Gerdab.IR | گرداب

وزیر ارتباطات باز هم نظر دولت را تکرار کرد:

«بنا نداریم شبکه‌های ارتباطی خارجی را مسدود کنیم»

تاریخ انتشار : ۰۴ بهمن ۱۳۹۳

محمود واعظی گفت: در خصوص فیلترینگ برخی شبکه‌های موبایلی در کارگروه تعیین مصادیق بحثی نشده و اعتقاد ما این است که تا زمان راه اندازی نمونه‌های داخلی این شبکه‌ها، بهتر است برای دسترسی مردم مشکلی ایجاد نشود.

محمود واعظی در حاشیه امضای تفاهم نامه با وزارت آموزش و پرورش در جمع خبرنگاران حضور یافت و در پاسخ به سوالی که در خصوص فیلترینگ برخی شبکه های اجتماعی تلفن همراه و طرح این موضوع در کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه مطرح شده بود، اظهار کرد: این موضوع در کارگروه تعیین مصادیق مورد بحث قرار نگرفته و اعتقاد شخصی من این است که به هر صورت استفاده از شبکه‌های موبایلی خارجی طبیعتا بخشی از اطلاعات مردم کشور را در اختیار شرکت‌های خارجی قرار می‌دهد.

وی ادامه داد: طبیعتا اولویت ما این است که بخش خصوصی شبکه‌هایی ایجاد کند که مدیریت آن ها در داخل کشور باشد تا اطلاعات مردم به کشورهای دیگر منتقل نشود.

وزیر ارتباطات در عین حال یادآور شد: با این وجود با به روی کار آمدن شبکه های داخلی بنا نداریم نمونه های خارجی را مسدود و برای مردم ایجاد مشکل کنیم.

واعظی در بخش دیگری از صحبت‌های خود در پاسخ به این سوال که به نظر می رسد در موارد متعدد اپراتورها برای بسته های اینترنتی هزینه‌های بیشتری را اعمال می کنند توضیح داد: اگر قرار باشد اپراتورها بدون نظارت ما کاری کنند همه چیز به هم خواهد خورد ما قول تخفیف‌های 20 درصدی را داده بودیم که اکنون هم نظارت های مختلف صورت می گیرد تا این تخفیف‌ها به دست مردم برسد.

وی در خصوص طرح هوشمندسازی مدارس نیز اظهار کرد: امروز گام بسیار خوبی در این راستا برداشته شد و بر این اساس شرایطی ایجاد می‌شود که شبکه مدارس به عنوان یک زیرمجموعه‌های شبکه ملی اطلاعات مورد بهره برداری قرار گیرد.

واعظی ادامه داد: امروز مرکز داده بسیار خوبی در وزارت آموزش و پرورش افتتاح شد و امیدواریم با این شیوه وضعیت دسترسی با سرعت بیشتری همراه شود.

وزیر ارتباطات در پاسخ به این سوال که آیا این گفته به این معنا است که از این پس مدارس به اینترنت پرسرعت دسترسی خواهند داشت؟ توضیح داد: در تفاهم نامه ای که امضا شد ما اعلام آمادگی کردیم که هر آنچه وزارت آموزش و پرورش صلاح دانسته و برنامه ریزی کند ما امکان بالا بردن سرعت را خواهیم اشت.

وی یادآور شد: در حال حاضر برنامه ریزی های صورت گرفته مبنی بر آن است که تا پایان سال آینده حدود 90 تا 95 درصد مدارس کشور به اینترنت متصل شوند که البته ممکن است در آینده ما برای رساندن اینترنت به برخی روستاها با مشکلاتی مواجه شویم اما در نهایت برنامه ریزی ها بر این اساس است که هیچ مدرسه‌ای از این خدمات بی بهره نماند.

وزیر آموزش و پرورش نیز صبح امروز در جمع خبرنگاران به اظهارنظر درباره فیلترینگ شبکه های موبایلی پرداخته و در این خصوص اظهار کرد: نمی توان با بستن یک شبکه مشکل را برطرف کرد. بلکه لازم است جریانی موازی ایجاد شود و با توجه به مباحثی مانند پیوست فرهنگی کار به شیوه‌ای درست پیش رود.