Gerdab.IR | گرداب

جزئیات جدید شکنجه شهرام امیری در آمریکا

تاریخ انتشار : ۲۲ خرداد ۱۳۸۹

اسناد دیگر درباره شهرام امیری در صورت نیاز منتشر خواهد شد.

گرداب- یک منبع آگاه با تشریح نحوه ربایش شهرام امیری گفت: آقای امیری یکی از پژوهشگران دانشگاه مالک اشتر بود که برای زیارت خانه خدا خردادماه سال 88 عازم کشور عربستان شد.

به گفته وی در زمان ورود امیری به فرودگاه جده و کنترل پاسپورت، از وی سوال می‌شود که شغلت چیست؟ او پاسخ می‌دهد که فعالیت دانشگاهی دارم. مجددا یک افسر سعودی سوال می‌کند که آیا نظامی هستی؟ امیری پاسخ می‌دهد که خیر. من یک پژوهشگر دانشگاهی هستم.

این مقام مطلع با یادآوری اینکه این پرسش و پاسخ‌ها به صورت غیرعادی بوده و نشان می‌دهد آنها آقای امیری را می‌شناختند. حتی یک نفر در فرودگاه او را صدا می‌کند و با واکنش او مطمئن می‌شوند شناسایی آقای امیری درست بوده و آنها منتظرش بوده‌اند.

وی تاکید کرد: تمام این مسائل را افراد آن کاروان شاهد بوده‌اند و متعجب می‌شوند که چرا فقط درباره او این اقدامات انجام شده است. سپس کاروان راهی مکه می‌شود.

نحوه ربایش شهروند ایرانی از مقابل محل اقامت
این منبع آگاه با اشاره به نگرانی شهرام امیری از نحوه برخورد انجام شده با او در فرودگاه جده اضافه کرد: او به همراهان خود تاکید کرده که از این رفتارهای ماموران سعودی نگران است.
"یک روز صبح که آقای امیری عازم زیارت خانه خدا بوده یک ون سفیدرنگ در مقابل هتل محل اقامت او توقف کرده و چند نفر به زبان فارسی (که بعدا مشخص می‌شود از عوامل همکار با سیا و دستگاه اطلاعاتی سعودی بوده‌اند) به آقای امیری می‌گویند که ما از یک کاروان دیگر بوده و هم اکنون عازم خانه خدا هستیم."

بنا بر اطلاعات این مقام آگاه، پس از نزدیکی شهرام امیری به این خودروی ون، آنها با تهدید اسلحه، او را سوار ماشین کرده و می‌ربایند. پس از تزریق یک آمپول، او را سوار یک هواپیمای غول پیکر امریکایی کرده و راهی ایالت آریزونا می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: پس از به هوش آمدن این شهروند ایرانی در هواپیما، او یکی از افراد همراه خود را شناسایی کرده که همان فردی است که در ربایش امیری از مقابل هتل شرکت داشته است.

2خواسته مهم آمریکا از امیری و واکنش وی به این موضوع
این مقام آگاه با تشریح شکنجه‌های شدید روحی و سایر فشارها به این پژوهشگر دانشگاهی کشورمان طی 8 ماه گذشته افزود: اطلاعات غلطی به سیا منتقل شده که امیری در فعالیتهای هسته‌ای ایران مشارکت داشته و می‌توانسته اطلاعات خوبی به آنها بدهد اما پس از آنکه روشهای مختلف بازجویی را درباره وی بکار می‌گیرند و حتی متوسل به دستگاههای دروغ‌سنج شده‌اند، مطمئن می‌شوند که او هیچگونه ارتباطی با مسائل هسته‌ای ایران ندارد و همانطور که از قبل هم می‌دانستند، اینبار هم حربه‌های آنها برای جوسازی و ایجاد شبهه در فعالیتهای صلح‌آمیز هسته‌ای ایران راه به جایی نبرد؛ همانطور که تلاشهای موساد و منافقین نیز نتیجه‌ای نداشته است.

وی مرحله بعدی پس از ناامیدی از طراحی اولیه سیا را تطمیع آقای امیری عنوان کرد و در تشریح این اقدام آمریکاییها گفت: آنها از این شهروند ایرانی می خواهند تا اولا اعلام کند که شخصا به آمریکا پناهنده شده و ثانیا فردی مطلع از برنامه‌های هسته‌ای ایران بوده و رویکرد این فعالیتهای هسته‌ای، نظامی است.

تهدید آمریکا به تحویل امیری به موساد
این منبع آگاه با اعلام برخورد قاطع شهرام امیری با این پیشنهادات آمریکاییها گفت: او تمام پیشنهادات مالی و امتیازات ارائه شده را رد می‌کند.
"در مرحله بعدی برای تحت فشار گذاشتن شهرام امیری، او را تهدید می‌کنند که تحویل موساد خواهد شد و شدیدترین و بیرحمانه ترین شکنجه‌ها را بر او پیاده می‌کنند و دیگر اثری از سرنوشت او پیدا نخواهد شد اما امیری باز هم مقاومت می‌کند و اطلاعات دروغین آمریکا را بیان نمی کند."

علت تغییر وضع ظاهری امیری؛ استفاده از قرصهای آرام‌بخش
وی تصریح کرد: بحمدالله موفق شدیم با کمک خداوند، شرایط خاصی را ایجاد کنیم و اطلاعات بسیار خوبی را به دست بیاوریم که نوار اول آن از شبکه اول پخش شد. ایشان در آن نوار بخشی از مهمترین مطالب را بیان کرد و موضوعاتی چون همکاری امریکا و دستگاه اطلاعاتی سعودی در ربایش او، فشار برای بیان اطلاعات کذب درباره فعالیت هسته‌ای ایران و ... را مورد اشاره قرار داد.

این منبع مطلع در خصوص واکنش امریکاییها به انتشار نوار گفتگوهای شهرام امیری گفت: پس از پخش این نوار که یک فضاحت اطلاعاتی برای آمریکا و دستگاه امنیتی آنها و نیز سیستم اطلاعاتی سعودی بود، آمریکاییها فشار مضاعفی را روی ایشان وارد کردند تا رسما اعلام کند که پناهنده سیاسی شده‌ است.

«علت تغییر وضع ظاهری امیری طی یک سال اخیر چیست؟» این مقام مطلع به این سوال اینگونه پاسخ داد: شهرام امیری به خاطر همین فشارها دچار بیماری اعصاب و روان شده و اضافه وزنی که طی این ماهها پیدا کرده به خاطر استفاده از داروهای آرام بخش و تسکین دهنده اعصاب و روان است.

اضطراب و فشار بر امیری در فیلم دوم مشهود است
وی افزود: امیری باز هم به هیچ وجه زیر بار فشارهای آمریکاییها برای اعلام پناهندگی سیاسی نمی‌رود و نمی‌پذیرد که از مسائل هسته‌ای ایران موضوعات القایی آمریکا را بیان کند.
این مقام مطلع در خصوص فیلم دیگری که از شهرام امیری منتشر شده نیز گفت: این فیلم فضاحت بیشتری برای آمریکاست. وی شدیدا تحت فشار است تا درباره فیلم اول (که از سیمای جمهوری اسلامی منتشر شد) توضیحات مد نظر سیا را بدهد و بگوید که خانواده‌اش در ایران گروگان گرفته شده‌اند تا وی مطالبی را بیان کند!

وی همچنین اظهار داشت: آنچه که با دستپاچگی توسط امریکاییها تهیه شده، موید نظرات جمهوری اسلامی مبنی بر انتقال امیری به آمریکاست و آنها نمی‌تواننند منکر ربایش او شوند که سندی بر اقدام تروریستی آمریکا با همکاری دستگاه امنیتی سعودی است.

آمریکا به دنبال تهیه یک فیلم دیگر است
این منبع آگاه تاکید کرد: آمریکا فشار زیادی را بر این شهروند ایرانی وارد کرده تا کف و حداقل خواسته‌های آنها را در مقابل دوربین بیان کند و در همان فیلم دوم نیز کاملا مشخص است که او بسیار مضطرب و نگران است و با نگاه به یک صفحه، جملاتی را قرائت می‌کند. این صفحه یک "ال سی دی" است که در همان مصاحبه نیز امیری بخشهای زیادی از جملات نوشته شده را نمی‌پذیرد.

وی اضافه کرد: به خاطر رسوایی آمریکاییها در انتشار فیلم از رسانه ملی، آنها سراسیمه فیلم دوم را پخش کردند که باعث رسوایی بیشتر برای آنهاست.

"هم‌اکنون نیز آمریکا به دنبال تهیه یک فیلم دیگر است و می‌خواهند با توسل به تهدیداتی چون تحویل امیری به موساد، او را مجبور به بیان موارد مد نظر خود کنند."
وی در ادامه اطمینان داد که مسئولان ایرانی به طور جدی پیگیر سرنوشت شهروندان کشورمان هستند و هم اکنون نیز جدی‌تر این موضوع را پیگیری خواهند کرد.

به اعتقاد این مقام مطلع، دنیا نیز فهمید که اتهامات هسته‌ای امریکا همچون گذشته کذب است و آمریکا همچون قطعنامه اخیر هنوز هم به دنبال فریب افکار عمومی خواهد بود.

این منبع آگاه اضافه کرد: آمریکا پس از بیانیه تهران اعلام کرده بود که این اقدام، یک کار فریبکارانه است اما گفتگوی آقای امیری سند روشنی است که نشان می‌دهد آنها دنبال فریبکاری هستند و به دنبال جعل سند برای اثبات دروغهای خود بوده‌اند.

دسترسی به امیری؛ همچون یافتن عطارزاده و دستگیری ریگی
این منبع آگاه در مورد اینکه چگونه نوار یادشده به دست مسئولان کشورمان رسیده است نیز گفت: ملت عزیز ایران با توجه به اقدامات و برنامه‌ریزی دقیق اطلاعاتی در پرونده‌هایی چون شرور عبدالمالک ریگی، از اشراف و قدرت اطلاعاتی جمهوری اسلامی مطلع هستند.

به گفته وی، ریگی تحت شدیدترین اقدامات حفاظتی قرار داشته و ملاحظات و امنیتی درباره او در حد بسیار بالایی رعایت می‌شده است اما درباره شهرام امیری با توجه به حضور او در خاک آمریکا، مراقبتها کمتر بوده همانطور که در مورد آقای عطارزاده دیپلمات ایرانی ربوده شده در خاک پاکستان نیز موضوع تا زمان آزادی ایشان رسانه‌ای نشد.

وی همچنین تاکید کرد: به دلیل ملاحظات امنیتی و حفظ منابع یاری کننده در این پرونده، از بیان شیوه کسب اطلاعات معذوریم و ملت ایران نیز می‌پذیرند که بیان شیوه‌ها و اقدامات ابتکاری، چون ممکن است به ماموریتها و منافع اطلاعاتی ایران آسیب برساند، فعلا به صلاح نیست.

اسناد دیگر درباره شهرام امیری در صورت نیاز منتشر خواهد شد
وی همچنین در پاسخ به سوالی دیگر اعلام کرد که اطلاعات و اسناد دیگری نیز در اختیار مسئولان کشورمان است که در روزهای آینده و و در صورت نیاز، به اطلاع مردم کشورمان خواهد رسید.

منبع: خبرگزاری فارس