Gerdab.IR | گرداب

قابلیت سامانه شاد برای آموزش ایرانیان خارج از کشور

قابلیت سامانه شاد برای آموزش ایرانیان خارج از کشور
تاریخ انتشار : ۲۷ شهريور ۱۴۰۰

در نخستین جلسه کارگروه پشتیبانی از آموزش مجازی دانش‌آموزان بر تحقق عدالت آموزشی با ارتقای کیفی محتوای مجازی و قابلیت سامانه شاد برای آموزش ایرانیان خارج از کشور تاکید شد.

به گزارش گرداب، نخستین جلسه کارگروه پشتیبانی از آموزش مجازی دانش‌آموزان با مشارکت وزارتخانه‌های ارتباطات و آموزش‌وپرورش تشکیل شد.

ستار هاشمی معاون وزیر ارتباطات در این جلسه بر لزوم ارتقای کیفی محتوا‌های آموزش مجازی به‌منظور تحقق عدالت آموزشی در آستانه سال جدید تحصیلی دانش‌آموزان تأکید کرد و افزود: استفاده حداکثری از ظرفیت بخش خصوصی و ایجاد رقابت و تعامل سازنده بین پلتفرم‌های داخلی موجب توسعه و پیشرفت تولیدات داخلی و جلوگیری از گرایش کاربران به سمت سامانه‌های غیربومی می‌شود.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: بررسی و آسیب‌شناسی سامانه‌های آموزش الکترونیکی از منظر فنی و راهکار‌های رفع آن‌ها می‌تواند موجب بهبود کیفی و افزایش رضایت کاربران شود.

هاشمی با تأکید بر شناسایی همه کنشگران و فعالان زیست‌بوم آموزش در کشور و ضرورت استفاده از نظرات و راهکارهایشان، تصریح کرد: نظام‌نامه یادگیری الکترونیکی آموزش عالی از جمله اسنادی است که می‌تواند در این مسیر راهگشا باشد. علاوه بر این، طراحی الزام‌ها از نظر فنی، مستندات و استاندارد‌های مرتبط با سامانه‌های مدیریت یادگیری (LMS) به‌منظور بهبود خدمات و افزایش اثربخشی آموزشی باید مدنظر قرار گیرد.

معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات افزود: محتوای خوبی در این مدت در زمینه آموزش‌های مجازی تولید شده که می‌توان با شناسایی و به اشتراک‌گذاری آن‌ها، برای تحقق عدالت آموزشی از آن‌ها بهره برد.

قابلیت سامانه شاد برای آموزش ایرانیان خارج از کشور

در این جلسه علی باقرزاده رئیس مرکز هماهنگی حوزه وزارت آموزش‌وپرورش با اشاره به اینکه بیش از ۱۲ میلیون دانش‌آموز هم‌اکنون در سامانه شاد عضو هستند، گفت: با شروع سال تحصیلی جدید اوج‌گیری ترافیک مصرفی هم‌زمان با استفاده از سامانه شاد و سایر سکو‌های آموزش الکترونیکی قابل پیش‌بینی است.

وی با بیان اینکه مطالعات جهانی نشان می‌دهد نزدیک به ۶۹ درصد از معلمان پیش از دوران همه‌گیری کرونا در جهان، تجربه تدریس در فضای مجازی را نداشته‌اند، تأکید کرد: در صورت تأمین همه الزام‌ها و استاندارد‌ها در سامانه‌های آموزش الکترونیکی، این روش فقط حدود نیمی از کیفیت و اهداف آموزش حضوری را فراهم خواهد کرد.

باقر زاده ادامه داد: سامانه شاد، متناسب با شرایط اضطراری همه‌گیری کرونا توسعه داده شده و کیفیت و کمیت خدمات آموزشی در آن به مرور ارتقا یافته است و این سامانه می‌تواند به‌عنوان یک پلتفرم رسمی برای آموزش ایرانیان خارج از کشور نیز استفاده شود.

در پایان این جلسه با اعلام اینکه سامانه شاد بیش از ۲ میلیون کاربر هم‌زمان را پاسخ‌گو است که این تجربه پیش‌تر در ایران وجود نداشته است، مقرر شد ضمن بررسی و آسیب‌شناسی سامانه آموزش الکترونیکی دانش‌آموزان، الزامات و استاندارد‌های آموزش مجازی در پلتفرم‌های مرتبط تدوین شده و مدل‌های اقتصادی برای افزایش مشارکت سایر ذی‌نفعان و تداوم فعالیت سامانه‌های آموزشی، بررسی و ارائه شود.

هفته گذشته با پیشنهاد سرپرست وزارت آموزش‌وپرورش و موافقت وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، مقرر شد کارگروهی برای پشتیبانی از آموزش مجازی دانش‌آموزان بین دو وزارتخانه تشکیل شود.