Gerdab.IR | گرداب

نگاهی جامع به جرایم سایبری (3)

جرایم سایبری پیش از پیدایش اینترنت

تاریخ انتشار : ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۲

اولین گزارش استفاده از رایانه برای ارتکاب جرم سایبری به دهه 1960 بازمی‌گردد؛ بعد از جنگ جهانی دوم بود که رایانه‌های بزرگ لامپ خلا، مسیر خود را تا تبدیل شدن به رایانه‌های کنونی طی کردند.

نگاهی جامع به جرایم سایبریبه گزارش گرداب، اگر نگاهی به گذشته بیاندازیم و در پیشینه پیدایش جرایم سایبری کمی غور کنیم به این نتیجه خواهیم رسید که پیدایش این جرایم، ریشه در دوران رایانه‌های غول پیکر چندین دهه پیش دارند. پروفسور "سوزان برنر" در کتاب "جرایم سایبری"‌اش ذکر کرده است که جرایم سایبری ریشه در دو دوره دارند.

او اولین دوره را از زمان اختراع رایانه‌های غول‌پیکر تا سال 1990 می‌داند و شروع دوره دوم را از زمان پیدایش اینترنت و رایانه‌های شخصی در نظر گرفته است؛ که می‌توان محدوده زمانی آن را از 1990 تاکنون دانست، زیرا این سال زمان شیوع جهانی پدیده اینترنت است.

جرایم سایبری پیش از پیدایش اینترنت

اولین گزارش استفاده از رایانه برای ارتکاب جرم سایبری به دهه 1960 بازمی‌گردد؛ بعد از جنگ جهانی دوم بود که رایانه‌های بزرگ لامپ خلا، مسیر خود را تا تبدیل شدن به رایانه‌های کنونی طی کردند. در حدود سال‌های 1944 – 1946 بود که شرکت‌های مختلفی شروع به تولید انواع تجاری نمونه‌های اولیه رایانه‌ها نمودند. در سال 1956 رایانه‌های ترانزیستوری تحت عنوان نسل دوم رایانه‌ها به دنیا معرفی شد و در دهه 1960 بود که نسل سوم رایانه‌ها که قابلیت انجام چندین پردازش همزمان را داشت و بر روی آن سیستم عامل نیز وجود داشت، به بازار ارائه شد.

بعد از توسعه رایانه در این دهه و در ابتدای دهه 70 بود که مسئله جرایم سایبری ظهور یافت؛ اما جرایم سایبری در این دو دهه تفاوت اساسی‌ای با جرایم امروزه داشتند و آن این بود که در این دهه پدیده‌ای به نام اینترنت وجود نداشت و آن رایانه‌های عظیم با یکدیگر شبکه نبودند.

رایانه‌های دهه 1960 چندین میلیون دلار هزینه داشتند و تنها یک نمونه آن نیاز یه یک اتاق کامل با تمام امکانات تهویه هوا داشت تا لوله‌های خلا آن را سرد نگه دارند. تنها تعداد خاصی از محققان می‌توانستند به این رایانه‌ها دسترسی داشته باشند؛ به دلیل همین محدودیت استفاده و ارتباط نداشتن رایانه‌ها از طریق شبکه، شانس کمتری برای وقوع جرایم سایبری وجود داشت.

تنها تعداد محدودی از افراد وجود داشتند که در آن زمان مرتکب جرمی شدند و اکثر این جرایم محدود به موارد اقتصادی و مالی می‌شد؛ این وضعیت تا زمان ظهور اینترنت و شایع شدن استفاده از آن ادامه داشت.

ادامه دارد...