استفاده از ظرفیت‌های فضای مجازی برای تکمیل مردم‌سالاری دینی

استفاده از ظرفیت‌های فضای مجازی برای تکمیل مردم‌سالاری دینی
تاریخ انتشار : ۳۰ تير ۱۳۹۸

رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: از ظرفیتهای فضای مجازی می‌توان برای افزایش نقش مردم در حکمرانی و تکمیل فرآیند مرد‌م‌سالاری دینی در جمهوری اسلامی بهره برد.

به گزارش گرداب، نخستین جلسه شورای راهبری سومین همایش سواد رسانه‌‌ای و اطلاعاتی با حضور دکتر محمدرضا بهمنی، رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال و مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، دکتر سید مجتبی امامی‌ معاون پژوهشی و فنآوری دانشگاه امام صادق(ع)، دکتر نعمتی‌، مدیر کل پژوهشی دانشگاه امام صادق(ع)، دکتر حسن بشیر‌، رئیس سومین همایش سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی، محمد صادق افراسیابی، معاون مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال و تعدادی از استادان دانشکده فرهنگ و ارتباطات در محل دانشکده معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق(ع) تشکیل شد.

 بهمنی با تأکید بر ایجاد تحول در نوع نگاه، چارچوب مفهومی، نقشه معنایی و ساختار جدید در رابطه با همایش سوم ابراز کرد: یکی از اهداف این همایش، ایجاد پل ارتباطی میان کارهای علمی و کارهای ترویجی در سطح جامعه است.

وی ضمن تشکر از دانشگاه امام صادق(ع) برای پذیرش مسئولیت برگزاری سومین همایش سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی اظهار کرد: این همکاری می‌تواند یک نمونه همکاری مسئله محور در ارتباط میان دانشگاه و جامعه باشد و امید می‌رود با توجه به ابعاد علمی، پژوهشی، کاربردی و ترویجی همایش، طراحی‌های مناسبی در این زمینه توسط این دانشگاه با همکاری و همفکری استادان و پژوهشگران سایر دانشگاه‌های دیگر انجام گیرد.

رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ضمن تأکید بر ضرورت اتخاذ رویکرد تمدنی در تعریف چیستی و جایگاه سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی خاطرنشان کرد: مبتنی بر این رویکرد، مقوله سواد رسانه‌ای در واقع یک رکن مهم در بازطراحی الگوی حکمرانی در عرصه فرهنگ به شمار می‌رود.

بهمنی در تشریح این رویکرد گفت: در مفهوم‌پردازی سواد رسانه‌ای با رویکرد تمدنی، افزایش سلامت و اعتلای مناسبات مردم - مردم و مناسبات مردم - حاکمیت در دستورکار مطالعه و ترویج سواد رسانه‌ای قرار می‌گیرد و باید به مسئله‌شناسی و راه حل جویی در این عرصه پرداخت.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: رویکرد تمدنی کمک می‌کند که ما در مسئله‌شناسی سواد رسانه‌ای در کشور از موضع سلبی و تهدیدنگر به سوی موضع ایجابی و فرصت‌نگر حرکت کنیم به‌گونه‌ای که از ظرفیتهای فضای مجازی می‌توان برای افزایش نقش مردم در حکمرانی و تکمیل فرآیند مردم‌سالاری دینی در جمهوری اسلامی بهره برد.

وی بیان کرد: براساس این رویکرد، برای سه همایش بعدی باید نقشه معنایی مشخصی را با جهت‌گیری‌های روشن طراحی و مرحله به مرحله، اجرای آن را در دستورکار همایشها قرار داد.

در ادامه دکتر امامی معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه امام صادق(ع) ضمن تمجید از این حرکت بزرگ ملی گفت: جریان سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی، یک جریان میان‌رشته‌ای است که باید تمام رشته‌ها و گرایشهای علمی در این زمینه با یکدیگر همکاری داشته باشند.

وی تصریح کرد: دانشگاه امام صادق(ع) با حضور استادان متخصص در این زمینه محوریت علمی این همایش را برعهده گرفته است که امید می‌رود با طراحی بسته مناسب سیاستی و اجرایی و افزودن سایر ظرفیتهای علمی کشور بتوان به اهداف بلند مورد نظر دست یافت.

دکتر حسن بشیر، استاد ارتباطات بین‌الملل و رئیس سومین همایش سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی، ضمن توضیح رویکردهای اولین و دومین همایش و تفاوت اساسی همایش سوم با دو همایش قبلی اظهار کرد: در این همایش گفتمان‌سازی مؤثر در حوزه سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی باید مورد توجه جدی قرار گیرد؛ این گفتمان‌سازی باید در سه سطح حکومتی، دانشگاهی و مردمی صورت گیرد تا به نتایج مؤثری در این زمینه دست یابیم.

وی ضمن تشکر از رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال برای همکاری با دانشگاه امام صادق(ع) به‌عنوان مجری سومین همایش، خاطرنشان کرد: قطعاً این حرکت مهم باید به شکل یک جریان ملی در سطح دانشگاه‌ها و مراکز علمی و با همکاری سازمانهای خصوصی مرتبط و با مساعدت کلیه اقشار مردم شکل گرفته تا بتوان موضوع سواد رسانه‌ای را به شکل جامع مورد توجه قرار داد.

بشیر ابراز کرد: ما در دانشگاه امام صادق(ع) ساختار تشکیلاتی مناسب با حضور استادان فرهیخته و متخصص در این زمینه طراحی کرده‌ایم که امیدوارم با مساعدت جمعی کلیه نیروهایی که علاقمند به این جریان اجتماعی و فرهنگی مهم باشند، بتوان به دستا‌وردهای مؤثر و مفیدی در این زمینه دست یافت.

وی تصریح کرد: یکی از دلایل انتقال این همایش از دستگاه دولتی به شبکه دانشگاهی، زمینه‌سازی وسیع‌تر با حضور همه نیروهای متخصص و علاقه‌مند به جریان سواد رسانه‌ای در کشور است تا از ابهامهایی که در زمینه حکومت‌سازی این جریان مطرح می‌گردد، جلوگیری شود.

بشیر ایجاد هماهنگی و همفکری با همه دانشگاه‌ها، مراکز علمی و پژوهشی و اندیشمندان و متخصصان این حوزه مهم را یکی از اهداف مهم همایش سوم دانست و گفت: باید این هدف در جهت خدمت به مردم و ایجاد راهکارهای مفید و مؤثر برای بهره‌برداری مناسب‌تر و مطمئن‌تر از رسانه‌ها، به‌ویژه رسانه‌های دیجیتال و شبکه‌های اجتماعی باشد.