Gerdab.IR | گرداب

رجزخواني اوباما و رامني؛ این بار در رينگ ديجيتال

تاریخ انتشار : ۱۷ تير ۱۳۹۱

رویایی که رامنی در سر می‌پروراند؛ آمريكايي كه با حكمراني طبقه متوسط اداره مي‌شود، امكان اشتغال‌زايي در آن وجود دارد و آموزش و پرورش، كار و زندگي مطابق با معيارهاي آمریکایی است.

گرداب- با نزديك شدن به انتخابات رياست‌ جمهوري آمريكا بازار فعاليت‌هاي تبليغاتي نامزدها داغ‌تر مي‌شود. اين فعاليت‌ها در قالب‌هاي متعددي از سفر به ايالت‌هاي مختلف و داستان خواندن براي كودكان گرفته تا رقص و آواز پشت تريبون‌هاي سخنراني نمود پيدا مي‌كند! در اين ميان، فضاي سايبري يكي از مواردي است كه هر يك از مشتاقان راه‌يابي به كاخ سفيد مي‌كوشد بيشترين بهره را از آن ببرد.

ميزان تاثيرپذيري تحولات اجتماعي و سياسي از تعاملات جريان يافته در فضاي سايبري طي سال‌هاي اخير بيش از هر زمان ديگري بر همگان و به خصوص بر سياست‌پيشگان آشكار شده است. نمونه‌هاي بسياري در رابطه با اين تاثيرپذيري وجود دارد كه از بارزترين آنها مي‌توان به تاثير انكارناپذير شبكه‌هاي اجتماعي نظير فيس‌بوك و توئيتر بر روند انقلاب‌ها در كشورهاي عربي اشاره كرد.

اينترنت كه تا همين چند دهه پيش در معادلات عالم سياست جايگاهي نداشت، اكنون به ابزاري سهل‌الوصول و بدون محدوديت با خيل عظيمي از مخاطب تبديل شده است، لذا بديهي است رجل سياسي درصدد آن باشند كه براي بسط و در عين حال توجيه انديشه‌هايشان در اذهان مردم و به دنبال آن، نيل به اهداف خود از اين ابزار به نحو احسن استفاده كنند.

فضاي سايبري موضوعي است كه كانديداهاي انتخابات رياست‌جمهوري آمريكا نيز به طور قطع نبايد از توجه به آن چشم پوشيده باشند. هر يك از دو كانديداي اين انتخابات كه ماه نوامبر برگزار خواهد شد، افزون بر به كارگيري راهكارهاي سنتي در كمپين‌هاي خود، در دنياي فضاي ديجيتال نيز فعاليت‌هاي تبليغاتي داشته‌اند. اين نوع تبليغات در اشكال متنوعي ملاحظه مي‌شود كه از آن جمله مي‌توان به ايجاد پايگاه‌هاي اينترنتي رسمي و غيررسمي، فعاليت‌ در شبكه‌هاي اجتماعي، ساخت برنامه‌هاي كاربردي (application) تبليغاتي براي رايانه و تلفن‌هاي همراه و غيره اشاره كرد.

همراهتان هستيم... حتي در قلب تلفن همراهتان!
با جست‌وجو در فروشگاه برنامه‌هاي آي‌تيونز به نسخه 2.2 برنامه‌اي به نام "اوباما 2012" برمي‌خوريم كه در مقابل نام سازنده آن عبارت "حزب دموكراتيك" درج شده است. در بخش توضيحات اين برنامه آمده است كه اوباما 2012 بهترين راه براي در ارتباط بودن با كمپين انتخاباتي باراك اوباما است و از طريق آن مي‌توان به امكاناتي نظير آخرين اخبار، عكس‌ها، تصاوير، رويدادها، پيام‌ها و شايد مهم‌تر از همه، اهداي پول دسترسي داشت. همچنين در اين برنامه امكان ارتباط با ديگر حاميان باراك اوباما با توجه به مكان كاربر فراهم آمده است.

كانديداي جمهوري‌خواه انتخابات رياست‌جمهوري آمريكا نيز نتوانسته از وسوسه تبليغات در ميان ميليون‌ها كاربر محصولات شركت "اپل" صرف‌نظر كند. كمپين حاميان "ميت رامني" تهيه برنامه‌اي را با عنوان "به همراه ميت" ترتيب داده‌اند كه در فروشگاه برنامه‌هاي آي‌تيونز در دسترس است. اين برنامه ظاهرا در جلب توجه رسانه‌ها موفق‌تر عمل كرده است. روزنامه هافينگتون‌پست در اين باره نوشت انتشار اين برنامه اظهارنظرهاي فراواني را در شبكه‌هاي اجتماعي همچون توئيتر به دنبال داشت.

كاربران اين برنامه مي‌توانند از خود عكس بگيرند و شعارهاي انتخاباتي رامني را زير عكس‌هاي خود داشته باشند. پايگاه خبري سي‌ان‌ان نيز در گزارش خود درباره اين برنامه، به اشتباهي املايي در شعارهاي مورد استفاده اشاره كرد كه در نسخه جديد آن رفع شده است. بر اساس گزارش سي‌ان‌ان، در يكي از شعارهاي مورد استفاده در اين برنامه واژه "America" به اشتباه "Amercia" وارد شده بود. جالب اين كه وجود اين اشتباه تايپي باعث شد اين برنامه بيش از پيش در ميان حاميان رامني شهرت يابد!

جست‌وجوي اسامي دو كانديداي پيشتاز رقابت‌هاي انتخاباتي آمريكا در ميان برنامه‌هاي اندرويد (Android) نيز به يافتن چندين برنامه كاربردي براي كاربران اين سيستم عامل منجر شد اما آنچنان كه اعداد و ارقام نشان مي‌دهد، اوباما در زمينه تبليغات در اين حوزه حرف‌هاي بيشتري براي گفتن دارد. حاميان رئيس‌جمهوري كنوني آمريكا علاوه بر تهيه ده‌ها برنامه تبليغاتي، زندگي‌نامه اوباما را نيز در قالب يك برنامه براي سيستم عامل اندرويد ايجاد كرده‌اند.

روي "ديوار" رئيس‌جمهوري محبوبتان خط خطي كنيد!
هرچند هواداران رئيس‌جمهوري كنوني آمريكا خود دست به ايجاد صفحاتي در حمايت از وي زده‌اند، اما صفحه فيس‌بوك رسمي اوباما جايي است كه طيف گسترده‌اي از مطالب را مي‌توان در آن مشاهده كرد. اين صفحه جزء علاقه‌مندي‌هاي نزديك به 27 ميليون تن در آمريكا و كشورهاي ديگر است.

در صفحه اصلي فيس‌بوك اوباما، تصاويري از حضور رئيس‌جمهوري آمريكا و خانواده وي در ميان مردم به چشم مي‌خورد. انتخاب اين تصاوير به گونه‌اي است كه اوباما را رهبري مورد حمايت همه اقشار جلوه دهد. افزون بر آن، فيلم‌هاي تبليغاتي متعددي در اين صفحه قابل ملاحظه است. دكمه "اهداي پول" نيز همچنان در بالاي صفحه فيس‌بوك اوباما خودنمايي مي‌كند. در يكي از پست‌هاي صفحه فيس‌بوك اوباما، فيلمي انتشار يافته كه در آن به انتقاد از نگرش اقتصادي رامني پرداخته شده است.

در بخش "درباره من" صفحه فيس‌بوك رئيس‌جمهوري كنوني آمريكا، اطلاعاتي درباره زندگي و علاقه‌مندي‌هاي اوباما درج شده است. در اين بخش جمله‌اي از "مارتين لوتركينگ"، رهبر سياه‌پوست جنبش حقوق مدني آمريكا به عنوان نقل قول مورد علاقه به چشم مي‌خورد: «منحني جهان اخلاق طولاني است اما به سوي عدالت سر فرود مي‌آورد.»

اوباما نخست در ۱۹۸۳ ليسانس علوم سياسي با گرايش روابط بين‌الملل را از دانشگاه کلمبيا دريافت کرد و در سال ۱۹۸۸ پس از چند سال کار در شيکاگو با گرفتن کمک هزينه تحصيلي وارد دانشکده حقوق دانشگاه هاروارد شد و دكتري گرفت.

بسكتبال، نويسندگي و گذراندن وقت با بچه‌ها جزء علايق اوباما در صفحه فيس‌بوك وي مطرح شده‌ و تراژدي‌هاي شكسپير، "موبي ديك"، "غزل‌هاي سليمان" نوشته "توني موريسون"، انجيل و مجموعه اشعار آبراهام لينکلن كتاب‌هاي مورد علاقه وي هستند. نوازندگان و خوانندگان مورد علاقه اوباما قريب به اتفاق سياه‌پوست هستند كه از آن جمله مي‌توان به "ميلز ديويس"، "جان كالترين" و گروه "فيوجيز" اشاره كرد. فيلم‌هاي مورد علاقه اوباما نيز در صفحه فيس‌بوك وي، "كازابلانكا"، "پدرخوانده"، "لورنس عربستان" و "ديوانه از قفس پريد" عنوان شده‌ است.

صفحه فيس‌بوك ميت رامني توسط حدود دو ميليون كاربر پسنديده شده است و امكانات متنوع‌تري را در آن مي‌توان يافت.

از جمله عناويني كه در صفحه فيس‌بوك ميت رامني به چشم مي‌خورد، سه طومار است كه محتواي اصلي آن به چالش كشيدن سياست‌هاي باراك اوباما در دوران رياست جمهوري است.

عنوان يكي از اين طومارها "جوانان و اقتصاد اوباما" است و در آن آمده است: "چهار سال پيش، اوباما با تعهداتي در زمينه اميد و تغيير نامزد انتخابات رياست‌جمهوري شد و تعهد داد فارغ‌التحصيلان دانشگاه‌ها فرصت‌هاي شغلي بيشتري در اختيار داشته باشند و وضعيت اقتصادي بهبود يابد. امروز اوباما بايد درباره سياست‌هاي اقتصادي سخن گويد كه در رابطه با جوانان آمريكا ناكام عمل كرده است. در دوران رياست‌جمهوري اوباما، شهريه دانشگاه‌ها به بالاترين ميزان رسيد و اكنون نيمي از فارغ‌التحصيلان جديد بيكار هستند. جوانان آمريكا ديگر به شعارها و تعهدات كمپيني نياز ندارند، آن‌ها به رئيس‌جمهوري نياز دارند كه در اقتصاد تغييرات ايجاد كند."

در يكي ديگر از طومارهاي انتشار يافته در صفحه فيس‌بوك ميت رامني آمده است: "سه سال پيش، اوباما به مردم آمريكا گفت، اگر نتواند اقتصاد را تغيير دهد، تنها براي يك دوره رئيس‌جمهور خواهد بود. اغلب شهروندان ايالت آيووا تمايل دارند كه رئيس‌جمهور روي مسائل مربوط به اشتغال‌زايي تمركز داشته باشد نه پيروزي مجدد در انتخابات. ما حضور سه ساله اوباما را در راس قدرت تجربه كرده‌ايم و نمي‌خواهيم چهار سال ديگر شاهد دوره‌اي اين چنيني باشيم. بياييد او را مقصر بدانيم. مردم ايالت آيووا شايستگي وضعيت بهتري را دارند. بياييد اين طومار را امضا كنيم تا اين پيام به كاخ سفيد ابلاغ شود كه زمان آن فرا رسيده كه اوباما به خاطر سياست‌هايش مقصر شناخته شود."

در ديگر طومار منتشر شده در صفحه فيس‌بوك كانديداي جمهوري‌خواه انتخابات رياست‌جمهوري آمريكا با عنوان "كاليفرنياي شمالي و اقتصاد اوباما" آمده است: "اوباما گفته است اقتصاد در مسير درستي حركت مي‌كند و بخش خصوصي "عملكرد مطلوبي دارد". متاسفانه رئيس‌جمهوري آمريكا نمي‌تواند از آمارها فرار كند. تنها در ماه گذشته، بيش از 16 هزار موقعيت شغلي در كاليفرنياي شمالي از ميان رفت و نزديك به 9500 كارگر محل كار خود را ترك كردند. نرخ بيكاري در ايالت كاليفرنياي شمالي به 4/9 رسيده است."



در اين طومار از افراد خواسته شده كه با امضاي خود نشان دهند چنين آمار و ارقامي به هيچ وجه قابل قبول نيست.

در بخش ديگري از صفحه فيس‌بوك ميت رامني كه براي اعطاي پول طراحي شده است، كاربران مي‌توانند با اعطاي مبلغ مورد نظر به كمپين كانديداي جمهوري‌خواه انتخابات رياست‌جمهوري آمريكا كمك كنند. گزينه ديگري كه در اين صفحه وجود دارد، پرداخت خودكار ماهيانه به كمپين انتخاباتي رامني است.

در صفحه اعطاي پول فيس‌بوك رامني آمده است: "رامني براي آمريكا رويايي در سر دارد: آمريكايي كه با حكمراني طبقه متوسط اداره مي‌شود، امكان اشتغال‌زايي در آن وجود دارد و آموزش و پرورش، كار و زندگي مطابق با معيارهاي ما است. ما مي‌توانيم شكوه آمريكا را با آغاز نخستين روز رياست‌جمهوري رامني بازگردانيم. بياييد اين رويا را به حقيقت پيوند دهيم."

منبع: ایسنا