Gerdab.IR | گرداب

عمليات سري سيا در سوريه

تاریخ انتشار : ۱۴ مرداد ۱۳۹۱

آمريکا به همکاري فعال با کشور هايي ادامه مي دهد که مشارکت فعالي در مسلح کردن مخالفان سوري دارند و مهمترين آنها عربستان و قطر است.

به گزارش گرداب، روزنامه اينترنتي روسي نيزاويسيمايا گازيه تا، با اشاره به اين که واشنگتن عمليات اطلاعاتي سري به منظور حمايت از شورشيان سوري آغاز کرده و 25 ميليون دلار به آن اختصاص داده است چنين مي نويسد: گروه‌هاي مخالف سوريه پول، تجهيزات ارتباطي و اطلاعاتي شناسايي مربوط به نقل و انتقالات ارتش سوريه را دريافت مي کنند. علاوه بر اين آموزش جنگجويان هم ادامه دارد.

درگيري‌هاي بسيار شديد در سوريه ادامه دارد. ارتش اين کشور مناطق گسترده اي را پاکسازي کرده است.

همه اينها در حالي است که به تازگي مشخص شده آمريکا چند ماه است که عمليات سري به منظور حمايت از واحدهاي مسلح شورشي در سوريه به اجرا گذاشته است. سندي که مجوز اين اقدام را صادر کرده چند ماه پيش به امضاي "باراک اوباما"، رئيس جمهور اين کشور رسيده است؛ ولي واشنگتن فعلا به طور مستقيم سلاح در اختيار جنگجويان قرار نمي دهد، چون هنوز تصميم نگرفته کمک نظامي را در اختيار کدام يک از ده‌ها گروه مسلح قرار دهد.

از سوي ديگر آمريکا به همکاري فعال با کشور هايي ادامه مي دهد که مشارکت فعالي در مسلح کردن مخالفان سوري دارند و مهمترين آنها عربستان و قطر است. به گفته منبعي در دولت آمريکا سي.آي.اي با مرکز فرماندهي سري تحت کنترل ترکيه همکاري دارد. اين مرکز در جنوب ترکيه و يکصد کيلومتري مرز سوريه واقع است. پيش از اين اعلام شده بود که نيروهاي سي. آي.اي به منظورکنترل تحويل سلاح به شورشيان در منطقه مرزي ترکيه مستقر هستند.

همانطورکه روزنامه ايدينيک چاپ ترکيه تاکيد کرده يک شرکت حفاظتي خصوصي آمريکايي پايگاه‌هاي نظامي در خاک ترکيه و نزديکي مرز سوريه ايجاد کرده است که در آنها آموزش مزدوران براي مبارزه با ارتش سوريه صورت مي گيرد. آنها از طريق خاتاي در جنوب ترکيه به سوريه فرستاده مي شوند. علاوه براين يک مرکز هماهنگي عمليات عليه سوريه هم وجود دارد.

به گفته "سالم حربو"، کارشناس مسائل راهبردي سوريه، در قطر مرکزي وجود دارد که عوامل اطلاعاتي آمريکا، فرانسه، عربستان و رژیم صهیونیستی و نيز نمايندگان شرکت‌هاي حفاظتي آمريکا و مخالفان سوريه در آن مشغول فعاليت هستند. به اين ترتيب چندين سازمان اطلاعاتي بزرگ همزمان در عمليات سوريه مشارکت دارند.

منبع: باشگاه خبرنگاران