Gerdab.IR | گرداب

عبدالکریم سروش:

کثیری از فقها با ولایت فقیه مخالفند! + سند

تاریخ انتشار : ۰۴ دی ۱۳۹۰

در حالیکه مراجع و علمای بزرگی همچون شیخ مفید، علامه حلی، شیخ بهائی، علامه مجلسی، آیت الله جوادی آملی و... به اصل ولایت فقیه اعتقاد دارند، سروش در این زمینه به دروغ پردازی روی آورده است.

به گزارش گرداب به نقل از جام نیوز، عبدالکریم سروش که سال هاست ایران را ترک کرده و در مجامع اروپایی و آمریکایی به شبهه پراکنی علیه مقدسات دینی، اسلام و نظام اسلامی مشغول است ضمن توهین به فرهیختگان، روحانیت و مردم ایران به ولایت فقیه حمله کرده است.

شبکه بی بی سی جمعه 23دسامبر (2دی) گزارش داد: "عبدالکریم سروش" در نامه ای اظهار داشت کثیری از فقها و عقلا با ولایت فقیه مخالفند.

او درباره ولایت فقیه می نویسد: «این نظریه نه شرعا اعتبار دارد نه عقلا و کثیری از فقها و عقلا با آن مخالفند، اما هر چه هست به معنای ولایت سیاسی است نه ولایت معنوی و مفهومی جز ریاست و زعامت فقیه ندارد.»

سروش در ادامه با توهین به قوه مقننه و نمایندگان مجلس مدعی شد: «با این مجلس ذلیل و قضای زبون کدام دادگری و کدام مردم سالاری ممکن است؟»

وی در پایان با حمله به روحانیت، دانشگاهیان و نهاد های دینی و قانونی، آنان را مرعوب، دروغگو، بله قربان گو، فاسد و... توصیف می کند.

شایان ذکر است اینکه سروش مدعی می شود "کثیری از فقها با ولایت فقیه مخالفند" دروغ پردازی از سوی وی می باشد.

با اینکه مراجع وعلمای بزرگ شیعه مانند شیخ مفید، علامه حلی، محقق کرکی، شهید ثانی، شیخ بهائی، علامه مجلسی، شیخ جعفر کاشف الغطاء، ملااحمد نراقی، صاحب جواهر، میرزای شیرازی، آخوند خراسانی، میرزای نائینی، آیت الله بروجردی و ... ضمن مطرح کردن اصل ولایت فقیه و شئون حکومتی فقیه در این باره بحث کرده و آن را قبول دارند، وی ادعا می کند اکثر فقها عقیده ای به زعامت فقیه ندارند.

لازم به ذکر است مسئله ولایت فقیه و شئون حکومتی فقیه، مورد اتفاق همه علماء شیعه است، اما سروش بدون اطلاع از نظرات آنها به ادعاهای کذب و واهی در این زمینه پرداخته است.[در این باره می توان به این کتاب ها مراجعه کرد: کتاب ولایت فقیه تالیف آیت الله جوادی آملی ،کتاب ولایت فقیه تالیف آیت الله آذری قمی،کتاب ولایت فقیه آیت الله منتظری تحت عنوان" مبانی فقهی حکومت اسلامی" وکتاب ولایت فقیه تالیف استاد هادوی تهرانی]

علما و مراجع بعد از انقلاب، مانند آیات عظام: گلپایگانی، مرعشی نجفی، فاضل لنکرانی، صافی گلپایگانی، شیخ جواد تبریزی، مکارم شیرازی، آیت الله بهجت و... حمایت خود را از حکومت مبتنی بر نظریه ولایت فقیه، بارها اعلام کردند.