Gerdab.IR | گرداب

شبکه توزیع برق آمریکا در معرض خطر حمله هکرها

تاریخ انتشار : ۱۰ مهر ۱۳۹۱

اگر هکر‌ها بتوانند طوری حملات خود را برنامه‌ریزی کنند که روی سیستم موسوم به کنترل سوپروایزری و مالکیت دیتا، رخنه کنند، آنوقت همه چیز امکان‌پذیر خواهد شد.

به گزارش گرداب، "بلوپرینت"، سیستم کنترل توزیع برق شرکت جهانی Telvent، از سوی هکرهای چینی به سرقت رفته است.

شرکت تلونت بخشی از کمپانی بزرگ France's Schneider Electric SA است که در آمریکا، کانادا و اسپانیا فعالیتهای گسترده‌ای در بخش برق و انرژی دارد.

تلونت با نوشتن نامه به مشتریان خود از دور زده شدن سیستم فایروال داخلی و سیستم‌های امنیتی خود گفته و اینکه هکر‌ها با نصب برنامه مخرب، بلوپرینت و نقشه‌های راه و همچنین حفره‌های روی سیستم نرم‌افزاری و مانیتور کردن شبکه توزیع این شرکت را به سرقت برده‌اند.

هکر‌ها فایلهای مربوط به پروژه‌های شرکت را نیز با خود برده‌اند. با این کار شبکه توزیع برق در این سه کشور در معرض خطر بوده و ممکن است منجر به آتش گرفتن تیرهای چراغ برق وسط جاده‌ها و اتوبان‌ها شود.
 
مطابق اطلاعات به دست آمده، شرکت تلونت ۶۰ درصد از جنبش‌های هیدروکربنی در آمریکای شمالی و لاتین را مدیریت کرده و بیش از ۱۴۰ هزار گیگاوات برق از طریق شبکه توزیع کامپیوتری این شرکت در سطح جهانی مدیریت می‌شود.

اگر هکر‌ها بتوانند مانند استاکس‌نت، طوری حملات خود را برنامه‌ریزی کنند که روی سیستم موسوم به OASYS SCADA یا کنترل سوپروایزری و مالکیت دیتا، رخنه کنند، آنوقت همه چیز امکان‌پذیر خواهد شد.

به عنوان مثال می‌توان میزان ولتاژ در ایستگاههای بین راهی یا دستگاههای توزیع محلی و بین ایالتی را دستکاری کرد تا همه چیز نابود شود. تلونت روی سیستم توزیع هوشمند خود به عنوان نسل آینده سیستم‌های توزیع انرژی، خیلی مانور کرده است.

به گفته تیم امنیتی Dell SecureWorks، بر اساس رد پاهای بر جای مانده هکرهای چینی موسوم به Comment Group این عملیات را انجام داده‌اند.

فایلهای داخل دیتاهای به سرقت رفته قابل مودیفای کردن و تغییر بوده و هکر‌ها به راحتی  می‌توانند با دستکاری آن را داخل دیتابیس اصلی برگردانند؛ این کار با بارگذاری فایل روی سیستم کنترل توزیع صورت می‌گیرد.

منبع: خبرآنلاین