تراکنش کمتر‌ از 2 هزار تومان روی کدهای دستوری قطع شد/ اعمال محدودیت‌‌های سلیقه‌ای بدون ابلاغ و اطلاع‌رسانی

تراکنش کمتر‌ از 2 هزار تومان روی کدهای دستوری قطع شد/ اعمال محدودیت‌‌های سلیقه‌ای بدون ابلاغ و اطلاع‌رسانی
تاریخ انتشار : ۰۹ خرداد ۱۳۹۷

در حالی که اخیرا محدودیت جدید یکبار استفاده از هر کارت بانکی در هر روز بر بستر USSD بدون اطلاع‌رسانی اعمال شده بود، یک ارائه دهنده خدمات پرداخت می گوید تراکنش‌های زیر 2 هزار تومان نیز بدون اطلاع قطع شده است.

به گزارش گرداب، اخیرا محدودیت جدیدی روی کدهای کوتاه دستوری (USSD) اعمال شده که استفاده از هر کارت بانکی به یک بار در روز کاهش داده است.

در پیگیری این موضوع از شرکت‌های ارائه دهنده خدمات پرداخت روی USSD اعلام شد که هیچ بخشنامه‌ای یا دستورالعملی در این زمینه به شرکت‌ها ابلاغ نشده است و این شرکت‌ها با قطع یک باره سرویس مواجه شده‌اند تا جایی که ابتدا تصور کرده‌اند یک اختلال فنی در شبکه است.

جواد صدوقی مدیرعامل یک شرکت ارائه دهنده خدمات پرداخت بر بستر USSD،گفت: پنجشنبه دو هفته پیش در 27 اردیبهشت تراکنش‌های زیر 2 هزار تومان بدون اطلاع قطع شده است و پنجشنبه هفته پیش در سوم خرداد ماه نیز محدودیت حداکثر دفعات استفاده از هر کارت بانکی در یک روز وضع شده بود.

به گفته وی، پیش از این نیز در دوره ‌هایی برخی بانک‌ها بدون اطلاع اقدام به حذف تراکنش‌های زیر 5 هزار تومان یا 10 هزار تومان کرده بودند. اکنون نیز محدودیت استفاده از هر کارت در یک روز باعث افت درآمد حدود 19 درصدی این شرکت‌ پرداخت شده است.

این فعال صنعت پرداخت، گفت: بسیاری از شرکت‌های فعال در صنعت USSD برای اخذ مجوز خدمات پرداخت PSP به بانک مرکزی درخواست داده‌اند که به دلیل انحصار در این مجوزها تاکنون با این درخواست موافقت نشده است و اخیرا هیأت دولت با تصویب چارچوب جدید فعالیت های خدمات پرداخت، راهکار رفع انحصار از PSPها و زمینه فعالیت فین تک ها را تصویب کرده است. شرکت‌های PSP که اکنون در اندازه یک بانک گردش مالی دارند و حدود 80 درصد درآمد آنها از فروش کارت شارژ موبایل است.

به گزارش فارس، بنابر اعلام وزیر ارتباطات در روز جهانی ارتباطات 18 میلیون از مشترکان تلفن همراه در ایران گوشی هوشمند ندارند که فعلا بستر تراکنش های این افراد USSD است و باید در اعمال تغییرات فکری به حال این افراد شود. از این مهم‌تر، اطلاع‌رسانی شفاف به فعالان بازار و کاربران است. اینکه سرویسی که مردم در حال دریافت هستند از لحظه‌ای به بعد بدون اطلاع و دلیل قطع و به شکل اختلال باعث سردرگمی مردم شود یه هیچ وجه عقلانی و پذیرفتنی نیست.