Gerdab.IR | گرداب

وزیر اطلاعات تشریح کرد؛

نحوه دستگيری عوامل ترور شهدای هسته‌ای

تاریخ انتشار : ۲۸ خرداد ۱۳۹۱

اسرائيلي‌ها در اقدامات تروريستي گذشته مطلقا تنها نبوده‌اند؛ اسرائيلي‌ها فقط نقش يك نقاب را ايفا كرده‌اند و آنها از اطلاعات و امكانات و آموزش و ارتباط دو سرويس CIA و MI6 در چند عمليات گذشته بهره برده‌اند.

گرداب- وزير اطلاعات با اشاره به موفقيت سربازان گمنام امام زمان‌عج‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف در شناسايي و انهدام دو گروهک تروريستي گفت: «در عمليات اخير سربازان گمنام امام زمان، حدود 20 نفر از عوامل ترور شهداي هسته اي کشور دستگير شدند.»

حجت السلام و المسلمين "حيدر مصلحي"، وزير اطلاعات در فاصله چند روز پس از اعلام اطلاعيه وزارت اطلاعات جمهوري اسلامي ايران به سوالات  باشگاه خبرنگاران پاسخ داد که متن کامل آن در پي مي آيد:

ضمن تبريك به جنابعالي و سربازان گمنام امام زمان‌عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف اولين سوالم به اطلاعيه چند روز پيش وزارت اطلاعات مربوط است كه در آن نه به زمان بازداشت‌ها، نه به مكان و نه به تعداد متهمين  اشاره شده بود. آيا علت  خاصي داشته؟ و آيا ممكن است در اين سه مورد اطلاعات بيشتري بدهيد؟
بنده هم اين موفقيت را به رهبر معظم انقلاب اسلامي، ملت شريف ايران و به خانواده هاي داغدار شهداي هسته‌اي كشور تبريك عرض مي‌كنم. ضمنا معمولا فراموش مي‌شود كه آن چند عمليات تروريستي، جانبازاني هم داشته است. يكي همسر مكرمه و دانشمند شهيد دكتر شهرياري كه در صحنه حضور داشته و مجروح شدند و علاوه بر داغ همسر شهيدشان، هنوز هم با برخي آثار آن مجروحيت مواجهند كه بنده براي سلامتي كامل ايشان دعا مي‌كنم.

و ديگري برادر عزيز جناب آقاي دكتر "فريدون عباسي"، رئيس محترم سازمان انرژي اتمي كه همزمان با شهيد شهرياري ايشان هم ترور شدند اما به خواست خدا آسيبي به ايشان وارد نشد تا بمانند و به خدمات علمي خود به نظام مقدس جمهوري  اسلامي ادامه دهند.

اما در مورد علت عدم صراحت در اطلاعيه وزارت، سوال شما درست است. قطعا علت‌هاي متعدد و خيلي فني دارد، زيرا اين را در درجه اول رژيم اشغالگر قدس و آن سرويس‌هاي اطلاعاتي كه در اين ترورها او را پشتيباني مي‌كردند، درك مي‌كنند. شما توجه كنيد به نوع اعلام خبر دستگيري‌ها در بي بي سي فارسي (كه ارگان رسانه‌اي آن چند سرويس اطلاعاتي است.)

در مورد زمان بازداشت‌ها به صورت كلي عرض مي‌كنم وقتي متهمي بازداشت مي‌شود، هميشه فقط خودش هدف دستگيري نيست و در بسياري موارد از طريق او مي‌خواهيم بقيه مرتبطين وي را پيدا كنيم. از طرف ديگر در بسياري از موارد مي‌خواهيم تا مدتي كه ما نياز داريم و عملي باشد، ارتباط قبلي متهمين با همدستانشان، يا با شبكه مورد نظر يا با سرويس اطلاعاتي حريف را ادامه دهيم. به اصطلاح اطلاعاتي، فرد را سفيد نگه مي‌داريم و به جمع آوري اطلاعات از حريف ادامه مي‌دهيم يا اطلاعات فريب به خورد حريف مي‌دهيم.

به عبارت ديگر، وقتي طرف مقابل نداند كه بازداشت شدگان از چه زماني در اختيار ما بوده‌اند، عملا به اين معناست كه نخواهد دانست از چه زماني تماس‌هايي كه ظاهرا با اين‌ها مي‌گرفته، در عمل ما دريافت كنندگان پيام‌هايش بوده‌ايم و نمي‌داند از چه زماني اطلاعاتي كه به عنوان حاصل جمع‌آوري هاي متهمين دريافت مي‌كرده، عملا اطلاعات فريبي بوده كه از ما دريافت مي‌كرده است.

در مورد مكان و مناطق بازداشت متهمين نيز پس از رفع محذورهايي كه داريم، اعلام خواهيم كرد.

در مورد تعداد بازداشتي‌ها هم براي آنكه شما دست خالي برنگرديد عرض مي‌كنم در عمليات اخير، حدود 20 نفر بازداشت شده‌اند.

خواهش مي‌كنم در مورد اتهامات اين افراد هم اگر ممكن است بفرماييد كه آيا اتهامات آنها همان است كه در اطلاعيه وزارت اطلاعات اشاره شده يا اتهامات ديگري هم هست؟
چون فعلا پرونده در دست تحقيق است؛ لذا بايد قدري صبر كرد تا ساير اتهامات كاملا محرز و كاملا مستند شود، اما اجمالا مي‌توانم بگويم كه اتهامات آنها بيش از آن است كه در اطلاعيه اخير ما آمده بود. مثلا در ترور شهيد دكتر علي محمدي قبلا فقط عامل اصلي بمب گذاري بازداشت شده بود و تيم همكاران او اعم از عناصر شناسايي و پشتيباني را در آن مقطع دستگير نكرديم. با پيگيري‌هاي بعدي و با تكميل جمع‌آوري‌ها، بالاخره تعدادي از همكاران معدوم جمالي فشي را در شبكه هاي اخير بازداشت كرديم.

وزارت اطلاعات در فروردين ماه نيز اعلام كرد يك شبكه تروريستي مرتبط با رژيم جعلي اسرائيل را در حالي كه آماده انجام عمليات خرابكارانه بوده است، همراه با بمب‌هاي سنگين و سلاح‌هاي مختلف و ساير تجهيزات نظامي كشف كرده است. آيا اين دو شبكه به هم مرتبط بوده‌اند؟
قطعا مرتبط بودند، اما به معناي تماس مستقيم اين دو شبكه با همديگر آن هم در داخل كشور. ما نيز اين تَرابُط را از طريق ارتباط مستقيم آنها كشف نكرديم.

هم در اطلاعيه 91.1.22 وزارت و هم در اطلاعيه اخير تلويحا به كشيده شدن جمع آوري‌هاي اطلاعاتي وزارت به خارج از كشور اشاره شده، اين جمع‌آوري‌ها چگونه است؟ آيا از بين اين متهمين، كسي را هم در خارج دستگير كرده و به داخل انتقال داده‌ايد؟ و آيا اسرائيلي ها در اعزام اين تروريست‌ها از امكانات و پشتيباني كشورهاي ديگر هم استفاده كرده‌اند؟
اولا در مورد كشيده شدن جمع‌آوري‌هاي اطلاعاتي به خارج، اين را به تلويح نگفته‌ايم، بلكه صريحا مورد اشاره قرار داده‌ايم. ثانيا علت كشيده شدن جمع‌آوري‌هاي اطلاعاتي به خارج آن است كه اسرائيلي‌ها در اقدامات تروريستي گذشته مطلقا تنها نبوده‌اند. اسرائيلي‌ها فقط نقش يك نقاب را ايفا كرده‌اند و آنها از اطلاعات و امكانات و آموزش و ارتباط دو سرويس CIA و MI6 در چند عمليات گذشته بهره برده‌اند.

شما دقيقا همان واقعيتي كه در صحنه‌هاي سياسي عملياتي چند دهه گذشته مي‌بينيد، عين همان را در چند عمليات تروريستي اخير مشاهده مي‌كنيد؛ يعني "جنگ نيابتي" از سوی يك موجوديت جعلي موسوم به  اسرائيل و "نقش حمايتي" آن هم حمايت تمام عيار به وسیله دولت‌هاي آمريكا و انگليس. شما عين اين واقعيت را در جنگ‌هاي پنهان، نبردهاي اطلاعاتي و عمليات تروريستي رژيم اشغالگر قدس مشاهده مي‌كنيد. واضح‌ترين مصداقش را در چند عمليات انجام شده در كشور ما مي‌بينيد. اين واقعيت را به خصوص ما كه مجراي نفوذي به  دستگاه‌هاي اطلاعاتي - امنيتي رژيم اشغالگر قدس يافته‌ايم، به عينه مشاهده كرده‌ايم و به وقتش افشا خواهيم كرد.

علاوه بر برخورداري رژيم صهيونيستي از چنان حمايت‌هايي، آن رژيم حداكثر استفاده ممكن را از خاك و تسهيلات چندين كشور در اين قبيل عمليات مي‌کند. در همين كشفيات مربوط به دو شبكه اخير ملاحظه شد كه رژيم اشغالگر قدس از خاك يك اقليم مجاور خاك ما حداكثر بهره‌برداري را کرده است، حتي در آنجا پايگاه آموزش تروريستي و پادگان نظامي در اختيار دارند. ستاد عملياتي مشترک آمريكا، انگلستان و رژيم اشغالگر قدس در همان جا مستقر است ‌و عليه كشور ما سناريوهايي را طراحي و اجرا مي‌كند.

البته يقين داريم كه اين وضعيت با اطلاع و با اجازه دولت زيربط مربوطه نیست. همچنين در اطلاعات جمع آوري شده در مورد دو شبكه اخير ملاحظه شد كه تروريست‌ها به راحتي و به فراواني از خاك يك كشور همسايه براي رفت و آمد آزادانه به سرزمين‌هاي اشغالي و براي نقل و انتقال اسلحه و مواد انفجاري استفاده مي‌كنند.
 
اين واقعيت خيلي تلخي است كه دولت‌هاي مورد نظر بايد در نظر داشته باشند و مشكل را چاره كنند. اين وضعيت براي هيچ همسايه‌اي قابل تحمل نيست و البته قبلا هم بهره‌برداري مثلث خبيث آمريكا، انگليس و اسرائيل از خاك بعضي ديگر از همسايگان كشف شده بود كه قصد داريم از اين پس هشدار لازم را به نحو مقتضي به آنها بدهيم.