Gerdab.IR | گرداب

ما اهل گوگل نیستیم؛ خامنه‌ای.آی‌آر تنها بماند

تاریخ انتشار : ۲۹ دی ۱۳۹۰

گردانندگان khamenei.ir به دلیل مرجع بودن این سایت در اطلاع‏‌رسانی دیدگاه‏‌های رهبر انقلاب، تاکید زیادی بر سرعت عمل دارند.

گرداب- پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت ‌الله ‌العظمی "سید علی خامنه‌ای" مد‌ظله ‌العالی به آدرس khamenei. ir وابسته به "مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی" از سال ۸۱ و با هدف ترویج سخنان و اندیشه‌های رهبر انقلاب راه‏‌اندازی شد و از سال ۸۶ با تغییر مدیریت، دور جدید فعالیتهای خود را آغاز کرد تا همچون آیین‌ه‏ای تمام‏ عیار و بی‏‌غبار، دیدگاه‏‌های رهبری نظام را منعکس کند. بدین‏ ترتیب، چشم‏ انداز فعالیت‏‌های سایت روشن‏‌تر شد و صراحتاَ ترویج اندیشه و شخصیت رهبر انقلاب در فضای سایبر در دستور کار آن قرار گرفت.



گردانندگان khamenei. ir به دلیل مرجع بودن این سایت در اطلاع‏‌رسانی دیدگاه‏‌های رهبر انقلاب، تاکید زیادی بر سرعت عمل دارند. البته سایت leader. ir هم در کنار این سایت به عنوان سایت رسمی دفتر مقام معظم رهبری فعال است که بیشتر به پوشش سخنرانی‌ها و دیدگاه‌های فقهی رهبری می‌پردازد. این سایت چندی پیش از سوی موسسه "پروفیل گروگپ" که در فلسطین اشغالی فعالیت می‌کند به عنوان محبوب‌ترین و پربیننده‏‌ترین پایگاه اینترنتی در خاورمیانه معرفی ‏‌شد. بررسی‌های این موسسه صهیونیستی مویّد این واقعیت است که تارنمای آیت الله خامنه‌ای به گونه‌ای پیشرو در درج مطالب، اخبار و گزارش‏‌ها عمل می‌‏کند که روزانه هزاران نفر علاقمند از سراسر جهان را به خود جلب می‌‏کند. بر اساس این تحقیقات و با اتکا به داده‌های پایگاه جستجوگر گوگل از سایت رهبر جمهوری اسلامی ایران به عنوان تارنمایی نمونه یاد شده که حاوی مطالب و گزارش‏‌هایی با کیفیت بالا است. یکی از علل اصلی در موفقیت و محبوبیت پایگاه اینترنتی رهبر جمهوری اسلامی ایران تنوع زبانی آن است و دیگر بالا بودن کیفی مطالب مندرج در آنکه از سوی پایگاه اینترنتی ماشین جستجوگر «گوگل» هم تائید شده است. این سایت در مراحل میانی کار و زمانی که تیم کنونی در آن مستقر شدند، رتبه ۱۰۰ هزار در رده‌بندی سایت مشهور Alexa را در اختیار داشت. این رتبه اکنون به حدود ۲۲۰۰۰ رسیده است. طراحی لوگوی این سایت با اقتباس از کتبیه پیر بکران در اصفهان است که متعلق به دوره سلجوقیان است. در این کتبیه بر ۱۴ معصوم علیهم السلام و حضرت خدیجه سلام الله علیها درود فرستاده شده است. به همین بهانه نگاهی بر بخشهای مختلف خامنه‌ای. آی آر انداخته‌ایم:



جستار

وظیفه بخش جستار، یافتن کلمات تولیدی و بازتولیدی رهبری است. در گروه واژه‏‌های تولیدی می‌‏توان واژه‏‌هایی همچون تهاجم فرهنگی، ریزش‏‌ها و رویش‏‌های انقلاب و اقتصاد مقاومتی را جست‏‌وجو کرد. البته کلماتی همچون مردم‏‌سالاری دینی، جامعه مدنی و ناتوی فرهنگی نیز وجود دارند که گرچه برای اولین بار از سوی دیگران جعل شده‏‌اند ولی در سخنان رهبر انقلاب مورد تاکید جدی قرار گرفته‏‌اند که این سخنان می‌‏تواند برای محققان مورد توجه قرار گیرد. این بخش از سایت رهبری براساس فیش‏‌های مطالعاتی تنظیم شده است ولی نمودار توزیع گفتمانی هم ضمیمه آن است که امکان تحلیل را فراهم می‌‏کند. به عنوان مثال تهاجم فرهنگی در سال‏های پس از ۷۶ انعکاس بیشتری در سخنان ایشان داشته است. فیش‏‌بندی‏‌های این بخش به گونه‏‌ای است که جست‌وجو برای پژوهشگران را به سادگی فراهم و ممکن می‌کنند. سخنان رهبر معظم انقلاب در سایت khamenei. ir با هفت روش فیش‏‌بندی شده تا مخاطب بتواند راحت‏‌تر به آن دستیابی داشته باشد. یک نوع فیش‏‌بندی آن موضوعی است تا از این طریق، سایت به منظومه فکری رهبری نزدیک‏‌تر شود. تئوری نمودار درختی هم مورد توجه قرار گرفته که یکی از هشت ساختار و مهارت تحصیلی رایج است. مدت کوتاهی پس از سخنرانی‏‌های رهبر معظم انقلاب، متن آن به صورت نمودار درختی جمع‏‌بندی می‌‏شود و بعد از مدت زمانی دیگر نیز به صورت موضوعی در کنار چند سخنرانی دیگر به صورت نقشه راه تدوین می‌‏شود.

تاریخ انقلاب به روایت آقا
یکی از بخش‏‌های سایت دفتر نشر آثار رهبر انقلاب "یاد" است که شامل خط زمان (Time Line) زندگی حضرت آیت ‏الله خامنه‏‌ای است و به وسیله آن می‌‏توان به یک روایت از تاریخ انقلاب اسلامی و زندگی رهبری دست یافت.

تصویر یار
یکی دیگر از بخش‏‌های این سایت، عکس است. عکس‏‌هایی که با بالا‌ترین کیفیت ممکن در دسترس کاربران قرار داده‏‌اند. در بخش عکس‏‌ها می‌‏توان سه بخش تصاویر دیدار، بخش ویژه (تصاویر قدیمی) و پوستر‌ها را دید. عکس‌های کمتر دیده شده این سایت معمولا با اقبال مناسبی رو برو می‌شوند.

پادکست‏‌سازی
در سایت بخش دیگری هست که محتوای آن پادکست‏‌سازی است. پادکست‏‌ها آیتم‌های کوتاهی هستند که در کمترین زمان یک مفهوم را به مخاطب ارائه می‌دهند. پادکست‏‌های برنامه‏‌ای نیز حدود هفت تا ۱۰ دقیقه هستند که برای مخاطب از جذابیت زیادی برخوردارند. جذابیت برای بازتاب، مهم‏‌ترین عامل مورد توجه گردانندگان این سایت است. آن‌ها سعی دارند جدا از آنکه تحت برند معتبری فعالیت می‌‏کنند، یک رسانه قوی و حرف‌ه‏ای باشند که در فضای سایبر فعالیت می‌‏کنند. یک رسانه جدی که در فضای مجازی فعال است. به این معنا که محتوای سایت khamenei.ir فقط متن نیست و شامل مالتی‏‌مدیا و سایر فرم‏‌ها نیز می‌‏شود. برای یک محتوا از قالب‏‌های متفاوت متن، فیلم و صوت استفاده می‌شود تا مخاطبان متنوع‏‌تری به‏ ویژه در فضای رسانه‏‌ای بتوانند از آن استفاده کنند.

دیگران
بخش دیگران سایت هم یکی از پربیننده‌ترین بخشهای آن است که اگر چه در ظاهر به بیانات رهبری ارتباط پیدا نمی‌کند اما گردانندگان سایت در آن سعی می‌کنند که با مصاحبه با کار‌شناسان، مسئولان و صاحب‌نظران عرصه‌های مختلف به تبیین نظریات رهبری در مناسبت‌های گوناگون و پیرامون موضوعات روز در هر بخش بپردازند.

همگام با تحولات
یکی از خصیصه‌های اصلی این سایت به روز بودن به معنای خاص کلمه است. یعنی خامنه‌ای.آی آر در اغلب مناسبتهای مهم و یا تحولات منطقه‌ای و بین المللی حضوری فعال و تاثیرگذار دارد به طور نمونه راه اندازی صفحات ویژه بیداری اسلامی و یا صفحات ویژه سفر رهبری به استان‌های مختلف که در آن‌ها از‌‌ همان قالبهای متنوع یاد شده به بهترین شکل استفاده شده است.

منبع: تریبون مستضعفین