Gerdab.IR | گرداب

مدرکی که جنایت آمریکا و بی‌گناهی 'آرون سوارتز' را رو کرد

تاریخ انتشار : ۰۵ اسفند ۱۳۹۱

مقامات قضایی و پلیس آمریکا به خاطر اینکه آرون به لیست کشتار "باراک اوباما" شدیدا انتقاد کرده بود و همچنین حملات سایبری آمریکا علیه ایران را محکوم کرده بود؛ سعی داشتند که او را به گونه‌ای برای مردم گناهکار جلوه دهند که گویی دستش به خون مردم کشته شده در حادثه یازده سپتامبر آلوده است.

به گزارش گرداب، بیش از یک ماه از فوت "آرون سوارتز" نمی‌گذرد، ولی هیچ خبری از علت مرگ مشکوک او در فضای رسانه‌های غربی نیست. تنها چند روز پس از مرگ وی بود که رسانه‌های آمریکایی و اروپایی مطالب ضد و نقیضی را در مورد زندگی او و نحوه مرگ او منتشر کردند و پس از آن همچون کشته شدن ادواردو آنیلی توسط صهیونیست‌ها؛ دنیا به یک‌باره در یک سکوت خبری فرو رفت.

البته این سیاست برای این کشور مدعی آزادی بهترین سیاست است، زیرا اگر سایت‌ها و منابع خبری این قضیه را پیگیری می‌کردند، شواهد زیادی از دروغ‌گویی‌های این دولت‌مردان رو می‌شد. امّا مسئله این‌جاست که حقیقت هیچ‌گاه سر به مهر و مخفی نمی‌ماند و روزی برای همگان آشکار می‌شود.

"دنیل رایت" یک وبلاگ‌نویس آمریکایی که از مرگ مشکوک سوارتز بسیار متعجب شده است، این پرونده را دنبال کرده و به‌وسیله دوستانی که در اِف‌بی‌آی داشته است به یک فایل دسترسی پیدا می‌کند که یک فرم 21 صفحه‌ای تحقیقاتی از نمونه تحقیقات انجام شده بر روی پرونده آرون سوارتز است.

2 صفحه از این فرم که در اصل 23 صفحه بوده، بنا‌به دلایل امنیتی در اختیار این وبلاگ‌نویس قرار نگرفته است. بر اساس مطلب درج شده در این صفحات، آرون سوارتز بی‌گناه شناخته شده است و هیچ دلیلی برای زندانی کردن او و ادامه تحقیقات بر روی پرونده وی وجود نداشته است.

البته این جمله سایت "اُای‌اِن" واقعا به‌جا و درست است که " آرون سوارتز به عنوان هدف و طعمه‌ای برای یک دولت سادیستیک و وحشی انتخاب شد تا به دیگر تکنولوژیست‌های طرفدار آزادی بیان و پیشرو بفهماند که در صورتی که خلاف جریان تفکرات آن‌ها گامی برداشته شود؛ عاقبتی اینچنینی در انتظار آن‌ها خواهد بود."

مقامات پلیس این کشور پس از دست یافتن به این حقیقت که وی بی‌گناه است، باز هم بدون هیچ اخطار قانونی به تعقیب وسیله نقلیه او پرداخته و تمامی اطلاعات الکترونیک وی از جمله پروفایل‌های شبکه اجتماعی وی را بررسی کرده و به تمامی اطلاعات شخصی او دست پیدا کردند.

سوارتز که یک پیشرو و نابغه برنامه‌نویسی بود در سن 14 سالگی نسخه اولیه "آراس‌اس" را به دنیای وب ارئه کرد؛ تکنولوژی‌ای که این روزها به عنوان پیوندی کوچک و غالبا نارنجی رنگ، در گوشه‌ی اکثر وب‌سایت‌ها داخلی و خارجی قابل مشاهده است.


او همچنین کسی بود که وب‌سایت " "Reddit" را که یکی از وب‌سایت‌های پیشرو در اشتراک‌گذاری مطالب است، راه‌اندازی کرد. از دیگر کارهای او نوشتن فریمورک رایگان "web.py" برای زبان "پیتون" بود. از اغلب کارها و ابتکارات او کاملا واضح است که چرا وی سال‌ها برای دسترسی عموم مردم به اطلاعات کوشش می‌کرده است.

بر اساس گزارش "دیلی‌میل" او پس از این که در طول 3 ماه بیش از 4.8 میلیون صفحه مقاله را از JSTOR"" دانلود کرده بود، توسط  پلیس دانشگاه MIT"" دستگیر می‌شود و برای دانلود این اطلاعات که 50000 دلار ارزش داشته است؛ به دروغ متهم به انجام 13 سال جرایم سایبری می‌شود و دادگاه او را به 35 سال زندان و پرداخت 100 هزار دلار جریمه نقدی محکوم می‌کند.

امّا "لَری لِسیگ" دوست آرون و پروفسور دانشگاه هاروارد که یک کارشناس جرایم سایبری است، نظر دیگری دارد؛ وی در وبلاگ خود چنین نوشته است: "مقامات قضایی و پلیس آمریکا به خاطر اینکه آرون به لیست کشتار "باراک اوباما" شدیدا انتقاد کرده بود و همچنین حملات سایبری آمریکا علیه ایران را محکوم کرده بود؛ سعی داشتند که او را به گونه‌ای برای مردم گناهکار جلوه دهند که گویی دستش به خون مردم کشته شده در حادثه یازده سپتامبر آلوده است."

خانواده او در بیانیه‌ای که پس از خودکشی‌اش منتشر کردند، چنین گفته‌اند: "مرگ آرون سوارتز یک تراژدی شخصی نیست، وی قربانی سیستم عدالت کیفری رعب‌آور آمریکا شده است."