Gerdab.IR | گرداب

گوگل تایید کرد؛

دسترسی بدون اخطار آژانس‌های جاسوسی امریکا به اطلاعات کاربران گوگل

تاریخ انتشار : ۱۰ اسفند ۱۳۹۱

بر اساس قانون امنیت ارتباطات الکترونیک؛ ذخیره اطلاعات کاربران گوگل بر روی سیستم‌های ابر، محدودیت‌های قانونی دسترسی به اطلاعات را برای سیستم‌های جاسوسی برمی‌دارد و آن‌ها اجازه دارند تا از راه دور به این اطلاعات دسترسی پیدا کنند، بدون این‌که حتی به صاحبان آن‌ها خبر و یا اخطاری داده شود.

دسترسی بدون اخطار آژانس‌های جاسوسی امریکا به اطلاعات کاربران گوگلبه گزارش گرداب، بر اساس آمار منتشر شده به وسیله گوگل؛ آژانس‌های دولتی،محلی، ایالتی و فدرال آمریکا تنها در سال 2012 بیش از 13753 مورد درخواست دسترسی به محتویات ایمیل کاربران را از این شرکت‌ داشته‌اند و از این میان بیش از نیمی از این دسترسی‌ها بدون دادن کوچکترین اخطاری به کاربران، صورت گرفته‌است.

بنابر اعلام رسمی، تعداد کاربران فعال گوگل پس از راه‌اندازی سرویس جی‌میل، تا تاریخ ژوئن 2012 به بیش از 425 میلیون کاربر رسیده است و در کنار آن این شرکت بسترهایی هم‌چون ذخیره اسناد بر روی گوگل درایو، انجام مکالمات تلفنی از طریق Google Voice، پخش وانتشار ویدیو از طریق یوتیوب، نوشتن مطالب و ایده‌های شخصی از طریق بلاگر؛ را برای کاربرانش فراهم نموده است که خود این بسترها، عاملی برای جمع آوری اطلاعات کامل‌تر پیرامون افراد شده است.

گوگل تمامی اطلاعات منتشر شده از طریق این سرویس‌ها را بر روی سیستم ابر ذخیره می‌کند و بنابر قوانین آمریکا، دولتمردان این کشورها می‌توانند، چه خود و چه از طریق آژانس‌های جاسوسی به این اطلاعات دسترسی داشته باشند.

بر اساس "قانون امنیت ارتباطات الکترونیک"؛ ذخیره اطلاعات کاربران گوگل بر روی سیستم‌های ابر، محدودیت‌های قانونی دسترسی به اطلاعات را برای سیستم‌های جاسوسی برمی‌دارد و آن‌ها اجازه دارند تا از راه دور به اطلاعات کاربران دسترسی پیدا کنند، بدون این‌که حتی به صاحبان آن‌ها خبر و یا اخطاری داده شود.

براساس این قانون، سازمان‌های جاسوسی می‌توانند علاوه‌بر تمامی اطلاعاتی که کاربران در زمان ثبت‌نام جی‌میل در اختیار این شرکت گذاشته‌اند، به زمان ورود و خروج فرد به جی‌میل، آی‌پی و مکان دست‌یابی فرد به سرویس‌های گوگل، پیام‌های رد و بدل شده از طریق مسنجر و بسیاری اطلاعات دیگر نیز دسترسی پیدا کنند.

آمارکلی درخواست‌های دسترسی به اطلاعات کاربران نیز از سال 2011، یعنی همان زمان شروع در اختیار قرار دادن اطلاعات به سازمان‌ها و آژانس‌های جاسوسی  آمریکا، به حدود 31072 حساب رسیده است.

سخنگوی گوگل اعلام کرده است: "چون تمامی درخواست‌ها، تحت عنوان عملیات‌های تعقیب و بررسی به دست ما می‌رسد، زیاد به این نکته توجه نمی‌شود که، آیا سازمان‌های دولتی درخواست دسترسی به اطلاعات حساب کاربران را دارند و یا می‌خواهند تمامی محتویات موجود در جی‌میل کاربران و یا اطلاعات به اشتراک گذاری شده در سرویس‌های گوگل را بررسی کنند."

در شش ماهه ابتدایی سال 2012، گوگل حدودا در 90 درصد از موارد، اطلاعات کاربران را در اختیار سازمان‌های دولتی قرار داده است و این آمار در شش ماهه دوم حدود %88 بوده است.