Gerdab.IR | گرداب

موضع‌گيري سياسي چهره‌هاي غيرسياسي

تاریخ انتشار : ۱۲ مرداد ۱۳۹۴

آلودگي ورزش و هنر به سياست، بدون آنکه قوه تشخيص و تدبير و فهم لازم نسبت به آن وجود داشته باشد، در گام اول افيوني براي ورزش و هنر خواهد بود و پس از آن ميدان سياست را نيز به انحراف خواهد کشيد

به گزارش گرداب به نقل از بصیرت نیوز هنرمندان، بازيگران، ورزشکاران و ... بخشي از گروه‌هاي اجتماعي هستند که در دوران جديد از ميزان تاثيرگذاري بالايي در سطح جامعه برخوردارند و به نحوي به گروه‌هاي مرجع در ميان بخشي از اقشار جامعه، بالاخص جوانان تبديل شده‌اند. لذا رفتارها، اقدامات، اظهارات و موضع‌گيري‌هاي آنها مي‌تواند بر بخشي از هواداران تاثيرگذاشته و آنان را به اقدام يا اظهارنظري مشابه وا بدارد. اين جايگاه با رشد و گسترش شبکه‌هاي اجتماعي و فضاي مجازي رو به افزايش است و صفحات شخصي اين چهره‌ها در فيس بوک، اينستاگرام و ... اين روزها بيشترين بيننده را به خود اختصاص داده است.

اين موقعيت مي‌تواند هم به مثابه يک فرصت و هم به مثابه يک تهديد محسوب گردد و آثار مثبت و منفي در سطح جامعه و نظام سياسي داشته باشد. از آثار مثبت آن نقش آفريني اين چهره‌ها در دفاع از منافع ملي و مصالح کشور است که مي‌تواند در تقويت هويت ملي و فرهنگ يک سرزمين و يک ملت موثر باشد.

اما آثار منفي قابل ملاحظه‌اي نيز براي اين جايگاه مترتب است، بالاخص آنکه اين نقش آفريني در عرصه سياست جلوه‌گري نمايد و اين گروه مرجع در مقام  بازيگري سياسي ميدان‌دار شوند. و اين درحالي است که معلوم نيست صلاحيت لازم براي اظهار نظر سياسي وجود داشته باشد.

همينجاست که خطر بازيچه شدن اين اقشار توسط سياسيون و جناح‌هاي سياسي مطرح مي‌شود که مروري بر تحولات سياسي دهه‌هاي اخير حکايت‌هاي تلخ فراواني در اين زمينه براي عبرت‌آموزي دارد. آلودگي ورزش و هنر به سياست، بدون آنکه قوه تشخيص و تدبير و فهم لازم نسبت به آن وجود داشته باشد، در گام اول افيوني براي ورزش و هنر خواهد بود و پس از آن ميدان سياست را نيز به انحراف خواهد کشيد.

نمونه‌اي از چنين اقداماتي به حوادث پس از انتخابات رياست جمهوري دهم و شعله ور شدن آتش فتنه سال 88  بر مي‌گردد که به آلوده شدن فضاي ورزشگاه‌ها انجاميد و برخي از همين افراد که بازيچه سياسيون شده بودند با نمادهاي فتنه وارد ميدان مسابقه‌اي ملي شدند و اذهان بخش زيادي از علاقمندان به ورزش را مکدر کردند!

آخرين اقدام در اين زمينه که بايد نسبت به آن حساس بود و مراقب بود تا بار ديگر احزاب و گروه‌هاي سياسي، منافع گروهي خود را در ميدان هنر و ورزش دنبال ننمايند، و هنرمندان و ورزشکاران را بازيچه اغراض خود قرار ندهند، مساله مذاکرات هسته‌اي و نتايجي است که دستگاه ديپلماسي کشور بعد از ماه‌ها تلاش بدست آورده است. و طبيعي است که اين قشر خاص نيز حق داشته باشند که در حمايت يا انتقاد نسبت اظهارنظر داشته باشند. اما بايد مراقب بود که اين اظهارنظرات مبتني بر مصالح ملي و فارغ از تعلقات جناحي و برخاسته از هدايت سياسيون باشد.

در اين راستا نمونه‌هايي از واکنش اين اقشار تاثيرگذار در جامعه را مرور مي‌کنيم که بخشي از آنان کاملا منطقي و صحيح و برخي از مواضع با ان قلت‌هايي همراه است.

باران کوثري بازيگر سينما و تئاتر توافق هسته‌اي صورت گرفته بين ايرانيان و ۱+۵ را با نوشتن متني در اينستاگرام تبريک گفت. در متن تبريک کوثري آمده است: «هميشه براي من بيست و سه تير ماه با بقيه روزها فرق داشته ولي امسال فرق داشتنش متفاوت تر شده تبريک مي‌گم اين روز رو به تاريخ ايران. اميدوارم هميشه به خوبي از اين اتفاق ياد شه.»

حميد فرخ‌نژاد با انتشار متني در صفحه شخصي خود در اينستاگرام به توافق هسته‌اي واکنش نشان داد. وي با انتشار متن زير در صفحه شخصي خود در اينستاگرام به توافق هسته‌اي ايران واکنش نشان داد: «درود بر تعقل و خرد ورزي، سلام بر انسانهاي که زبان منطق و استلال را به جاي زبان زور و و باروت به کار مي‌گيرند، سلام بر رهبراني که گزينه صلح را بر روي ميزهايشان دارند.پاينده باد ايران»

رامبد جوان بازيگر سينما که اين روزها اجراي برنامه «خندوانه» را به عهده دارد، در واکنش به خبر توافق ايران با قدرت‌هاي جهاني درباره پرونده هسته‌اي، در صفحه رسمي خود در اينستاگرام نوشت : «خدا قوت مرد هسته‌اي»

بهرام رادان بازيگر سينما به سرانجام رسيدن مذاکرات هسته‌اي بين ايران و شش قدرت جهاني را تبريک گفت. بازيگر «آتش بس 2» بسيار کوتاه و مختصر از اينکه ايران و قدرت‌هاي جهاني به توافق رسيده‌اند، ابراز خوشحالي کرد. او خبر اين توافق را در صفحه شخصي خود در اينستاگرام به اشتراک گذاشت و در توضيح آن يک کلمه نوشت : تبريک

احسان خواجه‌اميري خواننده شناخته شده پاپ نيز رسيدن به توافق هسته‌اي را تبريک گفت.  وي از خوانندگان پاپ در پي دست‌يابي ايران و گروه 1+5 به توافق هسته‌اي، اين موفقيت را در صفحه اينستاگرام تبريک گفت: «اميدوارم از امروز فقط خبرهاي خوب بشنويم، تبريک.»

مهراب قاسم‌خاني نويسنده طنز سينما و تلويزيون در اينستاگرام نوشت: «توافق کلا چيز خوبيه، اصلا واژه خوبيه. دوست بودن با دنيا هم حس خوبي داره... و در آخر مرسي از آقاي ظريف که آدم ميتونه افتخار کنه که نماينده و معرف کشورش باشه»

رويا ميرعلمي بازيگر سريال «شمعدوني» با يک منتشر کردن شعري از حافظ در اينستاگرام نظر خود درباره اين خبر را نشان داد: «باده صافي شد و مرغان چمن مست شدند / موسم عاشقي و کار به بنياد آمد - بوي بهبود ز اوضاع جهان مي‌شنوم/ شادي آورد گل و باد صبا شاد آمد.»

نيلوفر خوش‌خلق بازيگر سينما با انتشار عکسي از محمد جواد ظريف در اينستاگرام، نوشت :«کاري به توافق ندارم. ولي در هر حال زحمات اين مرد و تيم مذاکره‌کننده قابل ستايشه. آرزوي موفقيت براي همه کساني که براي سربلندي مردم تلاش مي‌کنند.»

نرگس محمدي بازيگر سريال «ستايش» زير تصوير پرچم سه رنگ جمهوري اسلامي ايران، شادي خود را اينگونه بيان کرد: «خدايا شکرت، ممنون آقاي ظريف.»

اشکان خطيبي بازيگر سينما، تئاتر و تلويزيون نيز همانند نرگس محمدي، تصويري از پرچم ايران را در اينستاگرام به اشتراک گذاشت و در توضيح آن نوشت :«زنده باد ايران، يه روز خوب اومد بالاخره»
بهاره رهنما بازيگر تئاتر، سينما و تلويزيون در زير عکس محمد جواد ظريف درصفحه شخصي خود در اينستاگرام نوشت: «مردان بزرگ را کارهاي بزرگ شايد / بخاطرامنيت وآرامشي که به ملتي که استحقاقش را دارند برگرداندي و بخاطر تدبيرو شعور و ظرافتتان دوستتان داريم و تمام قد به احترام مي ايستيم. تو ورود به فرودگاه پاريس خبر رو شنيدم. حتي ايراني‌هاي مهاجر هم موجي از اميد و شوق در ميونشون هست. الهي شاد باشه دل اين ملت صبور دوست دارم تو اين خوشي کنارتون باشم رفقا. عطف به روزبه جان نعمت اللهي که ميدونه چقدر با ترانه ايران خاک دليرانش تو روزاي سخت اشک ريختم و امروز همش»

بهاره افشاري بازيگر «او يک فرشته بود» نيز اقدام به انتشار پستي در اينستاگرام کرد و نوشت :«ايران هميشه به شادي، مبارکمون باشه»

شبنم مقدمي بازيگر سينما و تلويزيون با انتشار عکس جواد ظريف در اينستاگرام، زير عکس وزير امورخارجه ايران نوشت: «زنده‌باد صلح و آرامش، زنده‌باد ايران، روزهاي بهتري منتظر ماست به اميد خدا.»

شيلا خداداد بازيگر نقش سيتا در سريال «مسافري از هند» عکس ظريف در کنار وزراي امورخارجه پنج به علاوه يک را در اينستاگرام خود گذاشت و در توضيح آن نوشت: «امروز همه ما خوشحاليم، زنده باد ايران»

نادر سليماني بازيگر طنز کشورمان نيز در اينستاگرام خود تصوير پرچم جمهوري اسلامي را بر نقشه ايران، به اشتراک گذاشت و شادي خود را اينگونه ابراز کرد :«سربلند باشي هموطن. اميدوارم ايران و ايراني هميشه در اوج باشه.»

پس از توافق هسته‌اي خيلي از ورزشکاران نيز نسبت به اين اتفاق واکنش نشان دادند و در صفحات رسمي خودشان در شبکه‌هاي مختلف اجتماعي پيام‌هاي تبريک زيادي را فرستادند. اين در حالي است که بازيکنان پرسپوليس هم که در اردوي ترکيه به سر مي‌برند پس از شنيدن اين خبر دور هم جمع شدند و با گرفتن يک عکس يادگاري و نوشتن يک پيام تشکر از وزير امور خارجه ايران و تيم همراهش تشکر کردند.

جهانگير الماسي درباره ديپلماسي وزير خارجه کشورمان گفت: ديپلماسي بالکن ظريف شاهکار و فوق‌العاده جالب بود. بالکن‌نشيني آقاي ظريف را خيلي پسنديدم. من را ياد دست دادن آقاي قوا‌م‌السلطنه با قائم مقام وزير خارجه روسيه مي‌اندازد. خيلي خوب بودند و از اين هوشمندي لذت بردم. ديپلماسي جديد ايران در حوزه سياست خارجي در حال پيشرفت است و مرحله تازه‌اي در نظام جمهوري اسلامي ايران شروع شده و آن اين است که به جاي اين که فقط بگوييم اين بد است و آن بد است، از اين پس بايد بگوييم چه خوب است و راجع به خوبي‌ها صحبت کنيم.