بهره‌برداری از ظرفیت‌های جدید شبکه ملی اطلاعات

بهره‌برداری از ظرفیت‌های جدید شبکه ملی اطلاعات
تاریخ انتشار : ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۸

معاون شرکت ارتباطات زیرساخت با اشاره به توسعه شبکه ملی اطلاعات در سال ۹۷ در بخش‌های مختلف هسته مرکزی و شبکه انتقال، گفت: امسال نیز ظرفیت‌های جدید این شبکه به بهره‌برداری می‌رسد.

به گزارش گرداب، اسماعیل رادکانی، بر لزوم تداوم توسعه شبکه ملی اطلاعات در سال ۹۸ تاکید کرد و گفت: در سال ۹۷ دو اقدام عمده در راستای توسعه شبکه ملی اطلاعات انجام شد که شامل اجرای پروژه «تدبیر» و افزایش ظرفیت شبکه انتقال به ۲۴ ترابایت می‌شود. در همین حال توسعه سه برابری ظرفیت هسته اصلی و مرکز شبکه ملی اطلاعات از دیگر اقدامات عمده در این راستا بود.

وی با بیان اینکه در سال جاری نیز پروژه‌های مرتبط با توسعه ابعاد مختلف شبکه ملی اطلاعات بهره‌برداری و افتتاح می‌شود، توضیح داد: شبکه ملی اطلاعات زیرساخت اصلی توسعه ارتباطات کشور محسوب می‌شود که در لایه‌های مختلف باید به صورت مداوم توسعه پیدا کند. برای مثال در پروژه تدبیر، لایه انتقال این شبکه با افزایش ظرفیت همراه شد و در هسته مرکزی این شبکه، موضوع افزایش ظرفیت لایه IP و تأمین اینترنت داخلی را داشتیم.

رادکانی با اشاره به اینکه توسعه زیرساخت‌های شبکه ملی اطلاعات تنها به این دو لایه ختم نمی‌شود، افزود: در راستای تبادل ترافیک ملی، موضوع توسعه مراکز IXP را داریم و معتقدیم که این پروژه‌ها تا زمانی که به ظرفیت مطلوب نرسند مباحثی مانند اپلیکیشن‌های بومی، مراکز توزیع محتوای اینترنت (CDN) و ارائه دهندگان خدمات محتوا نمی‌توانند رشد کنند.

معاون شرکت ارتباطات زیرساخت درباره انتقاداتی که به روند توسعه شبکه ملی اطلاعات وارد است، گفت: از نظر من، ظرفیت کامل و کافی در شبکه ملی اطلاعات برای هرگونه تعامل ارتباطی میان دارندگان محتوا و استفاده کنندگان از این خدمات فراهم است.

وی با بیان اینکه در راستای توسعه زیرساخت‌های شبکه ملی اطلاعات، امسال نیز یک سری پروژه تعریف شده است، گفت: این پروژه‌ها تنها مربوط به افزایش ظرفیت شبکه نبوده و بحث توسعه ماژول‌های این شبکه مانند مراکز CDN نیز در دستور کار است. از سوی دیگر امسال استفاده حداکثری از توانمندی‌های داخلی را در جهت توسعه ظرفیت‌ها در دستور کار قرار داده‌ایم.

رادکانی اضافه کرد: هم اکنون ظرفیت کامل و کافی در این شبکه برای تبادل اطلاعات، تبادل محتوا، تعاملات بانکی و نیز تعاملات شبکه‌های دولتی اعم از B۲C، C۲C و G۲C وجود دارد و مشکلی از این بابت متصور نیستیم.