Gerdab.IR | گرداب

برگ دیگری از جنگ سایبری آمریکا علیه ملت‌ها

تاریخ انتشار : ۳۱ مرداد ۱۳۹۱

ویروس رایانه‌ای جدیدی موسوم به گاوس در برخی کشورهای خاورمیانه کشف شده که می‌تواند اطلاعات حساس سیستم‌های بانکی را برباید و به زیرساخت‌های حیاتی کشورها آسیب وارد کند.

گرداب- موضوع جنگ سایبری در قرن بیست و یکم که قرن ارتباطات لقب گرفته از اهمیت فزاینده‌ای برخوردار شده‌ است. در این راستا هر از چند گاهی سخن از کشف نوع جدیدی از ویروس‌ها و کرم‌های مخرب رایانه‌ای می‌رود که کارکرد بخش عمده آنها جاسوسی سایبری و خراب‌کاری نرم افزاری در تاسیسات و سیستم های صنعتی، اداری، تجاری و اقتصادی است.

پشت ویروس جدید چه کسی است؟
اکنون گزارش‌ها حاکی از آن است که ویروس رایانه ای جدیدی موسوم به "گاوس" (Gauss) در برخی کشورهای خاورمیانه کشف شده که می‌تواند اطلاعات حساس سیستم‌های بانکی را برباید و به زیرساخت‌های حیاتی کشورها آسیب وارد کند.

به گفته کمپانی روسی "کسپرسکی" احتمالا دست طراحان "استاکس‌نت" در زمینه ایجاد این بدافزار در کار است. آمریکا و رژیم صهیونیستی اذعان کرده اند که ساخت و گسترش استاکس نت به وسیله آنها انجام یافته است.

کمپانی کسپرسکی در مقاله‌ای که در تحلیل این ویروس جدید در وب‌سایت رسمی خود منتشر کرده، آورده است که واکاوی کدهای بدافزارهای دیگری نظیر "فلیم" و "دوکو"، متخصصان را به این نتیجه رسانده که دست مشترکی در پس این ابزارهای جاسوسی است که پیش‌گام جاسوسی سایبری و جنگ‌های سایبری با پشتیبانی دولت‌ها است.

ویروس رایانه‌ای گاوس به جمع‌آوری اطلاعات درباره تراکنش‌های مالی، ایمیل‌ها و فعالیت‌های شبکه‌های اجتماعی در خاورمیانه می‌پردازد.

ظاهرا این ویروس برای جاسوسی اقتصادی طراحی شده، اما گفته می‌شود ممکن است توان وارد کردن آسیب‌های فیزیکی به سیستم‌ها و شبکه‌های کامپیوتری موسسات مالی را هم داشته باشد. این ویروس تاکنون در چند کشور خاورمیانه برخی سیستم‌های رایانه ای را آلوده کرده است.

‌آن‌طور که در گزارش کسپرسکی آمده، ویروس رایانه ای گاوس می‌تواند پسوردها و دیگر داده‌های ذخیره‌شده در مرورگرها را برباید، اطلاعات حساس حساب‌های بانکی را بدزدد و این اطلاعات را در کنار اطلاعاتی که از پیکربندی سیستم‌های شبکه به دست آورده، برای سرورهای مشخصی ارسال کند. سیستم‌های آلوده به این ویروس، ممکن است پسورد ایمیل‌ها، شبکه‌های اجتماعی و سیستم‌های پیام‌رسانی را هم از دست بدهند.

چرا برای این ویروس نام گاوس انتخاب شد؟
طراحان این ویروس رایانه‌ای روی ماژول‌های مختلف برنامه آن اسامی ریاضی‌دان‌ها و فیلسوفان برجسته‌ای نظیر یوهان کارل، کورت گودل، ژوزف لاگرانژ و فردریش گاوس را قرار داده‌اند. کسپرسکی به خاطر این که نام فردریش گاوس، روی مهم‌ترین و مخرب‌ترین بخش این کد قرار گرفته، اسم گاوس را برای آن انتخاب کرده است.

ماژول دیگری که با عنوان "گودل" در این کد تعبیه شده، به اعتقاد متخصصان امنیتی کسپرسکی احتمالا مانند استاکس‌نت قابلیت حمله به سیستم‌های کنترلی تاسیسات صنعتی را دارد. ویروس گاوس با ماژول گودل تبدیل به سلاح خطرناکی می‌شود که می‌تواند از طریق حافظه‌های USB منتشر شود تا به سیستم‌های هدف برسد. این همان شیوه‌ای است که استاکس‌نت با بهره‌گیری از آن اختلالات جدی در تاسیسات غنی‌سازی ایران پدید آورد.

کمپانی کسپرسکی از متخصصان رده بالای جهانی در حوزه امنیت سایبری دعوت کرده تا در واکاوی و تحلیل کد این ویروس مشارکت کنند.

به گفته کارشناسان، ویروس رایانه‌ای گاوس که توان حمله به زیرساخت‌های حیاتی کشورهای مورد تهاجم را هم دارد، احتمالا در همان آزمایشگاه هایی طراحی شده که پیش‌تر ویروس های ویرانگر استاکس‌نت، فلیم و دوکو در آنها ساخته شده اند.

دو کرم رایانه ای استاکس‌نت و فلیم، از جمله بدافزارهای هوشمندی‌ هستند که به اعتقاد بسیاری از متخصصان امنیت شبکه، به احتمال قریب به یقین از سوی سیستم‌های اطلاعاتی آمریکا و رژیم صهیونیستی طراحی شده‌اند. استاکس‌نت تاسیسات هسته‌ای ایران را هدف قرار داده بود و حملات سایبری فلیم زیرساخت‌هایی نظیر تاسیسات نفتی و وزارت نفت ایران را نشانه رفته بود.

با اعلام خبر کشف این ویروس جدید، بار دیگر بحث‌ پیرامون جنگ‌های سایبری در رسانه‌ها و محافل امنیتی جهان از سر گرفته شده است.

این در حالی است که طی چند سال گذشته چهار ویروس کامپیوتری استاکس نت، "وایپر"، دوکو و فلیم تاسیسات ایران را مورد هدف قرار داده اند. در مورد ویروس رایانه ای استاکس نت، آمریکا پذیرفته بود که در ایجاد و وارد کردن آن، که سانتریفیوژهای غنی سازی اورانیوم ایران را مورد هدف قرار داد، دست داشته است. اما در مورد ویروس فلیم مقامات آمریکایی سکوت کرده اند. این در حالی است که تلاش متخصصان ایرانی در زمینه مبارزه با راه های نفوذ به سیستم های امنیتی و اطلاعاتی نهادها و سازمان های ایران باعث می شود تا توان دفاع سایبری ایران افزایش یابد و به دنبال استفاده از تکنیک های برتر و یا حتی تولید ابزارهای جدید در سطح بین المللی برای مقابله با هر نوع نفوذ باشد.

برنامه هسته ای ایران هدف اصلی حملات سایبری
به نظر می رسد غرب در راستای هدف اصلی خود که همانا بازداشتن ایران از حق دستیابی به انرژی هسته ای است از انجام هیچ عملی کوتاهی نمی کند. اگرچه در عرصه بین الملل، غرب همواره بر استفاده از گزینه دیپلماسی برای حل مناقشه هسته ای ایران تاکید می کند، اما حملات سایبری به تاسیسات و سازمان های ایران حکایت از شروع جنگ پنهانی غرب با ایران در دو سال گذشته دارد. این جنگ سایبری که درون خود جنگ روانی را نیز دارد، درصدد است که با کند کردن فعالیت های ایران نوعی آشفتگی روانی برای ایرانیان نیز به وجود آورد تا اراده آنها را در رسیدن به اهداف تعیین شده تضعیف کند. شاید به توان از بعد دیگری به این مسئله نگریست.

حملات سایبری منجر به طولانی کردن زمان برای رسیدن به اهداف مورد نظر ایران می شود و بالطبع موجب افزایش هزینه های مالی نیز خواهد شد.

در عین حال نباید فراموش کرد که با این که نهادهای نظامی و امنیتی آمریکا در سالهای اخیر تبلیغات زیادی در زمینه افزایش حملات سایبری علیه این کشور و هشدار برای آمادگی برای مقابله با این گونه تهدیدها مطرح کرده اند، اما خود مسئول بخش زیادی از حملات سایبری در سطح جهان محسوب می شوند.

آمریکا همواره از اولین و بزرگترین کشورهایی محسوب می شود که از فضای سایبری برای اعمال فشار و در واقع تهاجم علیه سایر ملت ها استفاده کرده است. در این راستا اقدامات مخرب آمریکا و متحد استراتژیک آن؛ یعنی رژیم صهیونیستی در حملات سایبری علیه تاسیسات هسته ای ایران موضوعی است که حتی مقامات بلند پایه آمریکایی نیز بدان اشاره کرده اند.

با این حال حملات سایبری به مثابه ابزاری محسوب می شود که به وسیله دشمنان آمریکا نیز می‌تواند به نحو موثری علیه آن مورد استفاده قرار گیرد. به همین لحاظ حتی کارشناسان رایانه ای آمریکا نیز صراحتا اذعان کرده اند که آمریکا در نظامی کردن فضای سایبری تنها نیست. سازمان اطلاعات آمریکا رسماً ادعا کرده که بین 20 تا 30 کشور جهان در حال تشکیل واحدهای ویژه جنگ سایبری هستند. ناتو نیز جنگ سایبری را به عنوان اولویت جدید خود در دستورکار قرار داده است.

به این لحاظ آمریکایی ها خود به خوبی آگاهی دارند که در فضای سایبری با رقبا و دشمنان قدرتمندی روبرو هستند.

به اذعان استراتژیست های آمریکایی  جنگاوران فضای مجازی با استفاده از تجهیزات نرم‌افزاری می‌توانند با حملات سایبری علیه آمریکا، کنترل سایر تسلیحات نظامی را به دست گرفته، بر آنها آسیب وارد کرده، از کار انداخته یا حتی آنها را منهدم سازند. همچنین با حملات سایبری می‌توان تاسیسات و زیرساخت‌های غیرنظامی را از کار انداخت و شبکه‌های برق، راه‌آهن، خطوط لوله نفت،‌ خطوط هوایی، سیستم‌های حمل و نقل یا بازارهای مالی را قطع کرد.

با این که آمریکا خود پیشگام جنگ سایبری و به ویژه جاسوسی سایبری است، اما نهادهای نظامی و امنیتی آن در سالهای اخیر تبلیغات زیادی در زمینه افزایش حملات سایبری علیه این کشور و هشدار برای آمادگی برای مقابله با این گونه تهدیدها مطرح کرده اند.

آمریکا ناتوان در دفاع سایبری
در این راستا کارشناسان امنیتی وزارت دفاع آمریکا با اعلام ناتوانی در سد کردن موج هجوم سایبری رخنه به میلیون ها رایانه تحت مدیریت پنتاگون، این شبکه را بی دفاع اعلام کردند. کارشناسان امنیتی پنتاگون اعتراف کرده اند که رخنه کاربران غیرمجاز و حملات سایبری به شبکه های این وزارتخانه به اندازه ای است که ادامه مقابله را بی فایده کرده و با توجه به روند کنونی، باید هزینه ها قطع و تلاش ها در این زمینه نیز متوقف شود.

مسئله رخنه و حضور کاربران غیرمجاز در هفت میلیون رایانه پیوسته پنتاگون به حدی است که کارشناسان امنیت وزارت دفاع از این کمیته خواسته اند، نگرش دولت در حفاظت از شبکه های رایانه ای را تغییر داده و با پذیرش واقعیت حضور نفوذگران در رایانه ها بر حفظ و نگهداری داده ها تمرکز کنند. پنتاگون 15 هزار شبکه با حدود هفت میلیون رایانه به هم پیوسته را تحت مراقبت امنیتی دارد.

آمریکایی ها علی‌رغم این که همواره خود را دارای برترین فناوری ها و توانمندی ها در زمینه های اطلاعاتی و سایبری قلمداد می کنند، عملا با شکاف ها و ضعف های زیادی در این زمینه مواجه هستند.

همین مسئله باعث شده تا "رابرت مولر" رئیس اف‌بی‌ای درباره اهمیت جنگ سایبری و اقدامات هماهنگ و سازمان یافته برای مقابله با این گونه تهدیدات سخن گفته و خواهان آمادگی در این زمینه شود. این هشدارها محدود به مولر نمی شود، بلکه دیگر مقامات ذی‌ربط آمریکایی نیز اظهاراتی مشابه بیان کرده اند. از جمله "ریچارد کلارک" یکی از مشاوران ارشد سه دولت اخیر ایالات متحده در مقاله‌ای با عنوان "جنگ سایبری میدان نبرد جدید و خطرناکی است" به توصیف جنگ سایبری در دنیای مجازی پرداخته و به دلیل وابستگی زیاد تجهیزات نظامی به ارتباطات شبکه‌ای و اینترنتی، آن را تهدیدی برای قدرت نظامی ایالات متحده آمریکا تلقی کرده است.

منبع: فارس