سپهر ۱۱۰ سامانه‌ ارتباطی مقاوم در برابر هک و نفوذ

سپهر ۱۱۰ سامانه‌ ارتباطی مقاوم در برابر هک و نفوذ
تاریخ انتشار : ۱۷ تير ۱۳۹۸

سامانه ارتباطات تاکتیکی "سپهر ۱۱۰" با حضور سرلشکر سلامی فرمانده کل سپاه رونمایی شد. این سامانه دارای قابلیت مقابله با جنگ الکترونیک (سایبر الکترونیک) دشمن و مقاوم در برابر هر نوع اقدام، شامل: شنود، هک، نفوذ، فریب، اختلال و اقدامات EMP است.

به گزارش گرداب، آیین رونمایی از سامانه ارتباطات تاکتیکی "سپهر 110 " با حضور سردار سرلشکر پاسدار حسین سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، سردار سرتیپ پاسدار عباس نیلفروشان معاون عملیات سپاه  و جمعی از فرماندهان و مسئولین حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات سپاه برگزار و این سامانه تحویل یگان های مردم پایه شد.

سردار سرلشکر پاسدار حسین سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در مراسم رونمایی و تحویل سامانه ارتباطات تاکتیکی "سپهر 110" به یگان های مردم پایه، در جمع فرماندهان ،مسئولین و مدیران حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات سپاه، نقش ارتباطات در تحولات  عرصه های مختلف را مهم و راهبردی توصیف وبا بیان اینکه ارتباطات به عنوان مغز و اعصاب نیروهای مسلح شناخته می شود، اظهار کرد: تحولات عرصه ارتباطات موجب شده که نظام فرماندهی و مدیریت بسیار دقیق و واقعی و با اطلاعات به لحظه همراه شود؛ علاوه بر این حرکت واحد ها به یکدیگر متصل و هیچ عنصر بلاتکلیفی در میدان نبرد وجود نداشته باشد و در نهایت موجب هم افزایی تمامی ظرفیت ها در میدان شود.

وی افزود: امکان ارتباط همه اجزای منفصل یک سیستم دفاعی با انتقال به لحظه و سریع پیام از طریق" ارتباطات " میسر و با تسهیل فرآیند فرماندهی ،مدیریت و کنترل  بین سطوح مختلف تاکتیک، عملیات و استراتژی رابطه بسیار قوی از این طریق برقرار می‌ شود.

سرلشکر سلامی عرصه ارتباطات را از ضروری ترین ابزارهای نیروهای مسلح برشمرد  و با تاکید بر اینکه در حال شکستن انحصار قدرت های بزرگ در عرصه فناوری های پیشرفته ارتباطی هستیم ،گفت: مانند تمامی عرصه هایی که درزمان تحریم استعدادها شکوفا شد و ناگزیر شدیم به اندیشه، تفکر و ذهن جوان ایرانی روی بیاوریم ؛ در این عرصه نیز این مهم صورت گرفت و بحمدالله شاهد نتایج و معجزات زیادی بودیم، به گونه ای که اگر در موضوع فناوری‌های ارتباطات و اطلاعات  و فرماندهی و کنترل اعلام کنیم که در لبه و پیشانی این فناوری ها قرار داریم ، اغراق نیست.

وی با تاکید بر اینکه در نظر داریم تا ارتباطات سپاه را در تراز پیشرفته ترین سیستم های ارتباطی دنیا قرار دهیم، تصریح کرد:  نرخ تولید علم و فناوری در عرصه ارتباطات ، اطلاعات و سایبر بسیار بالا و به روز است و ما نیز این عرصه در زمره مرزشکنان و در خطوط مقدم توسعه این دانش قرار داریم  و با برنامه‌ریزی های انجام شده در صدد هستیم به مدد بهره مندی از دانشمندان جوان و مهندسان بومی ، این مسیر را با شتاب بیشتری دنبال کنیم.

فرمانده کل سپاه با بیان اینکه دشمنان  به مرور در حال درک و تجربه قدرت واقعی ما هستند ، اظهار کرد: ادراک قدرت از خود قدرت مهم تر است؛ شاید در گذشته  ادراک دیگران از قدرت ما بسیار پایین تر از اصل قدرت  و ادراک از قدرت دیگران بیش از حجم قدرت واقعی آنان بود ، اما به تدریج درک از قدرت ما در حال انطباق با قدرت است و زمانی که اعتبار و منزلت قدرت شناخته شد، طبیعتاً هیچ قدرتی تصمیم به درگیری با یک کشور مقتدر را نمی گیرد.

وی در ادامه تصریح کرد: عرصه نظامی نقطه قوت  و صحنه ظهور قدرت ها و نمایان شدن قابلیت های ما است و دشمنان این واقعیت را دریافته اند؛ از این رو  امروز تمرکز خود را بر جنگ اقتصادی ، عملیات روانی و اعمال  فشارهای سیاسی گذاشته و در صدد ایجاد تزلزل در اراده و عزم راسخ ملت بزرگ ایران در تداوم مسیر عزت و اقتدار بخشی هستند.

سرلشکر سلامی در پایان با اشاره به ویژگی های سامانه ارتباطات تاکتیکی "سپهر 110"  و تاکید بر اینکه این سامانه از مدرن ترین سیستمهای امنیت ارتباطی برخوردار است، از تلاش گران عرصه فناوری اطلاعات وارتباطات سپاه و طراحان و سازندگان این سامانه نوین و پیشرفته قدردانی و اظهار کرد: تکنیک های متنوعی وجود دارد تا در جنگ های الکترونیک ،پایداری، امنیت و سیال بودن ارتباطات حفظ شود و این ویژگی ها در این سامانه وجود داشته و به لحاظ فناوری یک دستاورد جدید به شمار می رود که در مراکز تحقیقات صنعتی معاونت فناوری اطلاعات و ارتباطات سپاه ساخته شده است.

ین سامانه ارتباطی به همت مهندسان جوان معاونت فناوری اطلاعات و ارتباطات سپاه طراحی و ساخته شده و هدف از تولید و بکارگیری آن تداوم بهینه سازی و به روزرسانی تجهیزات ارتباطی فاوا به منظور متحرک سازی سامانه های فرماندهی و کنترل یگان‌های مردم پایه و زمینی با قابلیت بهره برداری در کلیه وسایل متحرک زمینی، هوایی و دریایی به ویژه عملیات های هجومی در شرایط تعاقب دشمن متجاوز می باشد.

سامانه ارتباطات تاکتیکی "سپهر 110 " کلیه نیازهای ارتباطی فرماندهان سطوح مختلف راهبردی،عملیاتی، تاکتیکی و رزمی را در شرایط پدافندی و آفندی، امنیتی و دفاعی و بحران های ناخواسته مانند حوادث غیرمترقبه مرتفع می سازد.

 این سامانه دارای لایه های ارتباطی متعدد برای شرایط دفاعی، امنیتی اعم از ارتباطات دیجیتال راه دورHF  و شهری، محلی و منطقه‌ای شامل سامانه های ارتباطیv/uhf  ، دیجیتال، امن، مولتی باند ، مولتی چنل، Ds، FH ، ادهاک، سلولار ،مقاوم و با قابلیت های رومینگ شبکه‌ای و ریموت پذیر با پهنای باند مورد نیاز برای انتقال صوت ،دیتا و تصویر است.

ارتباطات چند لایه باسیم و بی‌سیم امن و مقاوم قرارگاه، لشکر و تیپ ها به منظور ایجاد امکان فرماندهی و کنترل ثابت و متحرک در کلیه عملیات ها به ویژه عملیات های هجومی در کلیه مناطق جغرافیایی و عملیاتی در این سامانه تامین گردیده و دارای قابلیت مقابله با جنگ الکترونیک (سایبر الکترونیک) دشمن و مقاوم در برابر هر نوع اقدام، شامل: شنود، هک، نفوذ، فریب، اختلال و اقدامات EMP  می باشند.

بنا بر این گزارش ؛ سرعت بالا، انعطاف پذیری، بکارگیری سامانه ها بدون خودرو بر روی شناورها و یا قابلیت انتقال به نقاط مرتفع و کلیه مناطق مورد نظر و بهره‌برداری از آنها در هر نوع شرایط آب و هوایی، محیط جغرافیایی و عملیاتی از دیگر ویژگی‌های "سپهر 110  " بوده و امکانات زیستی و اپراتوری لازم در شرایط ثابت و سیار و با امکان استفاده از منابع تغذیه متنوع و خود کافی درآن ایجاد شده است.

سامانه ارتباطات تاکتیکی "سپهر 110 " چند منظوره با قابلیت های متنوع برای سطوح فرماندهی قرارگاه ها، لشکرها و تیپ ها با قابلیت استفاده در عملیات های هجومی در استفاده از موفقیت و تعاقب دشمن متجاوز در نظر گرفته شده است.