شبکه ملی اطلاعات

مهمترین مولفه راهبردی تامین امنیت فضای مجازی

مهمترین مولفه راهبردی تامین امنیت فضای مجازی
تاریخ انتشار : ۰۹ آذر ۱۳۹۹

راه اندازی شبکه ملی اطلاعات را می توان مهمترین مولفه راهبردی برای تأمین امنیت و استقلال کشور و مقابله با تهدیدات دشمنان در عرصه فضای مجازی دانست.

به گزارش گرداب، استقلال در عرصه های مختلف اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و امنیتی و غیره را می توان یکی از اصول ثابت، تغییرناپذیر، مترقی و خدشه ناپذیر نظام جمهوری اسلامی دانست که در قانون اساسی، بیانات امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری مورد اشاره صریح قرار گرفته است و این مساله از وظایف آحاد ملت شمرده شده است. برای نمونه در اصل نهم قانون اساسی چنین آمده است:

«در جمهوری اسلامی ایران آزادی و استقلال و وحدت وتمامیت ارضی کشور از یکدیگر تفکیک ناپذیرند و حفظ آنها وظیفه دولت و آحاد ملت است. هیچ فرد یا گروه یا مقامی حق ندارد به نام استفاده از آزادی به استقلال سیاسی ، فرهنگی ، اقتصادی ، نظامی وتمامیت ارضی ایران کمترین خدشه ای وارد کند و هیچ مقامی حق ندارد به نام حفظ استقلال و تمامیت ارضی کشور آزادی های مشروع را، هر چند با وضع قوانین و مقررات، سلب کند.»

مسلما یکی از عرصه هایی که باید استقلال و عدم وابستگی بدان توجه جدی شود، استقلال و عدم وابستگی به بیگانگان در عرصه فضای مجازی است. مقام معظم رهبری حضرت آیت الله العظمی امام خامنه ای در این باره می فرماید:

«ابزار بایستی پیشرفته باشد؛ بایستی ناوابسته باشد؛ ابزار مال خود شما باید باشد؛ خود شما بایستی ابزار را به وجود آورده باشید، تولید کرده باشید، ابداع کرده باشید؛ به معنای حقیقی کلمه مالک ابزار باید باشید... مسئله‌ی فضای مجازی، امروز جزو ابزارها است؛ مسئله‌ی بازی جنگ، امروز جزو ابزارها است؛ به اینها بایستی توجّه کنید.» (بیانات مقام معظم رهبری در تاریخ 21 مهر 1398)

شبکه ملی ارتباطات؛ راهبردی ترین مولفه در تأمین استقلال در فضای مجازی

مسلما یکی از مولفه ها و ملزومات اساسی استقلال کشور در فضای مجازی تحقق شبکه ملی اطلاعات است و راه اندازی این شبکه را می توان مهمترین مولفه در تأمین استقلال کشور در عرصه فضای مجازی دانست. در این باره رضا تقی پور وزیر اسبق ارتباطات و نماینده فعلی مجلس شورای اسلامی معتقد است: «شبکه ملی اطلاعات اهداف راهبردی و چندگانه‌ای را دنبال می کند که مهمترین آنها استقلال است. اصلیترینموضوع در بحث شبکه ملی اطلاعات موضوع استقلال است که در ذات خود پدافند و قدرت دفاع و امنیت را به همراه دارد.»

مقابله با تهدیدات فضای مجازی با راه اندازی شبکه ملی اطلاعات

یکی از مهمترین آثار و دستاوردهای تحقق استقلال کشور در عرصه فضای مجازی با راه اندازی شبکه ملی اطلاعات، مصون ماندن از تهدیدات سایبری است که به صورت مداوم علیه جمهوری اسلامی ایران در حال انجام است که یکی از این تهدیدات ممکن است قطع اینترنت باشد؛ در این باره وزیر اسبق ارتباطات خاطر نشان می کند: «مهم‌ترین ویژگی شبکه‌ی ملی اطلاعات استقلال یا مدیریت بومی در کنار گستردگی سازگاری و ارتباط و تعامل بسیار گسترده و وسیع با اینترنت است. یعنی اگر یک روزی به‌دلایل مختلفِ اقتصادی، سیاسی، امنیتی و... امکان ارائه‌ی خدمات بر روی شبکه‌ی اینترنت امکان‌پذیر نبود، این امکان از طریق شبکه‌ی ملی اطلاعات فراهم باشد.»

به گفته رضا تقی پور نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، شبکه ملی اطلاعات فقط برای شرایط خاص و قطعی اینترنت جهانی نیست. بلکه در شرایط عادی هم مشکل امنیت شبکه وجود دارد که همان تهدیدات است و از طریق شبکه‌های بین‌المللی هر روز مقدارش بیشتر می‌شود. تقریباً ده گروه با انگیزه‌های مختلف این حملات را شکل می‌دهند که مبتدی‌ترینشان افراد عادی و هکرها و حرفه‌ای‌ترین آن‌ها ارتش‌های سایبری، گروه‌های سازمان‌یافته و تروریست‌های سایبری هستند که از طریق دولت‌ها تغذیه و حمایت می‌شوند.

ضروت استقلال و عدم وابستگی به بیگانگان در خدمات پایه کاربردی

یکی از مهم‌ترین بخش ها و لایه های استقلال در فضای مجازی که امروزه اولویت آن بیشتر از بقیه‌ لایه‌ها برای کشور هست، خدمات پایه‌ کاربردی است که در شبکه‌ی ملی اطلاعات تعریف شده است. برای اینکه تقریب به ذهن شود، این خدمات پایه یا بنیادی مثل موتور جست‌وجو، پیام‌رسان، سیستم عامل، رایانامه و... است که تقریباً مورد استفاده‌ی همه‌ی کاربران هست و فراوانی زیادی دارد. در این باره محمد حسن انتظاری عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی می گوید: «یک موضوع مهمی در اینجا وجود دارد و آن خدمات پایه‌ کاربردی شبکه‌ی ملی اطلاعات است. یعنی شبکه‌های اجتماعی،‌ موتور جست‌وجو و ایمیل، سرویس‌های سیستم عامل همه این‌ها باید داخلی باشند. اگر داخلی بودند ما قوه‌ی پدافند غیرعاملمان دست خودمان است. اگر نبودند ما هر لحظه باید تنمان بلرزد که چه اتفاقی ممکن است بیفتد.»

نکته پایانی

متأسفانه در حال حاضر وضعیت کنونی جمهوری اسلامی ایران به گونه ای است که وابستگی زیادی در عرصه فضای مجازی هم در سخت افزار و هم در نرم افزار و خدمات پایه کاربردی به خصوص شبکه های اجتماعی در کشور وجود دارد و این وابستگی شدید به خصوص زمان تحریم و بعض شرایط حساس مثل قطعی اینترنت جهانی، اغتشاشات یا حملات سایبری می تواند امنیت کشور را مخاطرات و تهدیدات جدی مواجه نماید. بنابراین با استناد به قانون اساسی و بیانات امامین انقلاب، استقلال کشور در فضای سایبری از مهمترین مسائل بوده که این امر مهم بجز در بستر راه اندازی شبکه ملی اطلاعات و بهره‌مندی صددرصدی از ظرفیت های بومی، تحقق نخواهد یافت. لذا تسریع در راه اندازی شبکه ملی اطلاعات از اقدامات حیاتی و ضروری محسوب می‌شود و مصداق عملی اتخاذ آرایش جنگی در فضای سایبری، علیه دشمنی است که از هر روش و شیوه‌ای، درصدد آسیب زدن به زیرساخت های حیاتی کشور است.