Gerdab.IR | گرداب

حمله‌ موریانه‌های آبی به ژاپنی

تاریخ انتشار : ۰۱ شهريور ۱۳۹۴

کسپرسکی با انتشار گزارشی پرده از اسرار گروه جدیدی به نام موریانه آبی (Blue Termite) برداشته است که با استفاده از شیوه جدیدی از حجم گسترده‌ای از شرکت‌های ژاپنی جاسوسی می‌کرده است.

به گزارش گرداب از سایبربان، شرکت روسی تبار کسپرسکی به تازگی گروه جدیدی از هکرها به نام موریانه آبی را معرفی کرده است که در مدت دو سال گذشته از حجم بالایی از شرکت‌های ژاپنی جاسوسی می‌کرده است.

کسپرسکی عنوان کرده است که این اولین گروه با تمرکز ویژه بر روی اهدافی در ژاپن است که توسط این شرکت شناسایی شده است.

برخلاف سایر حملات از نوع تهدیدات مستمر پیشرفته (APT) که معمولاً از طریق ایمیل‌های آلوده یا به اصطلاح فیشینگ، فعالیت خود را آغاز می‌کنند، این گروه هکری با استفاده از یک حفره روز صفرم فلش پلیر و یک درب پشتی بسیار پیچیده، این حمله را ترتیب داده‌ است. همچنین در ادامه کسپرسکی تأکید کرده است که این حمله در حال حاضر نیز ادامه داشته و مشغول جاسوسی از اهداف مورد نظر خود است.

همچنین این شرکت از کشف چندین حمله از نوع watering hole به این کشور خبر داده است. این حمله بخش‌های بسیاری از جمله وبگاه یکی از اعضای برجسته دولتی را مورد هدف قرار داده است. حملات watering hole به نوعی از حمله گفته می‌شود که در آن هکرها از طریق بارگذاری بدافزار در یک یا چند وبگاه مهم و پر بازدید، کاربران آن را آلوده به بدافزار می‌کنند.

هنوز گروه یا فرد خاصی مسئولیت این حمله را بر عهده نگرفته است، اما مطابق حملات صورت گرفته در چند سال اخیر، ژاپنی‌ها انگشت اتهام را به سمت چینی‌ها گرفته اند.ژاپنی‌ها معتقدند که گروه موریانه آبی، یک گروه چینی است .

 ژاپن یکی از کشورهای منطقه شرق آسیاست که در چند سال گذشته اقدام به عقد قراردادهای گسترده دفاعی با ایالات متحده کرده است. این قراردادها گستره وسیعی از جمله امنیت سایبری را در بر می‌گیرد.