Gerdab.IR | گرداب

مدرسه الکترونيک

تاریخ انتشار : ۰۵ مهر ۱۳۸۸

نفوذ فناوري‌هاي جديد به مراكز آموزشي (از مدارس تا دانشگاه) و حتي منازل، روابط ساده معلمي و شاگردي را به طور كلي دگرگون ساخته است. به اين ترتيب الگوهاي سنتي يادگيري متحول شده‌اند و كاربران با حجم گسترده‌اي از اطلاعات و دانش مواجه هستند.

به گزارش گرداب، در 200 سال گذشته منافع توسعه صنعتي و فناوري‌هاي پيشرفته جهان عمدتاً در خدمت كشورهاي غني بوده است. نسبت كشورهاي فقير به ثروتمند در سال 1800 ميلادي يك به سه و در سال 1990 يك به شصت رسيده است.

شبكه‌سازي بين تمام اجزاي تشكيل‌دهنده يك نظام گسترده بدون به‌كارگيري فناوري‌هاي مدرن اطلاعاتي و ارتباطي كه اصلي‌ترين آنها اينترنت است، ناممكن است. فناوري اطلاعات و ارتباطات به ابزار و روش‌هايي اطلاق مي‌شود كه به نحوي اطلاعات در اشكال مختلف (صدا، تصوير، متن) جمع‌آوري، ذخيره، بازيابي، پردازش و توزيع مي‌كند.

فناوري‌هاي ارتباطي نيز ابزار و روش‌هايي هستند كه به منظور ايجاد ارتباط و انتقال پيام مورد استفاده قرار مي‌گيرند. قابليت‌هاي فناوري‌هاي مدرن اطلاعاتي و ارتباطي (ICT) در ارائه خدمات بيشتر و بهتر شامل اطلاع‌رساني، آموزش، مشاوره و حمايت‌هاي تجاري و فني با استفاده از روش‌هاي مختلفي كه تنها با استفاده از اين فناوري‌ها مقدور مي‌شود، مانند: روش‌هاي غير هم زمان ارتباط و گفت‌وگو، مانند: گروه‌هاي خبري، پست الكترونيكي و كنفرانس‌هاي اينترنتي و يا روش گفت‌وگو هم زمان (Chat) لزوم استفاده از اين فناوري‌ها را نشان مي‌دهد.

اگر تا ديروز آموزش تنها از معلمان و مربيان سود مي‌برد و كتاب به‌عنوان اصلي‌ترين منبع اطلاعاتي در امر آموزش محسوب مي‌گشت. امروزه آموزش با روش‌ها و ابزارها و محيط‌هاي جديد ارتباطي روبرو شده است. پيشرفت‌هاي اخير در صنعت كامپيوتر و اطلاع‌رساني؛ ورود و ظهور شبكه‌هاي اطلاع‌رساني محلي، ملي، منطقه‌اي و بين‌المللي به ويژه اينترنت؛ چند رسانه‌اي‌ها، فناوري‌هاي ارتباطي و اطلاعاتي، ابزارها و روش‌هاي جديد را پيش روي طراحان، برنامه‌ريزان و مديران و مجريان برنامه‌هاي آموزشي قرار داده است.

نفوذ فناوري‌هاي جديد به مراكز آموزشي (از مدارس تا دانشگاه) و حتي منازل، روابط ساده معلمي و شاگردي را به طور كلي دگرگون ساخته است. به اين ترتيب الگوهاي سنتي يادگيري متحول شده‌اند و كاربران با حجم گسترده‌اي از اطلاعات و دانش مواجه هستند.

در حال حاضر بسياري از كشورهاي پيش‌رو در زمينه ارتباط از راه دور، در حال ايجاد و راه‌اندازي مدارس، دانشگاه‌ها و كلاس‌هاي الكترونيكي و به اصطلاح كلي آموزش‌هاي مجازي يا توسعه نظام‌هاي آموزشي سنتي خود هستند. ايجاد و راه‌اندازي اين مؤسسات فواید بسياري از قبيل افزايش تعداد دانش‌آموز، حذف بسياري از موانع فيزيكي و جغرافيايي، دسترسي سريع و مؤثر به منابع اطلاعاتي دنيا، امكان برقراري ارتباط بيشتر و گسترده‌تر بين معلمان و دانش‌آموزان، جذب معلمان و اساتيد و نيروي انساني زبده و متخصص مورد نياز از سراسر دنيا، حذف يا كاهش موانع و محدوديت‌هاي دست و پا گير اداري است.

مدارس يا دانشگاه‌هاي الكترونيكي يا به‌طور كلي آموزش مجازي از طريق امكانات كامپيوتري از طريق اينترنت محل مناسبي براي بروز استعدادها، خلاقيت و نوآوري خواهند بود.

از مهمترين دستاوردهاي آن مي‌توان به موارد زير اشاره كرد:

1. افزايش كيفيت يادگيري و آموخته‌هاي دانش‌آموزان و دانشجويان

2. سهولت دسترسي به حجم بالايي از اطلاعات و دانش‌هاي موجود در جهان

3. دسترسي سريع و به موقع به اطلاعات در زمان بسيار اندك

4. كاهش برخي از هزينه‌هاي آموزشي

5. بالا بردن كيفيت، دقت و صحت مطالب درسي و علمي

6. ارتقاي علمي دانش‌آموزان و دانشجويان


منبع: سازمان پدافند غیر عامل