Gerdab.IR | گرداب

حاشیه‌های وب 41

تاریخ انتشار : ۱۳ مهر ۱۳۹۱

کنترل منزل از طریق پیامک و اینترنت/ با انگشتان خود صحبت کنید/ تلفن هوشمند فرمانبردار در راه است/ مغزی سریع‌تر از همه رایانه‌های جهان/ ای‌میل‌ها را روی عینکتان چک کنید و...

به گزارش گرداب، شماره چهل و یکم "حاشیه‌های وب" با خبرهای جذاب و خواندنی از سرتاسر دنیای فناوری تقدیم حضورتان می‌شود. بفرمایید؛ گوارای وجود!

مرجع مجازی نماز راه‌اندازی شد
مركز تخصصی نماز در راستای تربيت استاد و كارشناس در موضوع نماز، تحقيق و پژوهش در موضوع نماز و پيرامون آن، واكاوی اسرار و بركات نماز،  تدوين طرح و برنامه برای نهادينه‌سازی فرهنگ نماز و نمازخوانی و... گام‌های مؤثری برداشته است.

يكی از این اقدامات، راه‌اندازی سايت مركز تخصصی نماز به آدرس اينترنتی http://namaz.ir است كه به تبيين اثرات نماز در زندگی افراد و همچنين پاسخ به شبهات درباره موضوع نماز پرداخته است.

تلفنهای هوشمند فرمانبردار در راه‌اند
یک شرکت ساخت نرم‌افزار تشخیص گفتار با همکاری سازندگان تراشه روی فعال کردن این نرم‌افزار در تلفنهای همراهی که در حالت غیرفعال قرار دارند همکاری می‌کند تا وقتی فرمانی را به تلفن منتقل می‌کنیم حتی در حالت غیرفعال نیز آن را اجرایی کند.

بشقاب موزیکال
این بشقاب به طور بی‌سیم به گوشی شما متصل می‌شود و می‌تواند جنبه‌های متفاوت غذایی را در نظر بگیرد و سپس به کمک آن موسیقی متناسب با غذا را پخش می‌کند.
این بشقاب باعث می‌شود تا حس شنوایی شما نیز به کار بیافتد و متوجه شوید که چه غذایی را می‌خورید



شناسایی افراد با نحوه راه رفتن
محققان در حال ارائه شیوه‌های نوین امنیتی بر پایه حرکات بدن هستند که بر خلاف اسکن شبکیه چشم و اثر انگشت نمی‌توان آن را از کسی گرفت.
در این شیوه یک حسگر زیستی در کفش قرار داده می‌شود تا بتواند طرز راه رفتن فرد را ارزیابی کند.
می‌توان از شیوه‌های تشخیص بیومتریک استفاده‌های بسیاری برد چرا که نیازی برای به خاطرسپاری رمز عبور ندارد.

جلیقه‌ای که امواج تلفن همراه را قطع می‌کند
یک محقق انگلیسی موفق به طراحی نوعی جلیقه شده ‌است که سیگنال‌های تلفن همراه را قطع می‌کند و تلفن همراه دیگر زنگ نمی‌زند.
عملکرد این جلیقه مانند قفسی است که امواج رادیویی اجازه ورود به داخل آن را ندارند.
با استفاده از این تکنولوژی دیگر نیازی نیست که موبایل را قبل از ورود به جلسه یا مراسم مهمی خاموش کرد، فقط کافی است که آن را درون جیب درونی جلیقه قرار داد.



کشف مغزی سریع‌تر از تمام رایانه‌های جهان
مغز زنبور که کوچک‌تر از نوک سوزن است، چنان سریع عمل می‌کند که بنا به گفته دانشمندان می‌تواند در یک ثانیه یک میلیون عملیات را تجزیه و تحلیل کند و انجام دهد و این بدان معناست که مغز زنبور‌ها از هر رایانه‌ای در جهان سریع‌تر عمل می‌کند.

کنترل منزل از طریق پیامک و اینترنت
پژوهشگران کشور خانه‌های هوشمندی را طراحی و پیاده‌سازی کرده‌اند که می‌تواند محیط منزل را به طور دائم کنترل و با ارسال پیامک به سرور سیستم فرامین مورد نیاز را اجرایی کند.
با امکاناتی که برای این سیستم در نظر گرفته شده حتی زمانی که فرد در منزل نیست قادر خواهد بود سیستم را از طریق اینترنت منزل کنترل کند ضمن آنکه می‌تواند تجهیزاتی که به وای فای مجهز باشند را نیز کنترل کند.

ثبت رویا با فناوریهای پیشرفته
محققان می‌گویند با استفاده از فناوری‌های پیشرفته ثبت هنر خواب امکان‌پذیر است. آن‌ها درون یک تشک ۸۰ حسگر و سنجنده نصب کرده‌اند که قلب، فشار و صدا را اندازه گیری می‌کنند.
 این داده‌ها از طریق یک حسگر جمع‌آوری و با استفاده از WI-FI به یک استودیوی هنری در پاریس فرستاده می‌شود.
 در آنجا یک الگوریتم این اطلاعات را به یک سری نقاشی‌ها تبدیل می‌کند، سپس این نقاشی به وسیله یک بازوی روباتیک بر روی یک بوم سیاه اعمال می‌شود.
 
کتابخانه صوتی برای کودکان نابینای ایران
یکی از شرکت‌های تولید لوازم صوتی و تصویری اقدام به راه‌اندازی کتابخانه صوتی برای نابینایان کشور کرده است.
در این طرح هریک از کاربران اینترنت می‌توانند با مراجعه به پایگاهی که برای این منظور فراهم شده است، یکی از پنج داستان شازده کوچولو، علی‌بابا و چهل دزد بغداد، آرش کمانگیر، طوطی و بازرگان و داستان دوچرخه سبز نوشته محمدرضا یوسفی را با صدای خود قرائت کرده و در اختیار این پایگاه اینترنتی قرار دهند.

ای‌میل‌ها را از روی عینکتان چک کنید
دیگر نیازی نیست برای مشاهده زمان، چک کردن پیامک‌ها، مشاهده نقشه، اطلاع از پیش‌بینی آب و هوا و یا مشاهده دفتر برنامه‌های روزانه، تلفن هوشمند خود را از کیف یا جیبتان خارج سازید.
تمامی این اطلاعات و حتی اطلاعات بسیار بیشتر را به زودی می‌توان از طریق عینک‌های لنز افزوده و از طریق یک پروژکتور کوچک که بر روی فریم عینک قرار می‌گیرد، دید.

با انگشتان خود صحبت کنید!
دستکش‌هایی ساخته شده که بر روی آن‌ها اسپیکر و میکروفن کار گذاشته شده است و به همین خاطر قادر هستید با انگشتان خود نیز صحبت کنید! این دستکش‌ها از طریق بلوتوث با موبایل شما ارتباط برقرار کرده و با کابل میکرو یو‌اس‌بی شارژ می‌شوند.
همچنین این وسیله شما را قادر می‌سازد تا در هوای سرد زمستانی دیگر نیازی به در آوردن دستکش به منظور کار کردن با گوشی تلفن خود نداشته نباشید و به راحتی با نمایشگر خازنی آن کار کنید.



آی‌فون۵ نیامده طلاکوب شد

در این آی‌فون طلاکوبی‌شده، ۵۳ الماس کوچک به کار رفته است و همچنین بدنه آن نیز به طور کامل از طلا درست شده است.
این آی‌فون که چند هفته‌ای بر روی آن کار شده است دارای حافظه ۶۴ گیگابایتی است و به قیمت ۲۲ هزار پوند برای فروش گذاشته شده است.



شناسایی رانندگان خطرناک پیش از وقوع حادثه
محققان برای برای ایمن‌تر کردن رانندگی اولین برنامه دوربین دوگانه  CarSafe را برای گوشی تلفن هوشمند ارائه کرده‌اند.
دوربین جلویی اطلاعاتی را در مورد راننده فراهم کرده و این برنامه آن را با الگوریتم‌های یادگیری برای بررسی خسته یا کم‌حواس بودن راننده مطابقت می‌دهد.
این برنامه با ترکیب نیروی حسگرهای دیگر مانند جی‌پی‌اس، شتاب‌سنج و گردش‌نما به هشدار به راننده در مورد خطرات احتمالی در داخل و خارج از خودرو می‌پردازد.

سی‌دی ۳۰ ساله شد
 مردم با وسایل خود عجین هستند و بعید است سی‌دی برای همیشه نابود شود – هر چند فروش جهانی دیسک‌های سی‌دی به نصف رسیده است- و نکته دیگر اینکه تماس‌های فیزیکی با ابزار چیزی است که انسان نمی‌خواهد آن‌را از دست دهد و این می‌تواند در حیات دیسک‌ها خود را نشان دهد.
با گسترش مصرف حافظه‌های قابل حمل مثل Flash Memory و ذخیره‌ساز‌های قابل حمل مصرف لوح فشرده به نصف تقلیل یافته است.



اپل شارژ دستگاه دیجیتال شما را به تکان‌های بدن شما می‌سپارد!
سال‌هاست که شرکت‌های ساعت‌ساز از فناوری شارپ اتوماتیک بر مبنای حرکت و حتی نبض دست انسان بهره می‌برند، اما حالا گویا شرکت اپل قصد دارد این فناوری را به دستگاههای دیجیتال همراه مانند تلفن همراه بیاورد تا از حرکت بدن شما شارژ دستگاه‌های دیجیتال شما نیز تامین شود.