Gerdab.IR | گرداب

چگونه کانال خود را به ثبت برسانیم؟

تاریخ انتشار : ۰۹ دی ۱۳۹۵

تقریبا از ماه گذشته زمزمه هایی مبنی بر نظارت دقیق تر بر محتوای پیام رسان تلگرام شنیده می شد که به موجب این تصمیم، صاحبان کلیه کانال های تلگرام دارای بیش از 5 هزار نفر عضو از تاریخی مشخص به بعد موظف می شوند که هویت خود را در سامانه «ساماندهی» وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به ثبت برسانند.

به گزارش گرداب اگر به خاطر داشته باشید، تقریبا از ماه گذشته زمزمه هایی مبنی بر تصمیم جدی شورای عالی مجازی جهت نظارت دقیق تر بر محتوای پیام رسان تلگرام شنیده می شد. گفته شده بود که به موجب این تصمیم، صاحبان کلیه کانال های تلگرام دارای بیش از 5 هزار نفر عضو از تاریخی مشخص به بعد موظف می شوند که هویت خود را در سامانه «ساماندهی» وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به ثبت برسانند.

به معنای دقیق تر، ادامه فعالیت کانال های پرجمعیت بدون دریافت مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی غیر ممکن خواهد بود. چه خوب و چه بد، این تصمیم بالاخره به طور قانونی به ثبت رسمی رسید و صاحبان کانال های دارای بیش از 5 هزار عضو لازم است نسبت به احراز هویت کانال خود در وبسایت «ساماندهی» وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اقدام کنند.

مرتضی موسویان، رئیس مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اذعان داشته تا این لحظه 11 هزار و 10 کانال تلگرامی با بیش از 5 هزار کاربر شناسایی شده که گردانندگان آن ها ملزم به ثبت اطلاعات خود در این سامانه هستند.

پس از ثبت اطلاعات ادمین کانال در سامانه، کد یونیکی در اختیار وی قرار داده می شود که شناسه الکترونیکی محتوای دیجیتال کانال وی محسوب شده و باید در آن قرار داده شود. بنابراین کاربران با مشاهده این کد می توانند از معتبر بودن کانال مربوطه اطمینان حاصل نمایند.

با توجه به این که از این پس احتمالا ادامه کار بسیاری از کانال های تلگرام بدون ثبت رسمی در سامانه وزارت ارشاد ممکن نیست، تصمیم گرفتیم تا یک مطلب راهنمای قدم به قدم از چگونگی ثبت کانال در این سامانه را برایتان آماده کنیم. پس تا پایان همراه ما باشید.

چگونه کانال خود را به ثبت برسانیم؟

1- اولین قدم، ثبت نام در وبسایت samandehi.ir است. پس از ورود به لینک از گوشه بالا و سمت راست صفحه روی نوشته قرمز رنگ «ثبت نام و ثبت رسانه» کلیک کنید. توجه داشته باشید که برای تکمیل ثبت نام در این قسمت، لازم است که شماره تلفن همراه و کد ملی خود را هم وارد نمایید.


11

کد ملی وارد شده بلافاصله با مشخصات تان در سامانه ثبت احوال کشور مقایسه شده و در صورت درست بودن، تأیید می گردد.

2- در این مرحله هویت شما به عنوان صاحب کانال در سامانه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به ثبت رسیده. حالا نوبت آن است که اطلاعات کانال را وارد کنید. وارد قسمت «افزودن رسانه بر خط» شده و در قسمت نوع رسانه «کانال تلگرام» را برگزینید.

سپس در فیلدهای خالی به ترتیب عنوان کانال و شناسه کانال (بدون نوشتن @) را وارد نمایید.


22

 

3- بعد آن که اطلاعات کانال تان را وارد کردید، باید به سامانه مهلت بدهید که پس از بررسی محتوا آن را از نظر فنی تأیید کند. جهت ارائه درخواست بررسی فنی، روی گزینه «انجام تأییدیه فنی» اشاره کنید.


33


4- به مرحله اصلی ثبت کانال رسیدیم. پس از فشردن دکمه انجام تأییدیه فنی، صفحه ای نمایان شده و یک کُد مخصوص در اختیارتان قرار می گیرد. کد مذکور باید چنین شکلی داشته باشد: عدد هشت رقمی-اسم کانال-verify.

برای تأیید کانال ارائه این کد ضروری است.


99


5- مرحله بعدی ارائه این کد به یک ربات تلگرامی است؛ رباتی طراحی شده توسط سامانه ساماندهی به نام iransamandehibot@ که می بایست آن را برای مدتی کوتاه به عنوان یکی از ادمین های کانال تان معرفی کنید.

جهت این کار کافیست در تنظیمات کانال iransamandehibot را به عنوان ادمین معرفی نموده و سپس دکمه استارت را بزنید. اینجا ربات از شما کدی که در مرحله قبلی دریافت کرده اید را طلب می کند. کد را وارد کرده و منتظر تأیید بنشینید.

6- خوشبختانه تأیید بلافاصله انجام می شود، و ربات هم به طور خودکار از لیست ادمین ها حذف خواهد شد. تبریک می گوییم، کانال شما در این مرحله با موفقیت به ثبت رسیده است. حالا باید پیغامی مشابه تصویر پایین ببینید:


55


در نهایت کدی به عنوان شامد هم در اختیار کانال ها قرار می گیرد و ادمین ها می توانند با قرار دادن لینک دریافتی از سامانه، مخاطبین را از ثبت شدن کانال آگاه کنند. اما ظاهرا این لینک در حال حاضر کار نمی کند:


66

در هر صورت به شکلی که دیدید، در مدت زمانی کوتاه قادر به ثبت رسمی کانال تان خواهید بود تا بدون تشویش و اضطراب بتوانید با خیال راحت به فعالیت در آن ادامه بدهید.


منبع: دیجیاتو