استراتژی ماسونی جهان در دنیای سایبر (قسمت دوم) + اینفوگرافی

استراتژی ماسونی جهان در دنیای سایبر (قسمت دوم) + اینفوگرافی
تاریخ انتشار : ۲۱ بهمن ۱۳۹۱

برنامه جاسوسی از مردم آمریکا و نیز سایر نقاط دنیا، موضوعی نبود که پس از حادثه 11 سپتامبر مطرح شود؛ بلکه استارت آن پیش از این اتفاق خورده بود و این اتفاق بهانه‌ای مناسب شد که این جاسوسی بستری قانونی پیدا کند.

استراتژی ماسونی جهان در دنیای سایبر (قسمت دوم)
به گزارش گرداب، در گزارش گذشته به مرکز جمع‌آوری اطلاعات الکترونیک و سایبری دنیا در یوتا اشاره کردیم و حجم میزان اطلاعات قابل ذخیره در این مرکز را یادآور شدیم. در این قسمت نحوه دستیابی "اِن‌اِس‌اِی" به این اطلاعات را ذکر کرده و بعضی از شرکت‌هایی که در شکل‌گیری این نظم نوین سایبری، یاور آن‌ها هستند را نام برده و در مورد نحوه همکاری آن‌ها، اطلاعاتی را در اختیار شما خواهیم گذاشت.
 
اطلاعات ذخیره شده در مرکز یوتا به دو صورت جمع‌آوری می‌شوند؛ یکی داده‌هایی که از طریق منابع باز در این مرکز ذخیره می‌شوند و دیگری "داد‌ه‌های عمیق".

داده‌های عمیق داده‌هایی هستند که از طریق حمله‌های سایبری پیچیده به دست می‌آیند، که شامل کرک پسوردها، طرح‌های رمزنگاری شده و همچنین داده‌های مخفی در تصاویر نهان‌نگاری شده است.

مایکروسافت در این طرح جمع‌آوری داده‌ها و اطلاعات؛ به عنوان "شریک پنهانی و خاموش"، به کمک NSA آمده است تا با جمع‌آوری حجم زیادی از اطلاعات از طریق شبکه‌های ابری و علی‌الخصوص شبکه اجتماعی "اسکایپ" بتواند میزان خوبی از داده‌ها را در اختیار اِن‌اس‌اِی بگذارد؛ مطلبی که در سال 2011 از طریق اکثر کارشناسان آی‌تی نیز تایید شد.

"بیزینس اینسایدر" در جولای 2012 به نقل از "واشنگتن پست"، خبر از برقراری توافقاتی مابین "Skype" و سازمان‌های جاسوسی آمریکا داد؛ بر اساس این توافق، اسکایپ متعهد شده بود که چت‌های آن‌لاین و نیز اطلاعات کاربران را در اختیار این سازمان‌ها قرار دهد. اسکایپ که بیش از 600 میلیون کاربر دارد، اطلاعات شخصی کاربران را حداقل تا 30 روز به طور خودکار ذخیره می‌کند. تنها در یک مورد؛ مسئولین آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا بدون اطلاع دادن به مدیران اسکایپ، مکالمات و چت‌های بیش از 5 سالِ مدیر سایت "مگاآپلود" و همکارنش را جمع آوری و ذخیره کرده بودند.

یکی دیگر از منابع مهم اطلاعاتی دیگری که در اختیار این آژانس قرار دارد، منابع اطلاعاتی فراهم شده توسط شرکت‌های سازنده گوشی همراه است. بر اساس بررسی انجام شده توسط "شرکت گارتنر" گوشی ‌همراه هر فرد به طور روتین هر چند لحظه یک‌بار اطلاعات مکانی فرد را به شرکت اپل و گوگل می‌فرستد؛ بر طبق آمار پیش بینی‌شده، این دو شرکت تنها با فروختن اطلاعات مکانی افراد، در سال 2014 بیش از 8.3 میلیارد دلار درآمد مالی خواهند داشت.

بر اساس گزارش "وال استریت ژورنال"، این شرکت‌ها از طریق جی‌پی‎اس و شبکه‌ وای فای‌ای که در نزدیکی هر گوشی قرار دارد؛ مکان آن را مشخص می‌کنند. هر 12 ساعت یک‌بار؛ این اطلاعات به همراه سایر داده‌های شخصی کاربر به صورت بسته‌های اطلاعاتی، از طریق شبکه وای‌فایی که گوشی هوشمند بدان متصل است به شرکت‌های سازنده ارسال می‌شوند.

استراتژی ماسونی جهان در دنیای سایبر

"جولیا آنگوین" گزارشگر وال‌استریت‌ژورنال در مصاحبه رادیویی خود درمورد جمع آوری اطلاعات از شهروندان آمریکایی مثالی زیبا می‌زند: "اطلاعاتی که دولت آمریکا از شهروندان خود دارد؛ به طور میانگین، از اطلاعاتی که استالین از مردم شوروی داشت و یا اطلاعاتی که هیتلر از مزدم آلمان داشت به مراتب بیشتر است."

یکی از سران پیشین سازمان امنیت ملی آمریکا در قسمتی از مصاحبه خود با سایت "تِک دِرت" چنین می‌گوید: "‌این سازمان سالانه 100میلیارد ایمیل 1000 کارکتری را به همراه 200 تریلیون نوع داده ارتباطی دیگر، ذخیره می‌کند."

وی در پایان مصاحبه خود چنین ذکر می‌کند: "برنامه جاسوسی از مردم آمریکا و نیز سایر نقاط دنیا، موضوعی نبود که پس از حادثه 11 سپتامبر مطرح شود؛ بلکه استارت آن پیش از این اتفاق خورده بود و این اتفاق بهانه‌ای مناسب شد که این جاسوسی بستری قانونی پیدا کند."

سازمان امنیت ملی آمریکا داد‌ه‌های مورد نیاز خود را از بسیاری از مراکز تجارت الکترونیک و نیز شرکت‌های تولید تکنولوژی دنیا دریافت می‌‎کند.

این سازمان اطلاعات شرکت اپل را از "Apple iData Center" که در کارولینای شمالی قرار دارد، ای‌بی را از ""EBay دیتا سنتر که در یوتا قرار دارد و مایکروسافت را از دیتاسنتر عظیم این شرکت در سن‌آنتونیو که در نزدیکی مرکز دیگر جمع آوری اطلاعات NSA که در همین شهر قرار دارد؛ دریافت می‌کند.

در صورتی که شخصی به عنوان هدف، توسط این سازمان مشخص شود؛ این سازمان می‌تواند با جمع‌آوری اطلاعات جغرافیایی از طریق مکان‌یابی گوشی‌همراه، کارت‌های اعتباری، پاسپورت‌های هوشمند و یا هر وسیله‌ای که در آن از تکنولوژی RFID استفاده شده باشد؛ به راحتی مسیر رفت و آمد فرد را در طول شبانه روز مشخص نماید.

ذکر تمامی این مطالب، ما را بدین نکته رهنمون می‌کند که در صورتی که بخواهیم در این نظم نوین جهانی که در فضای سایبر برای ما تدارک دیده شده است، گرفتار نشویم؛ بایستی از مصرف‌گرایی صرف در این عرصه بپرهیزیم و خود به سمت تولید تکنولوژی و نیز تدارک فضای سایبری بومی‌شده پیش رویم.

منابع:

http://www.pakalertpress.com

http://online.wsj.com/article

http://www.businessinsider.com/skype-accused-of-helping-government-spy-on-people-2012-7