Gerdab.IR | گرداب

فیس‌بوک نوکیا را هم می‌خرد؛

گرداب/ نوکیا ابزار جدید فیس‌بوک برای سیطره بر دنیای مجازی

تاریخ انتشار : ۱۰ خرداد ۱۳۹۱

ورود کمپانی‌های فعال در عرصه فضای مجازی از جمله فیس‌بوک به عرصه‌های مختلف فناوری، حاکی از تلاش همه جانبه مدیران آن برای سیطره همه جانبه بر دنیای مجازی و شهروندانش است.

به گزارش گرداب، در حالی که برخی تحلیل‌گران ایده تولید تلفن همراه هوشمند از سوی فیس‌بوک را به سخره گرفته‌اند، یک متخصص در این زمینه پیش‌بینی کرد که فیس‌بوک با خریدن کمپانی "نوکیا" (Nokia) تا 18 ماه آینده تلفن همراه هوشمند خود موسوم به "فیس‌‌فون" (FacePhone) را به بازار عرضه خواهد کرد.

وی معتقد است همکاری کنونی میان مایکروسافت و نوکیا نیز در این زمینه نقش خواهد داشت؛ به گونه‌ای که تلفن‌های همراه جدید دارای سیستم عامل "ویندوزفون" متعلق به کمپانی مایکروسافت خواهند بود.

وی می‌گوید این‌که این گوشی‌های تلفن همراه آبی رنگ خواهند بود یا لوگویشان حرف "اف" (F) خواهد بود یا خیر، هم اکنون مطرح نیست؛  اکنون مسئولان فیس‌بوک نیز در مورد ویژگی‌های ظاهری آن چیزی نمی‌دانند ولی باید آن را تولید کنند.

"پل آم‌سلم" مدیر عامل کمپانی "موبایل نت‌‎ورک گروپ" (فعال در زمینه تلفن همراه) می‌افزاید که با کاهش ارزش سهام نوکیا طی چند هفته اخیر، فیس‌بوک می‌تواند با درآمد حاصل از عرضه سهامش در بازار بورس در هفته گذشته، با وجود آن که این کمپانی فنلادی 15 میلیارد دلار ارزش دارد، آن را به مبلغ 10 میلیون دلار خریداری کند. نوکیا هم اکنون گوشی‌های تلفن همراه دارای سیستم عامل ویندوز را تولید می‌کند که البته این گوشی‌ها فروش خوبی ندارند.

مایکروسافت سال 2007 با خرید بخشی (حدود یک درصد) از سهام فیس‌بوک در آن سرمایه گذاری کرد. با وجود همکاری‌های اخیر دو کمپانی برای ارتقا موتور جستجوی "بینگ" (Bing) متعلق به مایکروسافت برای رقابت با گوگل در زمینه جستجوگرها، اتحاد این دو کمپانی با نوکیا آن‌ها را قدرتمندتر خواهد کرد.

نکته قابل توجه دیگر بازار مصرف کنندگان نوکیا است که هم اکنون شامل کشورهای آسیایی و جنوب شرق آسیا می‌شود و فیس‌بوک با این خرید می‌تواند یک گام به این گروه از کاربران نزدیک‌تر شود.

چندی قبل نیز اخباری در مورد ورود فیس‌بوک به عرصه صنعت تولید تراشه منتشر شده بود. یک منبع آگاه در این باره از به خدمت گرفتن طراحان تراشه‌ از سوی این کمپانی حاضر در سیلیکون ولی خبر داده و نسبت به اینکه این افراد دقیقا چه کاری انجام می‌دهند، اظهار بی‌اطلاعی کرده بود.

این در حالی است که فیس‌بوک به عنوان یک کمپانی فعال در حوزه فضای مجازی، تمام سرورهای مورد نیاز خود را، خود تولید می‌کند.

ورود کمپانی‌های فعال در عرصه فضای مجازی از جمله فیس‌بوک به عرصه‌های مختلف فناوری، حاکی از تلاش همه جانبه مدیران آن برای سیطره همه جانبه بر دنیای مجازی و شهروندانش است.

کمپانی اپل نیز در سال 2008 وارد صنعت تولید تراشه شد.

منبع: Computer World