اشپیگل فاش کرد؛

دست‌یابی اِن‌اِس‌اِی به تمامی اطلاعات گوشی آیفون

دست‌یابی اِن‌اِس‌اِی به تمامی اطلاعات گوشی آیفون
تاریخ انتشار : ۲۳ شهريور ۱۳۹۲

مامورین این سازمان در پروژه‌ای به نام "اسکریپت" به جاسوسی بر روی 38 ویژگی فنی(Feature) سیستم‌عامل گوشی‌های شرکت اپل پرداخته‌اند تا از این طریق به فایل‌های متنی و دیگر داده‌های موجود بر روی این گوشی‌ها دست یابند.

به گزارش گرداب، گوشی‌های هوشمند در اقصی نقاط جهان از جمله کشور عزیزمان به یکی از پرکاربردترین گوشی‌ها تبدیل شده‌اند و دیری نمی‌پاید که فراوانی آن در بین هوطنانمان بسیار بالاتر رود.

اما این فراوانی گاهی نظر بعضی از متخصصان را به‌طور ویژه به خود جلب می‌کند، به خصوص اگر این متخصصان، نیروهای ویژه سازمان امنیت ملی آمریکا باشند زیرا دیگر نه تنها جنبه فنی این گوشی‌ها مورد علاقه آن‌هاست بلکه دسترسی به اطلاعات کاربران موضوعی است که آن‌ها به دنبال آن می‌گردند.

چند روز پیش مجله "اشپیگل" در خبری ادعا کرد که سازمان امنیت ملی آمریکا و همتای بریتانیایش یعنی سازمان " GCHQ" هرکدام تیم‌هایی از نیروهای ویژه خود را برای کارکردن برروی انواع گوشی‌های هوشمندی که سه پلتفورم iOS، اندروید و بلک‌بری دارند، متمرکز نموده‌اند.

آن‌ها از این طریق به لیست تماس‌ها، ترافیک پیام‌های فوری، مکان دستگاه‌های موردنظرشان دست‌می‌یابند. اشپیگل در شماره روز دوشنبه خود ادعا کرده است که به اسناد طبقه‌بندی شده‌ای از سازمان امنیت ملی آمریکا دست یافته است که نشان می‌دهد مامورین این سازمان در پروژه‌ای به نام "اسکریپت" به جاسوسی بر روی 38 ویژگی فنی(Feature) سیستم‌عامل گوشی‌های شرکت اپل پرداخته‌اند تا از این طریق به فایل‌های متنی موجود بر روی این گوشی‌ها دست یابند.

ریشه این پروژه را شاید بتوان در گزارش 2010 این سازمان جستجو کرد، زمانی که آن‌ها، خود در گزارششان اعلام کرده بودند که دست‌یابی به اطلاعات کاربرانی که از گوشی‌های هوشمند دارای نسخه‌های 4 iOS و 5 iOS استفاده می‌کنند، براحتی برایشان امکان‌پذیر است. اطلاعاتی که از طریق اپلیکیشن‌های فیس‌بوک، یاهو مسنجر، گوگل ارث جابه‌جا می‌شود به اضافه پیام‌های صوتی، عکس‌ها و مختصات جغرافیایی کاربران در زمان‌های مختلف از طریق این سازمان جمع‌آوری می‌شود.

در این گزارش این‌چنین آمده است که اِن‌‎اِس‌اِی همچنین از فایل‌های پشتیبانی گوشی‌های آیفون به عنوان ابزاری دیگر برای نفوذ استفاده نموده و از این طریق می‌توانند به تماس‌ها، صندوق ذخیره پیام‌ها و نیز لیست‌تماس‌ها دست یابند. آن‌ها برای یافتن این داده‌ها حتی نیاز ندارند که به خود گوشی نفوذ کنند؛ بلکه تنها از طریق دست‌یابی به رایانه‌ای که این گوشی‌ها با آن‌ها همسان‌سازی (Synchronized) شده‌اند، می‌تواننداطلاعات مورد نیازشان را دریافت کنند.

این مجله عکس جالبی را از یکی جلسات داخلی ارائه اطلاعات در سازمان امنیت ملی آمریکا ارائه کرده است که در آن به کتاب "1984 - جرج‌ارول" اشاره شده و در یکی از اسلاید‌های در حال ارائه در این جلسه، تصویری از استیوجابز در حالی که یک گوشی آیفون در دست دارد آورده شده است و در کنار آن تصویری از خریداران این گوشی که خریدشان را جشن گرفته‌اند آورده شده است؛ نکته قابل توجه در این تصاویر جملاتی است که در پایین آن آمده است: "چه کسی در 1984 (رمان یاد شده) فکر می‌کرد که این (گوشی آیفون) برادر بزرگتر است (شخصیتی که همه را تحت نظر دارد و از آن‌ها جاسوسی می‌کند) و خریداران زامبی‌ها هستند.(کسانی که عقل خود را از دست داده‌اند و همگی به دنبال یک چیز می‌گردند؛ که همان خرید گوشی است)"

البته این ادعای آن‌ها خالی از وجه و به دور از واقعیت نیست؛ زیرا چهار روز پیش "فیل شیلر" یکی از مدیران شرکت اپل، درحالی که ویژگی‌های جدید گوشی آیفون 5 را توضیح می‌داد، بر پیشرفت این شرکت در واقعی‌تر کردن تصاویر گرفته شده به وسیله دوربین این گوشی بسیار تاکید نموده و آن را جزء ویژگی‌های بارز این گوشی نسبت به نسخه‌های قبلی دانست.

سایت "آتلانتیک"در مقاله خود در توضیح این همایش با جمله‌ای جالب این موضوع را به خوانندگان متذکر می‌شود که: "اپل در این نسخه، آن‌چنان برروی تکنولوژی‌های ارتباطی و خود گوشی تمرکز ندارد و بیشتر برروی دوربین و نرم‌افزار مرتبط با آن تمرکز کرده است."

با توجه به خبرهای گذشته در مورد نحوه هک گوشی‌های هوشمند و عکس‌برداری از فضای اتاق کاربر بدون آگاهی وی؛ کاملا واضح است که امکان دسترسی به اطلاعات تصویری و شخصی کاربر، امری سهل‌الوصول برای سازمان‌های جاسوسی خواهد بود.

آتلانتیک در خلاصه خبر، به خوبی تغییرات درحال اتفاق در دنیای گوشی‌های هوشمند را توضیح می‌دهد و این چنین می‌نویسد: "گوشی‌های هوشمند نه تنها رایانه‌هایی هستند که ظاهری هم‌چون گوشی دارند، بلکه این طور که پیش‌ می‌رود، آن‌ها تبدیل به دوربین‌هایی می‌شوند که ظاهری هم‌چون رایانه‌های مدرن دارند."

در خبرهای آتی به‌طور جداگانه به دیگر مواردی که باعث درز اطلاعات در گوشی آیفون می‌شود خواهیم پرداخت. در انتها بایستی اذعان کنیم که به‌روز بودن و دردسترس بودن تمامی نیازهای اینترنتی و کاربری‌های شخصی در این گوشی‌ها، باعث شده است که رغبت به این گوشی‌ها در جهان بالاتر رود و توجه خریداران و کاربران به مشکلات امنیتی آن نباشد؛ این نکته‌ای است که صنعت داخلی بایستی برای آن چاره‌ای اندیشیده و همگام با دنیا سعی بر ارائه مدل‌های بومی ایمن و به‌روز در عرصه گوشی‌های هوشمند داشته باشد.