Gerdab.IR | گرداب

همکاری عوامل مایکروسافت برای برنامه‌نویسی "فلیم"

تاریخ انتشار : ۱۷ تير ۱۳۹۱

این احتمال وجود دارد که سازمان‌های جاسوسی آمریکا برای طراحی فلیم، درست مانند هر عملیات پنهانی دیگر، از عناصر نفوذی خود در مایکروسافت کمک گرفته باشند.

به گزارش گرداب، پایگاه "فورث‌مدیا" به دنبال کشف ویروس "فلیم" نوشت: "میکو هیپونن"، رئیس واحد تحقیقات "اف-سکیور"، شرکت فروش نرم‌افزارهای جانبی کامپیوتر در زمینه برنامه‌های امنیتی و ضدویروس، معتقد است که سازمان‌های جاسوسی آمریکا نظیر آژانس امنیت ملی "ان اس ای" و سیا،‌ برای انتشار ویروس‌های "استاکس نت"، "دوکو" و فلیم، به هسته اصلی مایکروسافت ویندوز و تیم‌های برنامه‌نویسی برنامه‌های کاربردی ویندوز نفوذ کرده‌اند.

هیپونن هفته گذشته در مصاحبه‌ای با "پیسی پرو" اظهار داشت: «خبری که حاکی از ارتباط ویروس فلیم با استاکس نت است و اثبات قطعی این موضوع که استاکس‌نت ابزاری در جهت مقاصد آمریکا است، بدان معناست که ویروس فلیم نیز با دولت آمریکا مرتبط است.»

این مسئله موجب می‌شود شما تصور کنید که نفوذ به سیستم به روز رسانی مایکروسافت، به وسیله آمریکایی‌ها و به احتمال زیاد یک سازمان آمریکایی مانند آژانس امنیت ملی آمریکا، صورت گرفته است. مسلما شرکت مایکروسافت به خاطر رخنه آمریکایی‌ها به حساس‌ترین سیستم این شرکت که به وسیله 900 میلیون نفر از کاربرانش استفاده می‌شود، بسیار خشمگین خواهد شد.

هرچند که ان اس ای در گذشته با مایکروسافت همکاری داشته اما به اعتقاد هیپونن این شرکت نرم‌افزاری -مایکروسافت- نمی‌توانست که با آژانس امنیت ملی و سیا برای سوءاستفاده از سیستم عامل خودش همکاری کند. وی می‌گوید: «من تصور نمی‌کنم مایکروسافت برای کمک به دولت آمریکا در این کار دست داشته باشد، زیرا این کار جلوه بسیار ناخوشایندی برای مایکروسافت به همراه دارد. باورش نیز برای من بسیار سخت است که مدیر ارشد مایکروسافت به این کار رضایت داده باشد.»

این احتمال وجود دارد که اگر یکی از سازمان‌های جاسوسی آمریکا عملیاتی در دست اقدام و انجام داشته باشد، برای آنها معقولانه‌تر و درست‌تر این است که در انجام این کار، درست مانند هر عملیات پنهانی دیگر، از عناصر نفوذی خود در مایکروسافت کمک بگیرد. این مسئله قطعی نیست اما در نظر هر عقل سلیمی، احتمال اینکه آنها این کار را انجام داده باشند، وجود دارد.

در سال 2003، این گمانه‌زنی وجود داشت که سیا در ساخت ابزاری برای مقاصد جاسوسی در نرم‌افزار مایکروسافت، با این شرکت همکاری کرده‌ است. در سال 2009 نیز، آژانس امنیت ملی آمریکا و وزارت دفاع برای اقدامات امنیتی ویندوز 7 با مایکروسافت همکاری کرد.

آژانس امنیت ملی آمریکا به طور غیرقانونی مقادیر بسیار زیادی از اطلاعات شهروندان آمریکایی را از طریق اینترنت جمع‌آوری می‌کند.

"مارک روتنبرگ"، مدیر اجرایی مرکز اطلاعات شخصی الکترونیک در آمریکا به دنبال افشای این موضوع که آژانس امنیت ملی آمریکا به طور غیرقانونی مقادیر بسیار زیادی از اطلاعات شهروندان آمریکایی را از طریق اینترنت جمع‌آوری می‌کند، گفت: «مشکل اصلی این است که آژانس امنیت ملی ماموریتی دوجانبه دارد.» به گفته "میکائیل مک‌کنل"، رئیس سازمان اطلاعات ملی آمریکا، دولت آمریکا باید به تاریخچه جستجوی گوگل، ایمیل‌های خصوصی و انتقال فایل‌های شهروندان آمریکایی، دسترسی نامحدود و بی‌قید و شرط داشته باشد.

اوایل این هفته گزارش شد که آمریکا و رژیم صهیونیستی در تولید ویروس پیشرفته فلیم که برای صدمه زدن به صنعت نفت و برنامه هسته‌ای ایران طراحی شده است، با هم همکاری داشتند. اکنون کارشناسان بر این باورند که ویروس فلیم به وسیله همان کشوری طراحی شده که ویروس استاکس‌نت را در سال 2010 برای مورد هدف قرار دادن تاسیسات انرژی اتمی ایران طراحی کرده بود. به گزارش "فاکس نیوز"، بسیاری بر این باورند که استاکس‌نت، ساخته دست سازمان جاسوسی اسرائیل است.

سازمان‌های سیا، ان اس ای و دفتر رئیس اطلاعات ملی آمریکا و همچنین سفارت رژیم صهیونیستی در واشنگتن، در این مورد از هر گونه اظهارنظری خودداری کردند. در اوایل این ماه، محققان آزمایشگاه "کسپراسکی" به ارتباط بین این دو ویروس پی بردند. هر دو ویروس در کامپیوترهای آلوده، با سوءاستفاده از نقص ویندوز در ویژگی خودکار (اتوران) ویندوز، وارد عمل می‌شوند.

منبع: فارس