Gerdab.IR | گرداب

نبش قبر اتهام کهنه برای ایراد اتهام بی‌اساس به ایران

تاریخ انتشار : ۲۴ تير ۱۳۹۴

بار دیگر در بحبوحه مذاکرات هسته‌ای، این بار کانادا، ایران را به انجام حملات سایبری سال 2013 به یکی از سازمان‌های دولتی این کشور متهم کرد.

به گزارش گرداب به نقل از سایبربان در چند روز گذشته و در بحبوحه مذاکرات هسته‌ای ایران و کشورهای 1+5، کشورهای غربی در حرکتی هدفمند اقدام به ایراد اتهامات بی‌اساس به ایران کرده‌اند؛ اتهاماتی در مورد حملات سایبری؛ حملاتی که حتی به اعتراف رسانه‌های منتشرکننده این خبرهای کذب، هنوز قطعیتی در مورد هویت عاملانشان وجود ندارد.

خبرگزاری وایس نیوز (Vice news) در گزارشی ادعا کرد که ایران در پاسخ به حملات متعدد سایبری کشورهای غربی به این کشور، حمله سایبری به کشورهای غربی را انجام داده است.

در این گزارش ادعا شده است که، چند سال پیش سامانه‌های رایانه‌ای «مرکز امنیت و سلامت شغلی» کانادا مورد حمله سایبری قرار گرفت و این مرکز در ماه آوریل 2013 متوجه این حمله شد، اما تاکنون در مورد این حمله هیچ‌گونه خبری را منتشر نکرد. به ادعای رسانه‌های غربی، در این حمله اطلاعات زیادی ازجمله، اطلاعات نام کاربری و کلمه عبور به سرقت رفتند.

به ادعای مسئولان سازمان «مرکز امنیت و سلامت شغلی»، در این حمله هیچ‌گونه اطلاعات حساسی به سرقت نرفت و در واقع اطلاعات این مرکز دارای ارزش بالایی نبود. به ادعای مسئولان این سازمان هدف هکرها از حمله به این سازمان در واقع خود سازمان نبوده بلکه هدف آنها دست‌یابی شبکه‌های مراکز مهم‌تر از طریق این شبکه سازمان بوده است.

در این خبر نیز به گزارش «ساطور» محصول شرکت سایلنس (Cylance) در خصوص ایران استناد شده است. گزارش ساطور که زمستان گذشته منتشر شد، گزارشی بی محتوا بود که با کلی گویی و تصاویر گرافیکی تلاش کرده بود جنجالی رسانه ای علیه ایران به راه بیاندازد. اما کمتر کسی به سابقه شرکت سایلنس و مدیر آن توجه کرد.

بر اساس تحقیقات واحد رصد سایبربان، سایلنس یک شرکت کوچک آمریکایی است که مدیر آن، استوارت مک‌کلر (Stuart McClure)، به تاسیس شرکت‌های امنیت سابیری کوچک و فروش آنان با قیمت‌های گزاف به مجموعه‌های بزرگ شهرت دارد. در بخشی از گزارش عملیات ساطور آمده بود: «یک قدرت جدید سایبری ظهور کرده است. ایران یک چین جدید است.» سایلنس همچنین مدعی شده بود عملیات ساطور حدود 50 شرکت از 16 کشور را که در 15 صنعت مختلف فعالیت داشتند موردحمله سایبری قرار داده و این عملیات، یک کمپین مهم جاسوسی و نفوذ جهانی بود.

در پایان این گزارش آمده است که: «انتشار این خبر در زمانی صورت می‌گیرد که آمریکا در جریان مذاکرات شکننده هسته‌ای با ایران قرار دارد و روابط ایران با کانادا در سردترین وضعیت قرار دارد. دولت هارپر [نخست‌وزیر کانادا] حامی سرسخت اسراییل است و وزیر امور خارجه کانادا نیز ایران را بزرگ‌ترین تهدید برای صلح جهانی می‌داند.»