Gerdab.IR | گرداب

وقتی که نرم افزارها "بدافزار" می شوند

تاریخ انتشار : ۱۳ مرداد ۱۳۹۴

با افزایش روزافزون تعداد نرم افزارهای مختلف رایانه ای باید دقت کنیم تا در دام ابزارهای دروغین نیافتیم.

به گزارش گرداب از باشگاه خبرنگاران جوان؛ بدافزارها (Maleware)، نرم افزارهایی هستند که بر خلاف خواسته کاربران به جمع آوری اطلاعات، ایجاد اختلال در درستگاه و یا ایجاد دسترسی برای افراد دیگر می پردازند.
 
واژه بدافزار هنگامی مورد استفاده قرار می گیرد که یک برنامه نویس تصمیم بگیرد با سوء استفاده از موقعیت خود نرم افزاری را طراحی کند که برخلاف کاربرد ظاهری خود به انجام کارهایی ناخواسته در دستگاه می پردازد. این گونه نرم افزارها سال هاست که در رایانه ها وجود دارند اما در سال های اخیر با توجه به افزایش کاربرد اینترنت برای نصب ابزار مختلف توانسته اند پیشرفت قابل توجهی داشته باشند.
 
در حال حاضر بدافزارها در حدود 70 درصد از آلودگی های رایانه ای را به خود اختصاص داده اند و باعث شده اند تا شرکت های بسیاری به صورت فعال تلاش کنند تا با آن ها مبارزه کنند.
 
آسیب ایجاد شده توسط بدافزارها صرفا در یک دسته بندی خاص قرار نمی گیرد و آن ها می توانند مشکلات مختلفی را برای کاربران به همراه داشته باشند، بعضی ممکن است رایانه کاربر را در برابر حملات مختلف آسیب پذیر کنند و بعضی دیگر ممکن است تبلیغات ناخواسته ای را برای کاربران به نمایش درآورد.
 
اگر تاکنون در فضای اینترنت با نرم افزارهایی با مضامین "افزایش سرعت کامپیوتر" یا "افزایش سرعت اینترنت" مواجه شده باشید، نمونه ای از بد افزارها را مشاهده کرده اید. بیشتر این برنامه ها بر خلاف ظاهر و نام خود هیچ نقشی در افزایش سرعت دستگاه شما ندارند، بلکه با قرار گرفتن در سیستم عامل دستگاه شما را آلوده کرده و آن را در برابر حملات مختلف آسیب پذیر می کنند.
 
متاسفانه در سال های اخیر به علت افزایش سرعت اینترنت و راحت تر شدن انجام دانلودها از فضای مجازی بدافزارها توانسته اند به پیشرفت قابل توجهی در میان کاربران دست یابند. کاربران ایرانی هم به علت استفاده از نرم افزارهای جعلی و غیر قانونی در میان بهترین اهداف بدافزارها هستند و در صورتی که در انجام دانلودهای خود دقت نکنند این گونه ابزار را در دستگاه های خود نصب می کنند.
 
بهتر است کاربران قبل از دانلود و نصب نرم افزارها درباره آن ها تحقیق کنند و از کاربرد آن ها اطمینان حاصل کنند، همچنین باید سعی کنند تا دانلود خود را از سایت هایی انجام دهند که معتبر بوده و سابقه ای منفی در قرار دادن نرم افزارهای دروغین نداشته اند.
 
از دیگر روش های مبارزه با اینگونه ابزار می توان به نصب آنتی ویروس ها اشاره کرد. ابزاری که می تواند با قرار گرفتن در رایانه کارکرد سایر نرم افزارها را تحت نظر بگیرند و در صورت وقوع اتفاقاتی ناخواسته کاربر را در جریان قرار دهد.
 
شاید بتوان بهترین روش مبارزه با بد افزارها را مطالعه و بررسی درباره کاربرد آن دانست. کاربرانی که بدون هیچ گونه بررسی به دانلود از سایت های مختلف می پردازند خود را در معرض خطرات بسیاری قرار می دهند و ممکن است هزینه های بسیاری را متحمل شوند.  
 
در پایان؛ فراموش نکنیم بدافزارها در ابتدا با اجازه خود ما وارد سیستم می شوند و در صورتی که کاربران آن ها را نصب نکنند هیچ قدرتی در اختیار آن ها قرار نمی گیرد.