توسعه‌ی 5G در گرو آزادسازی طیف فرکانس‌های در انحصار صداوسیما

توسعه‌ی 5G در گرو آزادسازی طیف فرکانس‌های در انحصار صداوسیما
تاریخ انتشار : ۲۸ مهر ۱۳۹۸

ورود ‌‌شبکه‌ی 5G می‌تواند سبب افزایش سریع برخی از فناوری‌ها در‌‌ ایران شود، اما برای گسترش 5G صداوسیما باید بخشی از فرکانس‌‌‌هایی را که در اختیار دارد آزاد کند.

به گزارش گرداب، برای آنکه فایو جی در ‌‌ایران امکان اجرا شدن داشته باشد باید باندهای فرکانسی ۷۰۰ و ۸۰۰ مگاهرتز آزاد شوند، ‌‌اما این طیف فرکانسی هم اکنون در انحصار صداوسیما است.

بهزاد اکبری، عضو هیات عامل سازمان فناوری اطلاعات‌‌ ایران درباره‌‌ این بخش توضیح داد: «فرکانس از مسایل بسیار مهم در فایو جی است. زیرا فرکانس‌‌‌های بالای ۲۵ گیگاهرتز قابلیت پاسخگویی به سرویس‌‌‌های نیازمند به اطمینان‌پذیری بالا را ندارند. تامین کردن ‌‌این قابلیت‌ها در فرکانس‌‌‌های بالا بسیار هزینه‌بر است و توجیه اقتصادی ندارد. البته مشکل طیف و فرکانس را رگولاتوری حل می‌کند. اگر بخواهیم سرویس را فراگیر کنیم، صداوسیما باید طیفی را که در اختیار دارد، آزاد کند تا بتوان از آن در توسعه فایو جی استفاده کرد. بدون آن یکی از بعد‌‌های اصلی فایو جی تحقق نمی‌یابد.»

سایت دویچه وله آلمان در گزارشی نوشت: نسل پنجم‌‌ اینترنت همراه با سرعت بسیار زیاد خود، ‌‌آینده زندگی بشر را متحول خواهد کرد پس از همه‌گیر شدن ‌‌اینترنت در جهان‌‌، همه‌گیر شدن فایو جی، موج دوم در تحول زندگی بشر در زمینه ‌‌اینترنت است. سرعت بالای انتقال اطلاعات که از بسیاری از روش‌های زمینی اتصال به ‌‌اینترنت هم سریع‌تر است جنبه‌های جدید در زندگی انسان‌ها ‌‌ایجاد خواهد کرد. توسعه فایو جی در کنار توسعه هوش مصنوعی و پردازش‌های ابری، سبب می‌شود استفاده از وسایل هوشمند مانند خودرو‌‌های خودران یا خانه‌های هوشمند به سرعت توسعه پیدا کنند.‌‌این عامل همچنین اتوماسیون را به شیوه جدیدی در زندگی انسان‌ها نمایان خواهد کرد.

با فناوری فایو جی می‌توان تا ۲۰ گیگابیت در ثانیه را انتقال داد. شرکت اریکسون پیش‌بینی کرده است تا سال ۲۰۲۴ مشترکین‌‌ این خدمات به مرز دو میلیارد نفر برسد. البته پیش‌بینی می‌شود ‌‌این فناوری در سال اول اجرای آن یعنی امسال تنها ۱۰ میلیون کاربر داشته باشد. شرکت اریکسون که در کنار شرکت هواوی یکی از توسعه‌دهندگان شبکه فایو جی در جهان است، پیش‌بینی می‌کند طی پنج سال ‌‌این فناوری ۴۵ درصد مردم جهان را پوشش دهد.

منبع: سیتنا