Gerdab.IR | گرداب

تبلور حفره‌های روانی، تربیتی در فضای مجازی؛

مدل‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی متولد می‌شوند/ تبلیغات رایگان برای مدل شدن!

تاریخ انتشار : ۲۸ مرداد ۱۳۹۴

بنیانگذار علوم رفتاری در کشور گفت: حفره های روانی، تربیتی جوانانی که به دنبال مدل شدن هستند باید کشف و درمان شود چرا که این حرکت به خطر انداختن آینده، شادابی، نجابت و حیای آنهاست.

گروه شبکه‌های اجتماعی گرداب: با ظهور شبکه‌های اجتماعی و گسترش کاربران آن فعالیت‌های افراد در این شبکه‌ها نیز افزایش پیدا کرده است و اگر در گذشته چت کردن هدف کاربران بود امروز جدای از چت کردن برخی از کاربران از فضای مجازی برای تبلیغ کالا و کلاس های آموزشی خود استفاده می کنند و کسب درآمد دارند.

دراین میان افرادی هم هستند که از فضای‌مجازی  برای  فریب دادن دیگر کاربران استفاده می کنند به طور که در خبرها می شنویم دختر جوانی با فروش کالاهای مجازی توانسته است 100 میلیون تومان در آمد زایی کند بدون اینکه کالایی تحویل مشتری دهد.

جدا از این مسایل که هر کدام گزارشی جدا می‌طلبد این روزها مد شده است تا افراد مدل شوند، مدل برای تبلیغ انواع پوشاک، مانتو و روسری و پرمتقاضی ترین مدل، مدل برای عروس شدن است که این مدل ها تبیلغ کار آرایش و شینیون سالن های زیبایی است و با ژست های مختلفی که عکس می گیرند برای عکاس نیز تبلیغ می شودو اکثرآنان رایگان کار می کنند.

در شبکه های اجتماعی عکس های زیادی از این مدل ها وجود دارد با ژست و لباس و آرایش های متنوع و مختلف عکس خود را از طریق صفحه های سالن های آرایشی و عکاس ها منتشر کرده اند.

برخی از صفحه‌ها در شبکه های اجتماعی تبلیغ پذیرش مدل به صورت رایگان را دارند که متقاضی نیز کم ندارد و رایگان نیز به سالن های آرایشی معرفی می‌شوند و در شبکه اجتماعی پیام می گذارند که "آیا کسی متقاضی رفتن به سالن آرایشی در فلان منطقه به صورت رایگان است تنها هزینه ایاب و اذهاب داده می شود "و جالب است زیر این پیام ها نظراتی که داده می شود نشان از شوق مدل شدن کاربران دارد البته مدل شدن نیز شرط سنی دارد از 18 تا 28 سال است.

همین صفحه مدل های رایگان نیز به سالن های آرایشی نیز معرفی میکند افرادی که عشق به مدل شدن دارند و عکس های مختلف از چهره و اندام خود برای نمایش و پسندیده شدن می گذارند.

افرادی که عشق به مدل شدن دارند و رایگان مدل می شوند تا عکس های آنان در شبکه های اجتماعی منتشر شود و مشهور شوند تا روزی از این طریق آمدزایی نیز بکنند و یا تنها شوق مشهور شدن است تا در خیال خود همانند مدل های غربی شوند.

بسیاری از این مدل‌ها نیز مشهور هستند و با سالن‌های آرایشی و عکاسی‌های مختلف کار می کنند و یکی از ارایشگران به خبرنگار شبستان گفت مدل‌های مشهور از طریق عکاسی‌ها به ما معرفی می‌شوند و برای هر مدل 500 هزار تومان می‌دهیم.

یکی از آرایشگران جنوب تهران نیز می گوید: اکثر مدل ها رایگان است اما برای برخی از مدل ها 100 هزار تومان می دهیم و یکی از آرایشگران شمال شهر نیز برای یک آلبوم 20 برگی از مدل ها که آرایش کرده است 20 میلیون تومان به یک عکاسی مشهور که خود مدل ها را معرفی می کند. داده است.

در این رابطه مجید ابهری، متخصص علوم رفتاری و بنیانگذار آسیب‌شناسی اجتماعی در ایران در گفتگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری شبستان اظهار کرد: تغییر سبک زندگی و گرایش به الگوهای رفتاری بیگانه در رفتارهای فردی و اجتماعی مقلدان خودنمایی می کند.

وی افزود: 80 درصد از دخترانی که به تقلید از الگوهای غربی علاقه مند به تهیه عکس های مختلف از خود در شکل ها و موقعیت های مختلف می شوند از فلسفه کار خود اطلاع ندارند.

ابهری تصریح کرد: از نگاه رفتارشناسی عقده نمایی اصلی ترین علت این گونه رفتارها و نیاز به توجه دیگران است.

این آسیب شناس بیان کرد: اگر والدین در خانواده به فرزندان به ویژه دختران توجه کنند و اگر نهادهای فرهنگی الگوهای لازم تربیتی به فرزندان ما ارایه نمایند دیگر نیازی نیست یک دختر برای گذاشتن عکس خود در یک شبکه اجتماعی به آتلیه عکاسی برود و آرایش کند و انواع لباس ها را بپوشد تا تصویر خود را در پروفایل بگذارد.

وی اظهار کرد: 90 درصد عکس دختران در فیسبوک مصنوعی و آتلیه ای است و شرایط خانوادگی و اجتماعی چنین وضعی را ایجاد می کند و بین چهره واقعی و آنچه در صفحه مجازی قرار گرفته اختلاف از زمین تا آسمان است.

ابهری خاطرنشان کرد: مدل های پوشاک و عکاسی در کشورهای دیگر پول می گیرند و این گونه حرکات را انجام می دهند متاسفانه برخی از دختران پول آنهم قابل توجه می دهند تا جای پای اینگونه نمادها بگذراند و این حرکت هشداری است به اینکه آنچه در تصویر دیده می شود واقعی نیست و تقلیدی بی اساس از یک رفتار بیگانه است.

بنیانگذار علوم رفتاری در کشور اظهار کرد: متاسفانه این تقلید بی اساس کار را به جایی رسانده که موجب گسترش تصاویر برخی از دختران در شبکه های مجازی شده و موجب بروز اختلاف خانوادگی و پشیمانی خواستگاران گردیده است.

وی ادامه داد: وقتی دختری به عنوان مدل عکاسی در جایگاه یک عروس برای لباس یا آرایش قرار می گیرد و اجازه می دهد انواع عکس ها از او تهیه می شود شاید دستمزدی هم در این زمینه دریافت کند اما اجازه می دهد تمام این عکس ها به دلخواه کارفرما در صفحات و الگوهای مختلف آنهم گاهی در وضعیت نامطلوب قرار گیرند.

ابهری اضافه کرد: واقعا باید پرسید منظور آنان کسب درآمد است اگر نظرشان مثبت باشد به چه قیمت و اگر منظوری مادی ندارند حتما به مشاوره مراجعه کنند تا حفره های روانی، تربیتی آنها کشف و درمان شود این حرکت به خطر انداختن آینده، نجابت و حیای زنانه است.

این آسیب شناس با انتقاد از برنامه ماه عسل بیان کرد: وقتی یک برنامه تلویزیونی این گونه افراد را دعوت می کند و با آنان مصاحبه می کند یعنی مهر مجاز بر اینگونه رفتارها می زند امیدوارم این آخرین برنامه ماه عسل در امسال باشد و مسئولان رسانه ملی دیگر اجازه ندهند این برنامه به قیمت اشک دیگران باعث پر کردن جیب تعداد محدودی شده و تکرار شد.