بازی‌های‌ رایانه‌ای و اهداف دشمن (قسمت اول)

بازی‌های‌ رایانه‌ای و اهداف دشمن (قسمت اول)
تاریخ انتشار : ۱۳ دی ۱۳۹۱

بازى‏‌هاى رايانه‌‏اى برخلاف فيلم‏‌هاى سينمايى به مخاطب اين امكان را مى‌‏دهد كه بجاى تماشاچى بودن، خود به ايفاى نقش بپردازند، رانندگى كنند، با اسلحه شليك كنند و تعقيب و گريز انجام دهند.

بازی‌های‌ رایانه‌ای و اهداف دشمنبه گزارش گرداب، قصد داریم طی چند گزارش به بررسی عملکرد یکی از مهمترین ابزار دشمن در حوزه جنگ نرم که بازی‌های رایانه‌ای است بپردازیم.

توليد و پيدايش بازی‌‏هاى رايان‌ه‏اى به سال 1341 هجرى شمسى (1962.م) باز مى‏‌گردد كه استيفن راسل از دانشجويان دانشگاه MIT نخستين بازى رايانه‌‏اى را با نام جنگ فضايى نوشت كه روى رايانه‌‏اى به نام PDP1 كه اندازه‌‏اى در حدود يك اتومبيل داشت اجرا مى‏‌شد و داستان بازى جنگ سفينه‏‌ها بود كه شما بايد سفينه طرف مقابل را نابود مى‏‌كرديد. بعد از آن شركت آتارى در سال ‏1352 (1973 میلادی) بازى پونگ را ساخت كه يك بازى ساده متشكل از تعدادى مستطيل سياه و سفيد بود كه چندان خلاقيتى در آن وجود نداشت.

طبق آمار، روزانه دو بازى رايانه‏‌اى به بازار مى‏‌آيد و تخمين زده مى‌‏شود كه چرخش مالى اين بازى‏‌ها فقط در آمريكا، تا پايان اين دهه، به بيش از صدها ميليارد دلار در سال برسد.

بازى‏‌هاى رايانه‌‏اى برخلاف فيلم‏‌هاى سينمايى به مخاطب اين امكان را مى‌‏دهد كه بجاى تماشاچى بودن، خود به ايفاى نقش بپردازد، رانندگى كند، با اسلحه شليك كند و تعقيب و گريز انجام دهد.

آمار‌ها نشان می‌دهد بيش از 30 ميليون نفر در سراسر جهان، بخشى از اوقات فراغت خود را با بازى‏‌هاى رايانه‌‏اى پر مى‌‏كنند كه بالغ بر 10% آن‏‌ها بين 4 تا 7 ساعت از زندگى روزمره‏‌شان را به اين كار اختصاص داده‏‌اند؛ اين آمار علاوه بر آن‏كه گستردگى بازى‏‌هاى رايانه‏‌اى را نشان مى‏‌دهد، از وابستگى روانى به اين بازى‌‏ها حكايت دارد.

نتايج تحقيقى نشان مى‏‌دهد كه 56% جوانان ايرانى علاقه بسيار زيادى به بازى‏‌هاى رايانه‏‌اى و استفاده از اينترنت در اوقات فراغت دارند؛ به گونه‏‌اى كه از ميان شصت و چهار درصد جوانانى كه در زمان اوقات فراغت خود مشغول بازى مى‌‏شوند، حدود سی و نه
درصد آنان بازى‏‌هاى رايانه‏‌اى را انتخاب مى‏‌كنند.

از جمله مقاصدى كه در جنگ‌نرم بازى‏‌هاى رايانه‏‌اى پيگيرى مى‏‌شوند، عبارتند از:

1- معرفی کردن دین اسلام به عنوان منشا تروریست در جهان

2- حمله به کلیه ادیان الهی

3- انتقال فرهنگ یا از بین بردن فرهنگ ها

4- انتقال هرزه‌نگاری از فضای حقیقی به فضای سایبری

5- پیگیری اهداف و مقاصد سياسى كشور سازنده بازی

6- برانگيختن افكار عمومى به طرفدارى از يك عمليات نظامى‏

7- ترساندن کشور هدف به عنوان استفاده از گزینه نظامی

8- پشتيبانى از تحريم‏‌هاى اقتصادى و ديگر اعمال فشار عليه کشور هدف.

این گزارش ادامه دارد ...