Gerdab.IR | گرداب

"خاورمیانه" جولانگاه جوخه‌های ترور دانشمندان

تاریخ انتشار : ۰۹ بهمن ۱۳۹۰

بوش به اولمرت نصیحت کرد تا به جای جنگ علنی، جنگ سری و خاموش را علیه ایران در پیش گرفته و با استفاده از ابزارهای اطلاعاتی که افکارعمومی واکنش کمتری به آن نشان می دهند به اهداف خود برسد.

گرداب- رویکرد تروریستی ـ اطلاعاتی که با ترور دانشمندان هسته‌ای ایران به نقطه اوج خود رسیده را باید حاصل فرایندی است که از یک دهه قبل از آن، زمانی که عراق به اشغال نیروهای امریکایی در آمد مورد بررسی قرار داد.

کارشناسان بر این باورند که حمایت آمریکا از برخی کشورهای عربی برای داشتن تاسیسات هسته‌ای بیشتر در قالب فروش فناوری هسته‌ای بوده است و نه انتقال دانش. به اعتقاد روزنامه "الاهرام"، دولتمردان آمریکا با این اقدام خود بیشتر به دنبال آن هستند تا کشورهای عربی را از داشتن منابع انسانی با دانش بالا و برتر دور کرده و به‌جای آن فناوری و پروژه‌های آماده را به این کشورها که جزء متحدین و کشورهای دوست محسوب می‌شوند و در راس آنها کشورهای حوزه جنوبی خلیج فارس منتقل کنند و با این اقدام خود برتری تل آویو را بر کشورهای عربی حفظ کرده و اجازه ندهند اسرائیل با انجام عملیات ترور علیه دانشمندان این کشورها خود را به زحمت بیاندازد.

این در حالی است که روزنامه "الغد" دیگر روزنامه مصری از طرح جدید رژیم‌صهیونیستی برای ترور دانشمندان هسته‌ای مصری پرده برداشت. به نوشته این روزنامه، دولت مصر پس از وقفه‌ای چند دهه‌ای تلاش می‌کند ضمن تماس با دانشمندان هسته‌ای خود که هم اکنون در جای جای دنیا مشغول فعالیت هستند، آنها را برای تشکیل هسته اصلی ساختار هسته‌ای این کشور گردهم آورد. این پروژه گرچه پروژه‌ای ملی و بزرگ محسوب می‌شود اما  با این حال تحقق این امر با بزرگ‌ترین چالش ممکن برای مسئولین این طرح هم مواجه است.

به گفته کارشناسان بزرگترین دغدغه قاهره هم اکنون جوخه‌های تروری است که اسرائیل برای این منظور آموزش داده است. برای جوخه‌هایی که چند دهه پیش‌تر موفق شده بودند دانشمندان هسته‌ای مصری را مجبور به متوقف کردن این برنامه کنند به طور حتم در قرن بیست و یکم برای به هراس انداختن 120 دانشمند هسته‌ای مصری که در مراکز مختلف دانشگاهی و علمی جهان پراکنده‌اند، کار چندان سختی نخواهند داشت.

کارشناسان به این روزنامه مصری خبر دادند برای کشوری که همواره جولانگاهی برای شبکه‌های جاسوسی رژیم صهیونیستی است، تامین امنیت این تعداد دانشمند آن هم در صورتی که بتوان آنها را مجاب به بازگشت به کشور کرد، خود یک چالش عظیم و حتی عملی ناممکن است.

به‌خصوص که سناریوی دهه‌های هفتاد و هشتاد این کشور از یک سو قتل عام دانشمندان عراقی از سوی دیگر و به‌خصوص عملیات تروریستی صورت گرفته در ایران علیه دانشمندان هسته‌ای سازمان‌های امنیتی مصری را در این شرایط خاص  و ویژه به وحشت می‌اندازد.

به اعتقاد کارشناسان، رژیم صهیونیستی که پس از دو جنگ شکست خورده در خود توانایی روحی و روانی ورود به جنگ با یکی از بزرگ‌ترین قدرت‌های منطقه خاورمیانه را نمی‌یابد، راه جنگ خاموش را علیه زیر بنای قدرت این کشور در پیش گرفته است.

"هیلاری مان لاواریت"، کارشناس سابق شورای امنیت ملی آمریکا در امور خاور دور که سابقه حضور در وزارت امور خارجه این کشور را هم دارد در گفتگویی با شبکه الجزیره خبر داد ترورهای انجام گرفته علیه دانشمندان هسته‌ای ایران در قالب توافقی انجام می‌پذیرد که بین "جرج بوش" و "ایهود المرت" در رابطه با نحوه تعامل با ایران انجام گرفته است.

این کارشناسان آمریکایی که در ویژه برنامه‌ای ساعاتی پس از ترور شهید "روشن" با شبکه الجزیره سخن می‌گفت در این رابطه افزود: «زمانی که ایهود اولمرت در سال 2007 در دیدار با جرج بوش خواستار مقابله نظامی با مراکز هسته‌ای ایران شد، بوش به وی نصیحت کرد تا به جای جنگ علنی، جنگ سری و خاموش را علیه ایران در پیش گرفته و با استفاده از ابزارهای اطلاعاتی که افکارعمومی واکنش نسبتا کم احساسی‌تری را به آن نشان می دهند به اهداف خود برسد.»

خانم لاواریت افزود: «نباید فراموش کنیم که 400 میلیون دلار بودجه برای ضربه زدن به جمهوری اسلامی ایران اختصاص داده شده در حالی که ایالات متحده و اسرائیل با شتاب خاصی فعالیت‌های محرمانه را برای مهار جمهوری اسلامی ایران به جلو می‌برند.»

این کارشناسان آمریکایی در رابطه با علت استفاده واشنگتن از رژیم صهیونیستی برای انجام عملیات تروریستی در ایران هم تاکید کرد: «در قانون ایالات متحده سازمان‌های امنیتی این کشور اجازه انجام مستقیم و علنی چنین عملیاتی را ندارند اما با مشارکت اسرائیل، واشنگتن می تواند پشت این رژیم پنهان شده و عملا انگشت اتهام همگی به سوی تل آویو نشانه خواهد رفت تا وجهه آمریکا هم در صحنه جهانی حفظ شود.»

این درحالی است که "محجوب الزویری"، استاد دانشگاه دوحه و کارشناس امور ایران بر این باور است که این رویکرد تروریستی ـ اطلاعاتی که با ترور دانشمندان هسته‌ی ایران به نقطه اوج خود رسیده را باید حاصل فرایندی که از یک دهه قبل از آن، زمانی که عراق به اشغال نیروهای آمریکایی در آمد، مورد بررسی قرار داد؛ به‌خصوص که خلأ امنیتی به وجود آمده در عراق باعث شد تا کردستان عراق به جولانگاهی برای موساد و دیگر سازمان‌های اطلاعاتی رژیم صهیونیستی تبدیل شده و این رژیم زمینه را برای انجام حملات نرم خود به کشورهای منطقه فراهم سازد.

منبع: مهر