Gerdab.IR | گرداب

نظر وزیر پیشنهادی ارتباطات در مورد طرح حمایت از کاربران چیست؟

نظر وزیر پیشنهادی ارتباطات در مورد طرح حمایت از کاربران چیست؟
تاریخ انتشار : ۲۵ مرداد ۱۴۰۰

رئیس کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس با اشاره به اظهارات وزیر پیشنهادی ارتباطات در کمیسیون اقتصادی گفت که او اشکالاتی را به طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی وارد می‌داند و منتقد آن است.

به گزارش گرداب، مجتبی توانگر در گفتگو با ایسنا، با اشاره به حضور وزیر پیشنهادی ارتباطات در جلسه صبح امروز کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: آقای دکتر زارع پور در این جلسه عنوان کرد که فضای مجازی می‌تواند فضای مزیت ساز و مولفه قدرت برای جمهوری اسلامی باشد، اما در هر حال تکنولوژی آسیب‌هایی دارد که باید برای آن تدبیر کرد.

وی افزود: وزیر پیشنهادی ارتباطات عنوان کرد که در خصوص طرح صیانت پیش قضاوت‌هایی نسبت به دیدگاه‌های وی انجام می‌شود؛ در حالی که می‌گوید هر جا مطلبی را طرح کرده نگاهش توسعه‌ای بوده است؛ از جمله در وزارت ارشاد که بیش از ۵۰۰ شرکت دانش بنیان شکل گرفت و جوانان نخبه در تولید محتوا و نرم افزار فعال شدند و در سال ۹۰ که ۲۰ میلیون دلار صادرات نرم افزار صورت گرفت، بنابراین نگاه توسعه‌ای و تحولی بوده است.

توانگر با اشاره به اظهارات زارع پور مبنی بر اینکه به ستاد اجرایی و هیچ نهاد دیگری وابسته نیست اضافه کرد: وزیر پیشنهادی ارتباطات در مورد طرح صیانت گفت: ما باید مثل همه کشور‌هایی که مردم برایشان مهم هستند عمل کنیم و باید اقدام عالمانه صورت گیرد، اما آیا راهی که رفته ایم درست بوده است؟ قطعا اشکالاتی به این طرح وارد است. من هم منتقد آن هستم و در کمیسیون ویژه نظراتم را خواهم گفت. ما نباید مردم را بی اعتماد کنیم، زیرا خیلی مباحث نتیجه بی اعتمادی مردم است. اولین مشکل دولت جدید در حوزه فناوری اطلاعات هم دیوار بی اعتمادی بین مردم و مسئولین است. مردم به سیاست و محصولاتمان بی اعتمادند.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: دکتر زارع پور شبکه ملی اطلاعات را جزو افتخارات کشور‌های پیشرفته عنوان کرد و گفت که اتحادیه جهانی برای مدیریت اینترنت وجود دارد، اما نقش ایران در آن کمرنگ است. او همچنین گفت که آنقدر بی اعتمادی وجود دارد که بعضی بحث‌ها را نمی‌شود مطرح کرد. در مورد طرح صیانت هم مجلس برای اصل ۸۵ شدن تصمیمش را گرفته، ولی اعتقاد من شفاف بودن و حتی پخش زنده مذاکرات کمیسیون است.

توانگر یادآور شد: وزیر پیشنهادی ارتباطات گفت که ما در همه سال‌های گذشته مردم را در این فضا تنها رها کردیم در حالیکه هیچ جای دنیا مردم را اینطور رها نمی‌کنند. ما ۱۵ سال است بحث شبکه ملی اطلاعات را مطرح می‌کنیم. سال ۸۷ وزیر وقت ارتباطات گفت که شبکه ملی دو سال دیگر راه می‌افتد و پیش از آن هم آقای غرضی گفته بود دو سال دیگر، این دو سال کی تمام می‌شود؟ اعتقاد و باور در مسئولین در مورد شبکه ملی اطلاعات وجود نداشته و این موجب بی اعتمادی مردم شده است. من سعی می‌کنم با مردم به صورت مستقیم گفتگو کنم و فضای بی اعتمادی را کمتر کنم تا بتوانیم این موضوع را پیش ببریم.

رئیس کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس با بیان اینکه در این جلسه نمایندگانی نقطه نظرات خود را درباره برنامه‌های وزیر پیشنهادی ارتباطات مطرح کردند، گفت: قرار شد پس از رای اعتماد کارگروهی بین کمیسیون اقتصادی، کمیته اقتصاد دیجیتال و وزارت ارتباطات شکل گیرد تا همفکری‌هایی در این زمینه انجام شود.