين کشور" انجام شده است.
 
منبع: پرس تی وی