گرداب/ چگونه گذرواژه‌ی پیچیده خود را به راحتی به یاد بسپاریم

گرداب/ چگونه گذرواژه‌ی پیچیده خود را به راحتی به یاد بسپاریم
تاریخ انتشار : ۲۹ آذر ۱۳۹۱

همگی ما می‌دانیم که بایستی برای کارهای مختلف گذرواژه‌هایی متفاوت داشته باشیم و نیز این که این گذرواژه‌ها باید تا جای ممکن پیچیده باشند. اما به یاد‌داشتن گذرواژه؛ خصوصا گذرواژه‌های قوی و پیچیده کار مشکلی است.

به گزارش گرداب، همگی ما می‌دانیم که بایستی برای کارهای مختلف گذرواژه‌هایی متفاوت داشته باشیم و نیز این که این گذرواژه‌ها باید تا جای ممکن پیچیده باشند. همچنین می‌دانیم که به یاد داشتن گذرواژه؛ خصوصا گذرواژه‌های قوی و پیچیده کار مشکلی است. پس بهترین راه چیست؟

به طور کلی قوی بودن گذرواژه به دو فاکتور بستگی دارد: طولانی بودن (تعداد زیاد کاراکتر) و پیچیدگی. البته بعضی از کارشناسان معتقدند که طولانی بودن مهمتر از پیچیدگی است.

افزایش پیچیدگی یک گذرواژه، یادآوری آن را برای کاربر دشوار می‌کند و طولانی کردن آن نیز؛ عملا به دشواری گذرواژه می‌افزاید. هرچند طولانی بودن گذرواژه، خود باعث قوی‌تر شدن آن می‌شود. البته دانستن این نکته مهم است که؛ به خاطر روش ذخیره‌سازی ویندوز، تعدادکاراکترهای گذرواژه شما بایستی بیشتر از 15 کاراکتر باشد.

یک پسورد پیچیده شاید این‌گونه باشد: "qV0m$$#owc2h0X5" اما کاملا مشخص است که یاد‌آوری این‌چنین پسوردی برای هرکسی مشکل است؛ شاید بتوانید آن را گوشه‌ای یادداشت کرده و درجای مطمئنی نگه‌داری کنید امّا حتی شاید در وارد کردن آن نیز مشکل داشته باشید.

دراین‌جا دو روش برای داشتن پسوردی قوی به شما پیشنهاد می‌کنیم:

روش شماره 1: استفاده از گذرواژه عبارتی

به خاطر اینکه طولانی بودن گذرواژه از پیچیدگی آن مهم‌تر است، استفاده از گذرواژه عبارتی حتی اگر ساده به نظر آید، به امنیت و قوی بودن گذرواژه شما خواهد افزود. برای این‌کار می‌توانید از عبارت‌هایی که بیشتر استفاده می‌کنید و نیز قابلیت تبدیل به کاراکترهای موجود بر روی صفحه کلید دارند استفاده نمایید؛ خصوصا اینکه این کاراکترها در زبان دیگر یک نماد متفاوت داشته باشند.

مثلا می‌توانید عبارت "التماس دعا دارم" را با تبدیل کردن به کاراکترهای انگلیسی به صورت "Ltema32adaram" به عنوان گذرواژه خود انتخاب کنید؛ که هم یادآوری آن برای کاربر آسان است و هم نسبتا یک پسورد قوی به شمار می‌آید. البته اگر تعداد کاراکترهای شما بالاتر از 15 کاراکتر برود بر پیچیدگی آن افزوده خواهد شد.

روش شماره 2: استفاده از نرم‌افزارهای مدیریت گذرواژه

شما ممکن است برای کارهای مختلف نیاز به چندین گذرواژه متفاوت داشته باشید. هرچند ایجاد یک گذرواژه عبارتی، راهی خوب برای ایجاد یک گذرواژه قوی باشد امّا باز هم یادآوری آن‌ها امری مشکل است. راه مناسب برای این کار، استفاده از برنامه‌ها و نرم‌افزارهای مدیریت گذرواژه است. بسیاری از این برنامه‌ها برای پلتفورم‌های مختلف طراحی شده است تا کاربران بتوانند به وسیله دستگاه‌های مختلف مورد استفاده‌شان از امکانات آن‌ها استفاده کنند.

کاربران بایستی به یاد داشته باشند که پلاگین‌هایی برای مرورگرهای مختلف طراحی شده‌اند که کاری مشابه این برنامه‌ها انجام می‌دهند؛ امّا از آن‌جایی که مروگرها اکثرا دارای حفره‌های امنیتی بسیار می‌باشند، استفاده از آن‌ها ممکن است کاربران را قربانی دزدی اطلاعات و دیگر جرایم سایبری کند.