Gerdab.IR | گرداب

ایران باید علیه حملات سایبری آمریکا شکایت کند

تاریخ انتشار : ۱۶ خرداد ۱۳۹۱

ایران می تواند علاوه بر آن‌که به دفاع همه جانبه در برابر جنگ سایبری علیه منافع ملی خود ادامه می‌دهد، ابتکاراتی را در زمینه به جریان انداختن پرونده جنگ سایبری آمریکا علیه ایران در مجامع حقوقی بین‌المللی آغاز کند.

گرداب- روزنامه نیویورک تایمز روز جمعه 12 خرداد 1391 در گزارشی فاش کرد "باراک اوباما"، رئیس جمهور آمریکا در اولین ماه‌های ریاست جمهوری خود، به طور مخفیانه دستور یک حمله سایبری با ویروس رایانه‌ای "استاکس‌نت" را علیه ایران، صادر کرده است. این گزارش مهم و افشاگرایانه که بر اساس پژوهشی 18 ماهه بر پایه مصاحبه با مقامات کنونی و سابق آمریکایی، اروپایی و صهیونیستی انجام شده است، همچنین متکی به برگزیده ای از کتاب "مقابله و پنهان سازی: جنگ های مخفیانه اوباما و به کارگیری شگفت انگیز قدرت آمریکا" نوشته "دیوید سانجر" (David Sanger) که روز سه شنبه آینده ازسوی مؤسسه انتشاراتی کراون توزیع می شود، تهیه شده است. از این جهت محتوای آن بر خلاف مطالب مشابه که عمدتا بر اساس سناریوسازی های دستگاه های اطلاعاتی و امنیتی آمریکا منتشر می شود، قابل اتکا و در خور تحلیل و بررسی همه جانبه است.

زیرا این "گزارشِ تحقیقی" نخستین بار فاش می کند این عملیات در دوران ریاست جمهوری "جورج بوش" با رمز "بازی های المپیک" آغاز شده است. این عملیات در واقع نخستین حمله سایبری پایدار آمریکا علیه یک کشور دیگر است، که با استفاده از کدهای مخرب طراحی شده با همکاری رژیم صهیونیستی انجام گرفته است. درست مانند عملیات کودتای 28 مرداد 1332 که سازمان سیا برای اولین بار در یک تجربه برون مرزی دولت قانونی "مصدق" را سرنگون کرد و حکومت وابسته محمدرضا شاه را بار دیگر به مردم ایران تحمیل کرد. با این تفاوت که در ان دوران ام آی سیکس انگلیس که منافع حود را در نتیجه ملی شدن نفت از دست داده بود با سازمان سیا برای سرنگون کردن دولت ملی مصدق، برنامه ریزی مشترک کرد.

بنا به گزارش منابع غربی، ویروس مخرب استاکس نت به وسیله رژیم صهیونیستی و آمریکا تولید شده بود که با همکاری شرکت زیمنس آلمان در سال 2010  به شبکه های رایانه ای ایران نفوذ کرده بود. اگر چه ابعاد دقیق میزان تخریب این ویروس به صورت دقیق روشن نشد اما به گفته مسئولین ایرانی آنها موفق شدند مانع از موفقیت کامل آن بشوند. اگرچه آنها اذعان کردند این برنامه موجب به تاخیر افتادن برنامه های صلح آمیز هسته ای ایران شده بود. آمریکایی ها همچنین  ویروس سارق اطلاعات به نام "دوکو" را برای سرقت اطلاعات از زیرساختهای حیاتی صنعتی و انرژی نفت و گاز ایران طراحی کرده بودند که در سال 2011 گزارش شد بخشی از صنعت ایران را هدف قرار داده بود. "رائل شوئنبرگ" محقق ارشد کسپراسکی، شرکت فعال در امنیت اینترنت و تولیدکننده آنتی ویروسها که اتفاقا ویروس استانکس نت را همین شرکت کشف کرده بود روز دوشنبه هفته قبل به خبرگزاری "رویترز" گفت: «یک ویروس سارق اطلاعات اینترنتی به نام Flame (زبانه آتش) کشف شده که هزاران رایانه در منطقه خاورمیانه را آلوده کرده است. این ویروس در پنج سال گذشته پنهانی فعالیت داشته و بخشی از جنگ سایبری است که در منطقه به راه انداخته شده است، اما هنوز مشخص نیست که چه کسی این ویروس اینترنتی را به وجود آورده است. کسپراسکی زمانی موفق به کشف این ویروس شد که در حال بررسی گزارش هایی درباره حمله یک ویروس اینترنتی با نام "وایپر" به رایانه های ایران بوده است.» بنا به گفته شوئنبرگ کدهای این ویروس 20 بار بیشتر از ویروس استاکس نت و 100 بار بیشتر از ویروسهای معمول برای سرقت اطلاعات اینترنتی هستند.

برای آنکه به خوبی به اهمیت گزارش روز جمعه روزنامه نیویورک تایمز واقف شویم لازم است به اظهارات سناتور "مک کین" رقیب جمهوری‌خواه دوره پیش ریاست جمهوری آمریکا توجه کنیم. مک کین زمانی که همراه با پانتا وزیر دفاع آمریکا راهی سنگاپور بود در مصاحبه ای با خبرنگاران در این کشور گفت: «بار دیگر ما شاهد فاش شدن عملیات‌های جاری در رسانه‌ها هستیم که این امر به طور غیرقابل باوری ناراحت کننده است. آیا این به سود دشمنان ما نیست؟ ما می‌دانیم این فاش شدن‌ها از دولت نشات می‌گیرد و اکنون به نقطه‌ای رسیدیم که احتمالا نیاز به تحقیق و بررسی وجود دارد.»

مشخص است که مک کین از اوباما انتقاد دارد که چرا برای پیروزی در انتخابات به هر وسیله ای متوسل می شود و به خاطر جلب آرای مردم، اسرار کشور را لو می دهد. زیرا اوباما برای آنکه نشان دهد برنامه های او در برابر ایران شکست خورده نیست به انتشار اینگونه خبرها کمک می کند. اوباما با هزینه کردن درباره لو رفتن سیاست های پنهانی دولت آمریکا علیه ایران می داند چه کار می کند اما مک کین به این موضوع توجه نمی کند که تائید اصل گزارش نیویورک تایمز به وسیله او در واقع به خوبی این واقعیت را به اثبات می رساند که دولت ایالات متحده چه در زمان حاکمیت جمهوری خواهان بر کاخ سفید و چه در دوره دموکرات ها، با تفکرات توسعه طلبانه برای رسیدن به اهداف خود از هیچ اقدامی فرو گذار نیستند.

مک کین با این موضع گیری خود ضمن تائید اصل صحت گزارش مهم نیویورک تایمز، بار دیگر این دیدگاه را به اثبات رساند که آمریکا و رژیم صهیونیستی برای کنترل برنامه صلح آمیز انرژی هسته ای ایران، کاملا هماهنگ عمل می کنند و ادعای اختلاف نظر های موجود بین واشنگتن و تل آویو، تاکتیکی برای انحراف افکار عمومی از اصل راهبرد سه جانبه آمریکا و رژیم صهیونیستی علیه ایران است.

در این راهبرد سه گانه آمریکا از یکسو به بسیج همه امکانات خود برای اعمال تحریم های هرچه بیشتر فراقطعنامه ای علیه ایران اقدام می کند. از سوی دیگر با همه امکانات نرم افزاری برای تهاجم به تاسیسات و فناوری ایران در کلیه سطوح اعم از مراکز علمی، پژوهشی و تولید انرژی نفت و گاز و برق هسته ای، به تلاش شکست خورده خود ادامه می دهد و در بعد سوم، بر انجام گفت و گو با ایران اصرار می ورزد (!) تا در صحنه تبلیغات خود را پیرو راه های مسالمت آمیز نشان دهد. این برخورد پاردوکسیکال در عمل شرایطی را به وجود می آوردکه مانع از درک دقیق سیاست های آمریکا برای افکار عمومی مردم جهان می شود.

زیرا تبیین این عملکرد متناقض تنها در شرایطی ممکن است که مخاطب، سیاست ها، اهداف و برنامه های ایالات متحده آمریکا و رژیم صهیونیستی را ظرف ده سال گذشته در برخورد با ایران به دقت پی گیری کرده باشد و به واقعیت های تناقض آمیز عملکرد آمریکا در عمل و نه در حرف پی برده باشد.

به نظر می رسد ایران می تواند علاوه بر آنکه به دفاع همه جانبه در برابر این جنگ اعلام نشده علیه منافع ملی خود ادامه می دهد، باید ابتکاراتی را در زمینه به جریان انداختن پرونده "جنگ سایبری" آمریکا علیه ایران را در مجامع حقوقی بین المللی آغاز کند. درست است که به دلیل ماهیت جدید "جنگ سایبری" هنوز قوانین بین المللی در این مورد به دقت تدوین نشده اند، اما همچنانکه به نوشته روزنامه نیویورک تایمز این اولین تجربه جنگ سایبری ایالات متحده خارج مرزهای این کشور است، می تواند نخستین تجربه ایران برای دفاع حقوقی در برابر "تجاوز سایبری" آمریکا نیز باشد. در گذشته هم بعضی از مسئولین ایرانی در این مورد توجه داده بودند اما متاسفانه موضوع به وسیله وزارت امور خارجه چندان جدی پی گیری نشده است.

همه قرائن و شواهد موجود تجاوز سایبری آمریکا و رژیم صهیونیستی، به حقوق مشروع مردم ایران برای دستیابی به فناوری صلح آمیز در همه عرصه ها از جمله تولید انرژی هسته ای را تائید می کند. بنابراین هیچ توجیهی برای غفلت از پی گیری شکایت در مجامع بین المللی پذیرفته نیست. آن هم در برابر زورمدارانی که گمان می کنند می توانند بی هیچ مانعی به هر اقدام تجاوزکارانه ای تحت پوش صلح خواهی، مشروعیت دهند.

حسین بهشتی پور/ منبع: فارس