Gerdab.IR | گرداب

مدیرکل ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا:

رجیستری تلفن همراه تا پایان سال اجرا می‌شود

تاریخ انتشار : ۱۴ شهريور ۱۳۹۵

مدیر کل ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت : طرح آزمایشی مقابله با قاچاق تلفن همراه تا پایان سال جاری قطعا اجرا می شود.

به گزارش گرداب، حمیدرضا دهقانی نیا مدیر کل فناوری اطلاعات و ارتباطات ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز افزود : طرح پیشگیری از فعال شدن تجهیز تلفن همراه از نظر فنی از آذر 94 شروع شده و برای دریافت شناسه تلفن همراه در گمرک اقدامات لازم شده است.

وی ادامه داد : برای اینکه طرح رجیستری تلفن همراه به صورت عملیاتی اجرا شود باید به صورت فازبندی و در مرحله اول به صورت پایلوت اجرا شود.

ناظر پروژه طرح مقابله با قاچاق تلفن همراه با بیان اینکه از نظر ما در حوزه فنی کار انجام شده است ، گفت: سخت افزارهای مورد نظر در اپراتورها نصب و پیوندهای ارتباطی مورد نظر برقرار شده استا و همچنین در جلساتی که با وزارت صنعت و اپراتورها داریم کار در حال انجام است البته شاید کند باشد اما در حال انجام است.

وی افزود : این کار کمی زمان بر است و ما امیدواریم در زمان لازم به نتیجه مورد نظر دست پیدا کنیم.

دهقانی نیا گفت: 80 درصد گوشی های تلفن همراه موجود در بازار قاچاق است و تلاش می کنیم که طرح رجیستری با کمترین اصطکاک برای مصرف کننده در سطح ملی عملیاتی شود.

وی افزود : تجهیزات ما در سه دسته تعریف شده که شامل 1) واردات رسمی ، 2) تجهیزاتی که در دست مصرف کننده و در حال استفاده بوده و تجهیزاتی که قبلا خریداری شده و هنوز استفاده نشده و 3) تجهیزاتی است که در سطح بازار وجود دارد.

دهقانی نیا گفت: طرح رجیستری با کمترین آسیب به مصرف کننده اجرا خواهد شد و تلاش می کنیم گوشی های در دست مردم دچار مشکل نشود اما مردم هم باید در این زمینه همکاری کنند.

وی افزود : اجرای این طرح عایدات و ارزش های افزوده ای دارد که حتما به خود مردم می رسد.

ناظر پروژه طرح مقابله با قاچاق تلفن همراه با بیان اینکه اجرای یک طرح فنی با این حوزه دربرگیری کار سهل و آسانی نیست ، گفت : با توجه به موارد متعدد و استثنائاتی که وجود دارد ما باید راهکارها و راه حل ها را در نظر بگیریم و بموقع اجرا کنیم.

دهقانی نیا افزود : یکی از اصول در طراحی این سیستم این است که مصرف کننده نهایی متوجه شود کالا ، قاچاق است و آن را خریداری نکند و اگر متوجه نشود کل طرح به هم می ریزد.

وی ادامه داد: جزییات این طرح هم بموقع اطلاع رسانی می شودتا مصرف کننده نهایی در زمان خرید متوجه قاچاق بودن یا اصالت گوشی تلفن همراه بشود.

دهقانی نیا با اشاره به اینکه برای اینکه این طرح کل کشور را در بر گیرد زمانبر است ،گفت: در سال جاری این طرح را عملیاتی خواهیم کرد مگر اینکه اتفاق خاصی بیفتد.

ناظر پروژه طرح مقابله با قاچاق تلفن همراه گفت: در حوزه فنی فرقی نمی کند که این تجهیز برای چه مارک و نشانی دارد بلکه سیاست گذار است که می گوید تلفن همراه بر چه اساسی کار کند.