Gerdab.IR | گرداب

گزارش نشست آمريكايي «ايران بعد از انتخابات در كنگره»-3

تحريم‌ها بي‌فايده‌اند از جامعه مدني ايران حمايت كنيد

تاریخ انتشار : ۲۹ خرداد ۱۳۸۹

"جنيو عبدو" گفت: تحريم‌ها برای منزوی کردن ایران كارساز نيستند و باعث شده‌ ايران در جهان متحدين اقتصادي جديد مانند برزيل يا تركيه بيابد و بايد به جاي اعمال تحريم‌ از جامعه مدني ايران حمايت شود.

به گزارش گرداب، مؤسسه آمريكايي "شوراي دموكراسي" با برگزاري نشستي در كنگره آمريكا روابط بين ايران و آمريكا را در فضاي بعد از انتخابات رياست‌جمهوري سال گذشته مورد بررسي قرار داد كه مؤسسه "پروژه دموكراسي خاورميانه" خلاصه‌اي از مباحث مطروحه در اين نشست‌ها را در وب‌سايت خود (pomed.org) منتشر كرده است.

اين سلسله نشست‌ها با عنوان "ايران: يكسال بعد از انتخابات" در چند بخش مختلف برگزار شده و طي آن چندين هيئت،‌ طيف گوناگوني از مسائل را مورد بحث و بررسي قرار دادند.

حقوق بشر و جامعه مدني، فعاليت و تأثيرگذاري ايران در عرصه بين‌المللي، دسترسي به اطلاعات رسانه‌هاي مستقل و جنبش سبز و همچنين پيامدهاي آن در رويكرد آمريكا محورهاي اصلي و عناوين مطرح شده در اين نشستها را تشكيل مي‌دادند.

در اين گزارش پيشنهادهايي در مورد نحوه و چگونگي حمايت آمريكا از جريان فتنه مطرح شده و مورد بحث قرار گرفته است.

"مايكل سينگ" (Michael Singh)، محقق "موسسه ‌واشنگتن" در اين نشست طي سخناني گفت كه مسأله هسته‌اي ايران از مسأله حقوق بشر در اين كشور جدا نيست يعني حمايت از مردم ايران در تلاش‌هاي آن‌ها براي دستيابي به حقوق بشر امتياز استراتژيك چشمگيري براي آمريكا در پي خواهد داشت.

وي افزود: مسأله هسته‌اي بايد درها را براي تعامل بيشتر با ايران بر سر سابقه اين كشور در حقوق بشر بگشايد.

"جنيو عبدو"، محقق و تحليلگر مسائل ايران در "بنياد قرن" نيز از ديگر سخنران اين نشست بود.
وي مدعي شد: هم ‌اكنون بزرگترين چالش پيشروي سياست‌هاي آمريكا در قبال ايران نه نظامي‌تر شدن دولت ايران بلكه فاصله‌گيري فزآينده رهبران سياسي كليدي از يكديگر است.

عبدو در اين نشست به كنگره آمريكا پيشنهاد داد كه جمهوري اسلامي ايران به دو دليل مشروعيت خود را در داخل مرزها از دست مي‌دهد: اول فاصله انداختن بين حكومت و روحانيون ارشد و دوم نقض شديد حقوق بشر كه قبل و بالاخص بعد از انتخابات سال گذشته رخ داد.

اين تحليل‌گر مسائل ايران در اين نشست بارها اعلام كرد كه تحريم‌ها كارساز نيستند و بلكه باعث شده‌اند ايران در جهان متحدين اقتصادي، اگرنه ايدئولوژيكي جديد به مانند برزيل يا تركيه بيابد.

عبدو پيشنهاد كرد كه به جاي اعمال تحريم‌ها از جامعه مدني ايران حمايت شود، علي‌رغم اينكه رهيافت فوق باعث مي‌شود حكومت خارجي‌ها را متهم به دخالت در امور داخلي ايران نمايد، با اين حال جنبش سبز چيزي براي از دست دادن نخواهد داشت زيرا در هر حالت دولت ايران بحران داخلي را به دخالت دولت‌هاي خارجي نسبت خواهد داد.

همچنين در ادامه اين نشست سينگ در پاسخ به سؤال يكي از شركت‌كنندگان گفت، سوء تعبير‌هايي كه گاهاً در مورد وضعيت ايران مي‌شود به دليل قطع ارتباط ديپلماتيك با اين كشور در 30 سال گذشته است.

عبدو در تكميل سخنان سينگ بدين موضوع اشاره كرد كه "رسانه‌هاي غربي دوست دارند ايران را از دريچه غرب بنگرند".

به گفته وي اين مسأله مي‌تواند بسيار خطرناك باشد زيرا آمريكا نمي‌خواهد مردم ايران چنين تصور كنند كه غرب سعي دارد ارزش‌هاي خود را بر آنها تحليل نمايد.

منبع: فارس