Gerdab.IR | گرداب

اتحادیه اروپا به دنبال گرفتن حق السهم از شرکت‌های فناوری بزرگ

اتحادیه اروپا به دنبال گرفتن حق السهم از شرکت‌های فناوری بزرگ
تاریخ انتشار : ۲۱ دی ۱۴۰۱

کمیسیون اتحادیه اروپا می‌خواهد قبل از ارائه لایحه قانونی برای اجبار شرکت‌های فناوری به پرداخت سهم خود از هزینه توسعه شبکه سوالاتی درباره میزان سرمایه گذاری آن‌ها و طرح هایشان بپرسد.

به گزارش گرداب به نقل از رویترز، به گفته یک منبع آگاه کمیسیون اتحادیه اروپا قصد دارد قبل از ارائه قانونی که شرکت‌های بزرگ فناوری و مخابراتی را وادار به پرداخت هزینه‌های توسعه شبکه اینترنت می‌کند، درباره هزینه‌های سرمایه گذاری و طرح‌های آن برای زیرساخت ابر رایانشی از این شرکت‌ها سوالاتی بپرسد.

شرکت‌های دویج تله کام، اورنج، تلفونیکا، تلکام ایتالیا و دیگر اپراتور‌های بزرگ مخابراتی معتقدند چنین اقدامی در جهت آن است که هریک از شرکت کنندگان در بازار سهم خود از توسعه شبکه اینترنت را بپردازند، زیرا ۶ تهیه کننده بزرگ محتوا بیش از نصف ترافیک داده اینترنت را به خود اختصاص می‌دهند.

گوگل (زیرمجموعه آلفابت)، نتفلیکس، متا، آمازون و دیگر شرکت‌های بزرگ فناوری معتقدند این اقدام در حقیقت مالیات ترافیک اینترنت به حساب می‌آید و ممکن است قوانین بی طرفی اینترنت در اروپا برای برخورد یکسان با طرفین را نقض کند.

به گفته یک منبع آگاه، کمیسیون اتحادیه اروپا هفته آینده تصمیم دارد یک طرح مشاوره عمومی با پرسشنامه‌ای طولانی اجرا کند، البته ممکن است زمان اجرای طرح تغییر کند. احتمالاً حدود ۱۲ هفته طول بکشد تا کمیسیون اتحادیه اروپا پیش نویس قانونی را آماده کند که کشور‌های اتحادیه اروپا و قانونگذاران منطقه درباره آن بحث و گفتگو کنند.

کمیسیون از شرکت‌های بزرگ فناوری و مخابراتی درباره مقدار سرمایه گذاری شان، روند تکامل و اینکه آیا شکاف سرمایه گذاری وجود دارد یا خیر سوالاتی می‌پرسد. بخش دیگر سوالات مربوط به دیدگاه آن‌ها درباره انتقال به زیربنای ابر رایانشی و سرمایه گذاری مورد نیاز می‌شود. این درحالی است که رگولاتور‌ها می‌خواهند درباره موضوعاتی فراتر از هزینه‌های کابل‌ها و دکل‌های مخابراتی سوال بپرسند.