افزایش حملات سایبری در حوزه تلفن همراه

افزایش حملات سایبری در حوزه تلفن همراه
تاریخ انتشار : ۲۳ اسفند ۱۳۹۷

بیشترین حملات بدافزاری تلفن همراه در سال 2018 علیه ایران اتفاق افتاده است.

به گزارش گرداب، بیشترین حملات بدافزاری موبایل در سال 2018 علیه ایران اتفاق افتاده است که نسبت به سال 2017 رشد دو برابری را نشان می‌دهد.

این مرکز در گزارشی اعلام کرد حملات مهاجمان سایبری در سال 2018 به نسبت سال 2017 رشد دو برابری را داشته و بیشتری حملات بدافزاری موبایل علیه ایران صورت گرفته است. طبق آمار در سال 2018 حدود 116 و نیم میلیون بار به گوشی‌های موبایل حمله شده است که این میزان در سال 2017 حدود 64 و نیم میلیون بار بوده است.

رشد بی‌سابقه حملات بدافزاری تلفن های همراه

در همین رابطه آزمایشگاه کسپرسکی گزارشی را منتشر کرده است که در بخشی از آن آمده است حملات بدافزاری موبایل رشد چشمگیری داشته است و شناسایی 5 میلیون بسته نمونه‌های بدافزار در طول سال 2018 عمق این فاجعه را نشان می‌دهد. مهاجمان سایبری از بدافزار موبایلی با نام تروجان اندرویدی Trojan AndroidOS Hiddapp به گوشی‌های موبایل کاربران ایرانی حمله کرده‌اند. مهاجمان از روش‌های آشنایی چون SMS اسپم استفاده کرده و به آزمایش تکنیک‌هایی چون سرقت DNS علاقه نشان دادند که این روش‌ها درگذشته روی پلتفرم‌های دسکتاپ انجام می‌شد.

معاونت بررسی مرکز مدیریت راهبردی امنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات ریاست جمهوری (افتا) در این رابطه اعلام کرد حملات بدافزار موبایل همواره در حال تکامل است و کاربران باید نکات امنیتی را رعایت کند تا از هرگونه تهدید جلوگیری شود. همچنین بر اساس گزارش کسپرسکی خطرناک‌ترین بدافزارهای شناسایی شده توسط این موسسه Trojan.AndroidOS.Triada.dl و Trojan.AndroidOS.Dvmap.a بودند. از محبوب‌ترین ابزارها و تکنیک‌های حمله مهاجمان به تلفن‌های همراه می‌توان به منتقل‌کننده‌ها (Trojan-Dropper) که برای دور زدن سیستم‌های تشخیص طراحی شده‌اند و حمله به حساب‌های بانکی از طریق دستگاه‌های تلفن همراه اشاره کرد.