Gerdab.IR | گرداب

باید مراقب تأثیرات منفی وایبر و واتس‌اپ باشیم

تاریخ انتشار : ۲۳ مهر ۱۳۹۳

یک عضو کمیسیون فرهنگی با اشاره به طرح برخی بحث‌های مربوط به فیلترینگ وایبر و واتس‌اپ گفت که روش مقابله با وسایل ارتباط جمعی نباید فقط سلبی باشد.

به گزارش گرداب، بیژن نوباوه در گفت‌وگو با ایسنا عنوان کرد واقعیت این است که وسایل ارتباط جمعی برای ما ساخته نشده‌اند اما برای وجود این وسایل حتما نیازی دیده شده و بعضی از نیازهای جامعه را مرتفع می‌کند که جامعه به سمت آن می‌رود، در واقع علت وجود چنین بحثی این است که این وسایل خدماتی دارند که جذابیت ایجاد می‌کنند.

وی گفت: به همین دلیل نمی‌توانیم به مخاطبان بگوییم این خدمات را نادیده بگیرید و از آنها استفاده نکنید، تا زمانی که جایگزین نداشته باشیم، همیشه آسیب‌های این وسایل ارتباط جمعی و فضاهای مجازی وجود دارد.

این عضو کمیسیون فرهنگی تصریح کرد: سازندگان اینها قطعا با اهداف سیاسی و اجتماعی خود اقدام به تشکیل چنین شبکه‌ها و فضاهایی کرده‌اند، بدون تردید چنین وسایلی در جوامع و حتی جوامع خودشان تأثیر منفی می‌گذارد ولی روش مقابله با‌ آنها نباید روش سلبی صرف باشد، باید در عین حال که آنها را فیلتر کرده و تا جایی که می‌توانیم از تبعات منفی‌اش کم کنیم خودمان شبکه بسازیم.

نوباوه، دانشنامه ویکی پدیا را مثال زد و گفت: بسیاری از اطلاعات ویکی پدیا به خصوص در حوزه‌های مورد نیاز ما اطلاعات غلط و مورد پسند خودش است، آیا ما می‌توانیم درش را ببندیم یا باید خودمان در کنار آن یک شبکه اطلاع‌رسانی درست کنیم که نیاز جامعه را برطرف کند؟

او تصریح کرد: ما در عین حال که باید مراقب تأثیرات منفی شبکه‌هایی مثل وایبر و واتس‌اپ و دیگران باشیم باید خودمان به طور جد برای تأسیس و ساخت چنین شبکه‌هایی قدم برداریم که بتوانیم نیاز جامعه را در این مورد مرتفع کنیم.

نوباوه در پاسخ به پرسشی درباره بحث فن‌آوری و زمان رسیدن به شبکه‌هایی که بتوانند جایگزین وایبر و واتس‌اپ شوند نیز با مثالی از ماهواره و تلویزیون، گفت: نگاه به ماهواره تقریبا کاهش پیدا کرده چرا که شبکه‌های رادیو و تلویزیون افزایش پیدا کرده، درست است که دیرتر از آنها شروع کردیم ولی ۵۰ تا۶۰ درصد نیازهای ماهواره‌ببین‌ها را رفع کردیم و آنها رجوع کردند، خیلی از آنها برای دیدن فیلم‌های خوب به سمت ماهواره می‌روند و فیلم‌های بد هم به آنها قالب می‌شوند، اگر بتوانیم فیلم‌های مستند، سریال‌ها و فیلم‌های خوب داشته باشیم، مردم زبان خودشان را رها نمی‌کنند تا به زبان خارجی فیلم ببینند.

او خاطرنشان کرد: اگر چه دیر شروع می‌کنیم و ممکن است نتوانیم مثل وایبر سرویس دهیم اما باید از همین جا شروع کنیم و نباید ناامید باشیم.نوباوه دولت‌ها را هم مقصر دانست و گفت: به نظر من دولت‌ها به وظیفه خودشان عمل نکردند؛ ما خیلی دیر به فضای مجازی وارد شدیم، مثلا اگر ماشین جستجوگر خوبی داشتیم به سمت گوگل می‌رفتیم؟