Gerdab.IR | گرداب

تلاش رئیس‌جمهور آمریکا برای برای پاسخگو کردن شرکت‌های بزرگ فناوری

تلاش رئیس‌جمهور آمریکا برای برای پاسخگو کردن شرکت‌های بزرگ فناوری
تاریخ انتشار : ۲۷ دی ۱۴۰۱

جو بایدن از دموکرات‌ها و جمهوری‌خواه‌ها می‌خواهد علیه سوءاستفاده‌های شرکت‌های بزرگ فناوری متحد شوند.

به گزارش گرداب، رئیس‌جمهور آمریکا جو بایدن در روزنامه وال‌استریت جورنال از قدرت‌های بی‌حد و حصر شرکت‌های بزرگ فناوری ابراز نگرانی کرده است و از این که بعضی از این شرکت‌ها داده‌های شهروندان آمریکایی را جمع‌آوری می‌کنند و از آن سوءاستفاده می‌کنند ابراز تاسف کرد. بایدن معتقد است این فرایند به رواج افراطی‌گری و دوقطبی شدن آمریکا کمک می‌کند و اقتصاد این کشور و همچنین حقوق زنان و سایر اقلیت‌ها و مهم‌تر از همه امنیت کودکان این کشور را به خطر می‌اندازد.

در این نوشته رئیس‌جمهور آمریکا به تلاش‌های دولت این کشور برای مقابله با این چالش‌ها اشاره می‌کند و از دو حزب سیاسی اصلی آمریکا می‌خواهد که برای نبرد علیه این تخلف‌ها متحد شوند.
«این فراخوان دیگری برای قانون‌گذاری‌های بیشتر است تا شرکت‌های بزرگ فناوری و شبکه‌های اجتماعی برای اطلاعات شخصی و در خطر قرار دادن کودکان ما مسئول باشند».

بایدن افزون بر این به حجم داده‌هایی که توسط شرکت‌ها جمع‌آوری می‌شود و همینطور سایر چالش‌های فضای مجازی همچون قلدری و خشونت را مورد اشاره قرار داده است.
او همچنین اذعان دارد که شبکه‌های اجتماعی در حال اجرای یک آزمایش بر روی کودکان آمریکایی هستند تا سود به دست آورند. بایدن مثال‌های زیادی می‌زند مانند استاکری در فضای مجازی (تعقیب بی‌‍اجازه) و محتوای جنسی از طریق اشتراک‌گذاری داده.

«خلاقیت همیشه بر حریم شخصی تاثیر گذاشته است. ما کنون فناوری‌های جدیدی در دسترس داریم تا داده‌های بیشتری تولید کنیم، اما ابزار‌های کنترل و نظارت بر آن‌ها را از دست داده‌ایم. گاهی اوقات این داده‌ها برای مقاصد شوم استفاده می‌شود، اما در اغلب موارد داده‌ها درون برنامه نگهداری می‌شود و انباری از این داده‌ها نگهداری می‌شود». او به سه حوزه اساسی اشاره می‌کند که باید در آن‌ها اصلاحات صورت بگیرد: حریم شخصی، الگوریتم‌ها و رقابت.

بایدن می‌گوید که برای حفاظت دولتی از حریم شخصی شهروندان باید محدودیت‌هایی گذاشت بر این که شرکت‌های فناوری چطور میتوانند از داده‌های کاربر استفاده کنند. او پیشنهاد می‌دهد که شفافیت در استفاده از داده کافی نیست، زیرا که اغلب این داده‌ها اصلا از ابتدا نباید جمع‌آوری میشدند.

پاسخگویی الگوریتمی هم بسیار مسئله مهمی است. در بخش ۲۳۰ قانون ارتباطات آمریکا آمده است که شرکت‌های فناوری نسبت به محتوایی که بر روی سایت‌ها منتشر می‌شود مسئولیت حقوقی ندارند. این قانونی است که باید اصلاح شود؛ و در آخر حوزه رقابت باید بازسازی شود و به شرکت‌ها و بازیگران کوچکتر اجازه داده شود که وارد حوزه فناوری شوند.