Gerdab.IR | گرداب

مک‌آفی گزارش می دهد؛

وقتی فرمان ماشین دست یک هکر است

تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۳۹۰

در این گزارش پیش بینی شده که دامنه حملات سایبری در سال 2012 بسیار فراتر از حد گذشته خواهد رفت تا حدی که اتومبیل‌ها هم در امان نیستند.

گرداب- گزارش تازه امنیتی موسسه مک آفی چشم اندازی عجیب و قابل تأمل در حوزه امنیت آی تی برای سال 2012 بویژه در زمینه خودروهای الکترونیکی را ترسیم کرده است.

در این گزارش پیش بینی شده که دامنه حملات سایبری در سال 2012 بسیار فراتر از حد گذشته خواهد رفت و به غیر از دولت‌ها، سازمان‌ها، بانک‌ها و اشخاص دامن اتومبیل‌ها را هم خواهد گرفت.

در بخشی از این گزارش آمده تهدیدات سایبری که در سال 2012 به تهدیدات عمده مبدل خواهند شد در سال 2011 هم وجود داشته اند، اما دامنه آنها تا بدین حد گسترده نبوده است.

در یک سال گذشته عموم مردم آگاهی‌های بیشتری در مورد تهدیدات سایبری پیدا کرده‌اند و هکرها با فعالیت‌های تخریبی گسترده خود نگرانی در مورد امنیت زیرساخت‌های آی تی را بیشتر کرده‌اند. برای حل این مسئله چاره ای جز توجه بین المللی به مشکلات موجود وجود ندارد.

آمریکا از جمله کشورهایی است که به طور جدی به ضعف خود در حوزه امنیت سایبر پی برده و در تلاش برای کاهش یا رفع آن است. این کشور به علت وابستگی شدید به سیستم‌های رایانه‌ای در صورت انجام حملات موثر به طور جدی فلج خواهد شد.

در بخش دیگری از این گزارش به احتمال استفاده از سلاح‌های سایبری در جنگ‌های آتی اشاره شده و از جمله چنین آمده که در جریان نبرد های لیبی برنامه‌ریزی‌هایی برای انجام حملات سایبری بر ضد این کشور انجام شد، اما این برنامه‌ها هرگز عملی نشد، برای اینکه هیچ کشوری دوست ندارد اولین کشوری باشد که به استفاده از تهدیدات سایبر روی می آورد.

مک آفی همچنین پیش بینی کرده که به علت افزایش استفاده از برنامه‌های همراه به منظور دسترسی به خدمات بانکداری الکترونیک، گوشی‌ها و نرم افزارهای بانکداری همراه هم به طعمه هایی جذاب برای هکرها مبدل خواهند شد. در این گزارش آماری هم در این زمینه ارائه شده است. به عنوان نمونه از آنجا که تا سال 2013 بیش از نیمی از کانادایی‌ها از خدمات بانکدرای همراه بر روی گوشی‌هایشان استفاده خواهند کرد، این سرویس‌ها به هدفی قابل پیش بینی برای مهاجمان سایبری مبدل خواهند شد.

به طور کلی انواع تهدیداتی که در گزارش مک آفی به آنها اشاره شده در قالب های زیر قابل طبقه بندی هستند:

1-      حمله به تاسیسات انتقال آب، نیروگاه‌های برق و همین‌طور تاسیسات نفت و پتروشیمی و پمپ بنزین‌ها
2-      تداوم ارسال هرزنامه و تلاش برای مشروعیت بخشیدن به این کار از طریق همکاری با شرکت‌های بزرگ تبلیغاتی
3-      انجام حملات گسترده با سوءاستفاده از بدافزارها با کنترل بیشتر بر عملکرد آنها و همین طور دسترسی دراز مدت به سیستم و   داده های ذخیره شده در آنها
4-      افزایش فعالیت‌های هکری از سوی هکرها با همکاری گروه‌های مختلف آنها و همین طور با جلب پشتیبانی معترضان خیابانی
5-      هدف قرار دادن ارزها و پول‌های مجازی که در سرویس‌های مختلف الکترونیک مورد استفاده قرار می گیرند
6-      جعل انواع گواهی های دیجیتال و تلاش برای مشروعیت بخشیدن به آنها و به گردش انداختن این گواهی‌ها در سایت ها و سرویس های مختلف
7-      افزایش تلاش های فعلی برای نفوذ به سخت افزارها و نرم افزارهای دائمی که در حافظه ROM نصب می شوند.

مک آفی در گزارش خود به مشتریان خدمات مختلف در مورد تهدیدهای ناشی از عرضه نرم افزارهای قلابی و آلوده هم هشدار داده است.

این نرم افزارها بیشتر در قالب نرم افزارهای ضدویروس عرضه می شوند، اما با نصب آنها رایانه به انواع کرم و بدافزار آلوده می شود.

این موسسه امنیتی پیش بینی کرده در سال 2012 تلاش برای آلوده کردن نرم افزارها و برنامه های نصب شده بر روی خودروها تشدید شده و حتی برای نفوذ به سخت افزارهای موجود در خودروها هم تلاش های جدی‌‌تری صورت بگیرد. علت این امر افزایش روزافزون پیوند میان فناوری اطلاعات و صنعت خودروسازی است.

سال گذشته گزارش مشابهی با همکاری محققان دانشگاه کالیفرنیا، سن دیه گو و دانشگاه واشنگتن تهیه شده بود و در آن تاکید شده بود که اجزای امنیتی بسیاری از خودروها در سال های اخیر با استفاده از برنامه ها و نرم افزارهای رایانه ای طراحی می شوند و همین مسئله موجب شده با هک کردن این برنامه‌ها و نرم افزارهای دسترسی فیزیکی به اجزای الکترونیکی خودروها که در داخل اتاقک خودرو نصب می شوند هم ممکن شود.

بر اساس گزارش مک آفی هم پس از هک کردن این نرم افزارها می توان به راحتی موتور یک ماشین را روشن کرد، قفل آن را باز کرد و حتی کیسه هوای خودرو را به کار انداخت. حتی می توان با دستکاری نرم افزارهای یک ماشین کاری کرد که اختلال در امنیت آن و انجام اقدامات خرابکارانه فوق الذکر با فشردن چند دکمه بر روی گوشی همراه از راه دور ممکن باشد.

در این گزارش همچنین تصریح شده که دانشمندان راهی برای هک کردن خودروهای مدرن با استفاده از لپ تاپ پیدا کرده اند و تردیدی وجود ندارد که در آینده بسیار نزدیک می توان خودروها را با استفاده از بلوتوث هم هک کرد.

محققان دانشگاه کارولینای جنوبی هم روش دیگری را برای هک کردن نرم افزارهای خودروها پیدا کرده اند. آنها با استفاده از نرم افزارهای ارتباطی بی سیم و با بهره گیری از سیستم کنترل فشار تایر خودرو که به صورت رایانه‌ای عمل می‌کند، توانسته‌اند چندین مدل مختلف از اتومبیل ها را ردگیری کنند و با نفوذ به داخل خودرو حریم شخصی سرنشینان آن را نقض کنند.

تنها راه مقابله با این نوع حملات به روزرسانی مداوم نرم افزارهای نصب شده بر روی خودروها و تغییر مدام کلمه رمز آنها عنوان شده است.

افزایش حملات بدافزاری به گوشی‌های همراه و افزایش طراحی انواع روت کیت برای دستکاری سیستم‌های رایانه ای نکته دیگری است که در گزارش مک آفی به آن پرداخته شده است. در این گزارش از "مایکروسافت" به علت افزایش تمهیدات امنیتی در ویندوز 8 که قرار است ظرف یک سال آینده عرضه شود، تقدیر شده است. البته به این نکته هم اشاره شده که هکرهایی که قصد نفوذ به ویندوز 8 را دارند به طور قطع برای دور زدن این موانع امنیتی راه های تازه ای را پیدا خواهند کرد.

از جمله این روش ها طراحی روت کیت های تازه است که در آن واحد هم نرم افزارهای امنیتی را از کار بیندازند و هم بتوانند سیستم عامل ها را تخریب کنند. در همین حین برنامه های مخرب دیگری به نام بوت کیت هم در فضای مجازی منتشر شده اند که به برنامه های رمزگذاری شده حمله می کنند و جایگزین اجزای بوت هر سیستم می شوند. بوت کیت ها تازه ترین روش برای نفوذ به کلیدهای رمزگذاری اطلاعات و سرقت کلمات عبور و حتی از کار انداختن تمامی مکانیسم های دفاعی برخی سیتم عامل ها هستند.

اگر چه حمله به سخت افزارها و firmware ها کار ساده ای نیست، اما در صورت موفقیت در این امر مهاجمان قادر به خلق بدافزارهای بسیار پرقدرت خواهند بود. با این حساب سال 2012 سال خرابکاری در BIOS ویندوز 8 و دیگر برنامه های مربوط به لود ویندوز خواهد بود.

به همین ترتیب پیش بینی می شود در سال 2012 شاهد ابداع روش‌های جدیدی برای روت کردن گوشی‌های هوشمند و حمله به قلب سیستم عامل و سخت افزار آنها باشیم. این حملات شرکت های سازنده تلفن همراه را به طور جدی تهدید خواهد کرد.

منبع: فارس