بیت‌کوین بدون قانون سم است

بیت‌کوین بدون قانون سم است
تاریخ انتشار : ۱۹ خرداد ۱۳۹۸

عضو هیئت ریسه مجلس: «راه‌اندازی فارم‌های بیت‌کوین بدون قانون برای اقتصاد ایران سم است.»

به گزارش گرداب، معصومه آقاپور علیشاهی، عضو هیئت رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس، با اشاره به توسعه استفاده از ارز دیجیتال در کشورهای مختلف دنیا، گفت تا زمانی که قوه قضاییه و مجلس قوانین مدونی در حوزه ارز دیجیتال تصویب نکنند راه اندازی مزارع استخراج بیت کوین جز سم برای اقتصاد ایران نتیجه‌ای در پی ندارد.

به گفته آقاپور علیشاهی باید نشست مشترکی بین مجلس، دولت و قوه قضائیه برگزار و قوانین مدونی دراین‌باره تصویب شود تا زمینه برای سوءاستفاده کلاه‌برداران و مفسدان اقتصادی فراهم نشود. او در گفتگو با خانه ملت عنوان کرد که در شرایط کنونی ایجاد مزارع ارز دیجیتال در ایران برای افرادی که به دنبال پول‌شویی هستند و یا اینکه می‌خواهند فسادهای مالی انجام دهند، زمینه و شرایط را فراهم می‌کند:

 باید ابتدا زیرساخت‌های لازم در حوزه قوانین قوه مقننه و قوه قضاییه ایجاد شود و سپس وارد فضای ارز دیجیتال شویم. تا زمانی که سازوکار دقیق و اجرایی استفاده از ارز دیجیتال ابلاغ نشود، گسترش بازار فعالیت‌های آن اشتباهی بزرگ است. برای توسعه ارز دیجیتال باید زیرساخت‌های دولت الکترونیک ایجاد شود و بانک مرکزی تضمین‌های لازم در این بخش را ارائه دهد. در شرایط فعلی توسعه ارز دیجیتال تأثیر چندانی روی نقل‌وانتقال ارز کشور نخواهد داشت و زمینه را برای سوءاستفاده کلاه‌برداران و مفسدان اقتصادی فراهم می‌کند. 

او با بیان اینکه در کمیسیون اقتصادی پیشنهاداتی برای تدوین قانون جهت استفاده از ارز دیجیتال مطرح شده است، افزود:
 باید نشست مشترکی بین مجلس، دولت و قوه قضاییه برگزار و قوانین مدونی در این باره تصویب شود و سپس مردم به استفاده از ارز دیجیتال روی آورند. 

عضو هیئت رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس، اعتقاد دارد که برای توسعه ارز دیجیتال باید زیرساخت‌های دولت الکترونیک ایجاد شود و بانک مرکزی تضمین‌های لازم در این بخش را ارائه دهد. او با بیان اینکه برای پشت سرگذاشتن تحریم‌ها باید در درجه نخست روابطمان با کشورهای همسایه را توسعه دهیم، عنوان کرد:
 یکی از راهکارها برای پیمودن تحریم‌ها پیوستن ایران به اتحادیه اقتصادی اوراسیا است که در این راستا باید تعرفه‌های گمرکی را ساماندهی کرد تا فضا را برای صادرات غیرنفتی ایجاد، کالاهای اساسی موردنیاز کشور تأمین و تکنولوژی را ارتقاء و همچنین شرایط را برای توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان فراهم کرد.