Gerdab.IR | گرداب

گرداب/ سفارتخانه مجازی آمریکا راه اندازی شد

تاریخ انتشار : ۱۶ آذر ۱۳۹۰

آمریکا که از زمان تسخیر لانه جاسوسی‌اش همواره از نداشتن یک سفارتخانه در ایران رنج می برد در آخرین تلاش خود سعی کرد این کمبود را با راه اندازی سفارتخانه مجازی جبران کند.

به گزارش گرداب، آمریکا که از زمان تسخیر لانه جاسوسی‌اش همواره از نداشتن یک سفارتخانه در ایران رنج می برد در آخرین تلاش خود سعی کرد این کمبود را با راه اندازی سفارتخانه مجازی جبران کند.

بنابر گزارش‌ها، دولت آمریکا روز سه شنبه سفارت مجازی ویژه خود را برای ایران با نسخه های انگلیسی و فارسی راه اندازی کرد.

هیلاری کلینتون، حدود یک ماه پیش با ادعای اینکه اوباما خود را به  برقراری ارتباط با مردم ايران متعهد کرده، اما پاسخ مثبتی در اين زمينه دريافت نکرده است، گفته بود: «در نظر داريم که يک سفارت مجازی در تهران باز کنيم.»

روز گذشته کلینتون در پیامی تصویری خبر راه اندازی این سفارتخانه را اعلام کرد و گفت: «از آنجا که آمریکا و ایران دارای مناسبات دیپلماتیک نیستند، برخی فرصت‌های مهم را برای گفت و شنود با شهروندان ایرانی از دست داده‌ایم. اما امروز می‌توانیم فناوری‌های نوین را برای ایجاد پل و ارتقاء تفاهم بهتر بین دو کشور و مردم این دو کشور به کار گیریم و این دلیل راه اندازی این سفارت مجازی است.»

با این حال تحلیلگران آمریکایی این ایده را که روز گذشته اجرایی شد، شکست خورده پیش بینی کردند، از جمله کارشناسان مرکز دیپلماسی عمومی دانشگاه کالیفرنیای جنوبی که راه اندازی سفارتخانه مجازی را این گونه تحلیل کردند: «پیشنهاد این برنامه ریشه در تمایل قوی دولت آمریکا برای بهبود دیپلماسی عمومی این کشور در قبال مردم ایران با به کارگیری ظرفیت های اینترنت دارد. دولت اوباما پیش از این برای تسخیر قلب ها و ذهن های ایرانیان از ابزارهایی نظیر توئیتر، فیس بوک، یوتیوب و دیگر فضاهای مجازی بهره گرفته است.

سفارت مجازی هیلاری کلینتون در تهران به‌رغم عنوان پر زرق و برق آن، به نظر کسب و کار دیگری از نوع دیپلماسی عمومی است. اگر این برنامه در اجرای وظایف سنتی یک سفارتخانه شکست بخورد، تنها شبیه به America.gov - که یک پروژه وزارت خارجه آمریکا در دولت بوش بود که سریعا بعد از راه اندازی آن شکست خورد – است.»

باید در نظر داشت که جبهه استکبار همواره به دنبال ایجاد چالش در زمینه‌های گوناگون از جمله فضای مجازی برای کشورهاست. راه اندازی سفارتخانه مجازی، درحالی که نزدیکی آن به زمان انتخابات مجلس ایران اتفاقی نیست، در همین راستا صورت گرفته است.

این برنامه به عنوان یک سیاست "پیش دستانه" در جهت کامل کردن پازل "مشغول سازی جبهه‌ای" طرح ریزی شده است تا با مشغول کردن طرف مقابل وقت و فرصت برنامه ریزی را از او سلب کند. تحلیل‌هایی که تاکنون از سوی کارشناسان ایالات متحده در حوزه فضای مجازی ارائه شده نشان‌دهنده این است که آنها درک درستی از توان ایران در عرصه سایبری ندارند.