حفظ حریم شخصی؛ بزرگ‌ترین دغدغه کاربران

حفظ حریم شخصی؛ بزرگ‌ترین دغدغه کاربران
تاریخ انتشار : ۱۹ اسفند ۱۳۹۷

بر اساس یافته‌های تحقیقاتی منتشرشده در کنفرانس «RSA»، حفظ حریم شخصی، نگرانی اصلی بیشتر مردم است.

به گزارش گرداب، کارشناسان معتقدند که مشتریان همیشه به شرکت‌هایی که اطلاعاتشان را نگهداری می‌کنند، اعتماد کمی دارند؛ اما سلامت رمز عبور، نخواندن توافقنامه مجوز کاربر نهایی (EULA) و مجوزهای برنامه‌ها، هنوز به عنوان مشکلاتی بزرگ، باقی هستند.

علیرغم آمار بالای نقض حریم شخصی ازسوی شرکت‌های بزرگ، مانند سوء استفاده فیس‌بوک و گوگل از اطلاعات شخصی مشتریانشان، به نظر می‌رسد که آمریکایی‌ها، هنوز بهترین شیوه‌ها را برای ایمن نگه داشتن داده‌ها، انجام نداده‌اند.

بر اساس یافته‌های تحقیقاتی منتشرشده در کنفرانس «RSA»، در سال 2019، حفظ حریم داده‌ها، نگرانی اصلی بیشتر مردم است و از میان 4 هزار شرکت‌کننده در رویداد امسال، اکثریت قریب به اتفاق (96 درصد) مدعوین، از توجهشان نسبت به حفظ حریم خصوصی سخن گفتند. 93 درصد نیز اعلام کردند که از نرم‌افزار امنیتی، استفاده می‌کنند.

همچنین تعداد کمی از مشتریان، به شرکت‌هایی اطمینان دارند که بیشتر از طریق اینترنت، با آن‌ها ارتباط برقرار کرده‌اند. درنتیجه رسوایی کمبریج آنالیتیکا و فیس‌بوک و افشای اسرار شرکت‌های استفاده‌کننده از برنامه‌های پرسروصدای تلفن همراه، برای ردیابی رفتار و اولویت‌های کاربر، مسائل تعجب‌آوری نیستند.

عدم اعتماد به غول‌های فناوری

نظرسنجی‌های انجام شده نشان دادند که کاربران به غول‌های فناوری، اعتماد کمی دارند. تعداد بسیار کمی، نسبت به توانایی رسانه اجتماعی در حفاظت از اطلاعات شخصی آن‌ها، مطمئن هستند. به گفته 94 درصد از شرکت کنندگان، آن‌ها از به اشتراک‌گذاری اطلاعات شخصی در رسانه اجتماعی، خودداری می‌نمایند و 95 درصد کاربران نیز نسبت به شبکه‌های رسانه اجتماعی، بی‌اعتماد هستند.

در این گزارش، نتیجه نظرسنجی، این چنین آمده است:
"ما میانگین نمره 0.6، از 5 را به‌دقت آوردیم. به این معنی که کاربران، چندان به رسانه اجتماعی، برای محافظت از اطلاعاتشان، اعتماد ندارند. بیبی‌بومرها، یا کودکان نسل انفجار، با آمار 96 درصدی، بی‌اعتمادترین نسل رسانه اجتماعی هستند. پس از آن‌ها، نسل ایکس، با 94 درصد، نسل زد، با 93 درصد و ملنیال‌ها، با 92 درصد، در رده‌های بعدی قرار دارند."

این درحالی است که کاربران، نه خیلی؛ اما کمی به موتورهای جستجو، اعتماد دارند.

آزمایشگاه «Malwarebytes» گزارش داد:
"در میان نسل‌ها، بیبی‌بومرها، با 57 درصد، در مقایسه با نسل ایکس، با 65 درصد، ملنیال‌ها، 64 درصد و نسل زد، 75 درصد، اعتماد کم‌تری به موتورهای جستجو دارند. اگر آن‌ها بخواهند بین بد و بدتر، یکی را انتخاب کنند، به جای موتورهای جستجو، از کاربرد رسانه اجتماعی، خودداری خواهند کرد."

با این‌ حال، پاسخ‌ دهندگان از میان همه نسل‌ها، با داشتن اعتماد به‌ نفس در افشای اطلاعات، تمایل بیشتری به اشتراک جزئیات تماس‌ها، کارت‌ها، اطلاعات بانکداری و بهداشتی خود، با سایت‌های خاص دارند. البته نظرسنجی نشان داد که مشتریان، در اجرای شیوه‌های امنیتی، سست عمل می‌کنند.

کاهلی در مراعات شیوه‌های امنیتی

بر پایه نظرسنجی و با توجه به اطمینان پاسخ‌دهندگان به شیوه‌های امنیتی و حفظ حریم خصوصی، آن‌ها معتقدند که ایمن هستند؛ زیرا اکثرشان شیوه‌های امنیتی کاملاً واضحی دارند.

موارد امنیتی، شامل به‌روزرسانی منظم، اطمینان از امنیت وب‌سایت‌ها قبل از خرید و خودداری از ارسال اطلاعات شخصی مهم در رسانه اجتماعی هستند. معمول‌ترین اقدامات انجام شده، استفاده از نرم‌افزار امنیتی مانند آنتی‌ویروس و احتیاط در ارسال آنلاین اطلاعات است.

با این‌ حال، کاربران برای حفظ حریم خصوصی داده‌ها، از بهترین شیوه‌های سخت و پرزحمت استفاده نمی‌کنند. به عنوان مثال، تنها 32 درصد گفته‌اند که دستورالعمل‌های حفظ حریم خصوصی و توافقنامه‌های مجوز کاربر نهایی را می‌خوانند و 66 درصد نیز اعلام کردند که به‌راحتی این توافقنامه‌ها، یا دیگر فرم‌های رضایت‌نامه را نادیده می‌گیرند.

در گزارش آمده است:
"سند توافقنامه مجوز کاربر نهایی، معمولاً بسیار طولانی و مملو از اصطلاحات فنی و قانونی است. به همین دلیل، توسعه‌دهندگان برنامه‎های نامطلوب، توافقنامه‌ها را برای فروش اطلاعات شما به اشخاص ثالث، یا نصب نرم‌افزار اضافی، بدون اطلاع شما، مخفی می‌کنند."

همچنین تنها 47 درصدشان اطلاع دارند که کدام برنامه‌ها مجوز دارند و کمی بیش از 53 درصد مدیران، از رمز عبور استفاده می‌کنند. مسئله نگران‌کننده این است که 29 درصد پاسخ‌دهندگان، یک رمز عبور را برای چند سایت به کار می‌برند.