طی حکمی از سوی رهبر انقلاب؛

اعضای دوره جدید شورایعالی فضای مجازی منصوب شدند

اعضای دوره جدید شورایعالی فضای مجازی منصوب شدند
تاریخ انتشار : ۱۴ شهريور ۱۳۹۴

ارتقاي جمهوري اسلامي ايران به قدرت سايبري در طراز قدرت‌هاي تأثيرگذار جهاني و برخورداري از ابتكار عمل و قدرت تعامل با ديگر كشورها در جهت شكل‌دهي به قواعد و قوانين مرتبط با فضاي مجازي در عرصه جهاني با رويكرد اخلاق‌مدار و عادلانه.

گروه سیاسی گرداب- به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری، حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در حکمی اعضای جدید شورای عالی فضای مجازی را برای یک دوره چهار ساله منصوب کردند.

حضرت آیت الله خامنه‌ای در این حکم، با اشاره به اهمیت شورای عالی فضای مجازی در «مواجهه هوشمندانه و مقتدرانه با تحولات این عرصه»، و همچنین وظيفه اصلي اين تشکیلات یعنی «سياستگذاري، مديريت كلان و برنامه‌ريزي و تصميم‌گيري‌هاي لازم و به‌هنگام و نظارت و رصد كارآمد و روزآمد در فضای مجازی»، 10 محور مهم وظایف و مأموریتهای شورای عالی فضای مجازی را ابلاغ کردند.

متن حکم رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است:
 
بسم اللّه الرّحمن الرّحيم
پيدايش فضاي مجازي در چند دهه‌ي اخير يكي از بزرگترين نمادهاي تحول جهاني است. رخدادي كه تأثيرات شگرف آن هر روز در ابعاد فرهنگي، اجتماعي، اقتصادي، سياسي، امنيتي و دفاعي در عرصه‌ي ملي و بين‌المللي نمود بيشتري پيدا مي‌كند.

اكنون  بيش از سه سال از تشكيل شوراي عالي فضاي مجازي مي‌گذرد: شورائي كه با مركز ملي فضاي مجازي وابسته به آن، به عنوان نقطه كانوني مواجهه‌ي هوشمندانه و مقتدرانه با تحولات پرشتاب اين عرصه، براي استفاده از فرصت‌ها و ظرفيت‌ها و مقابله با آسيب‌ها و تهديدات آن شناخته شده است.

وظيفه اصلي اين تشكيلات سياستگذاري، مديريت كلان و برنامه‌ريزي و تصميم‌گيري‌هاي لازم و به‌هنگام و همچنين نظارت و رصد كارآمد و روزآمد در اين عرصه ميباشد. لذا لازم است با توجه به تحولات سريع و پيچيده در اين ميدان از يك طرف و نيازهاي واقعي و متراكم كشور از طرف ديگر، خود را براي انجام رسالتي سنگين در يك دوره چهار ساله آماده كند.

اينجانب ضمن تأكيد بر مفاد حكم اوليه تشكيل شورا و پيوست آن، ضروري مي دانم كه نكات و موارد زير، مورد اهتمام و توجه جدي رئيس و اعضاي محترم شوراي عالي فضاي مجازي قرار گيرد.

1- انحلال شوراهاي عالي مصوب در گذشته كه موازي اين شورا هستند، به‌منظور تحكيم جايگاه فراقوه‌اي و موقعيت‌محوري و كانوني شوراي عالي و نيز انتقال وظايف آن شوراها به شوراي عالي فضاي مجازي.

2- تثبيت و تقويت جايگاه مركز ملي فضاي مجازي به عنوان بازوي شوراي عالي فضاي مجازي در جهت تحقق تصميمات آن شورا با وظايف: رصد وضعيت جاري فضاي مجازي و پيش‌بيني و آينده‌نگري تحولات دراين فضا در سطح ملي و بين‌المللي،‌ ايجاد هماهنگي و هم‌افزايي ميان وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و نهادهاي مختلف ذي‌ربط در ابعاد علمي، فني، ‌اقتصادي، ‌بازرگاني، ‌حقوقي، انتظامي، ‌امنيتي و دفاعي مرتبط با فضاي مجازي و نظارت مستمر بر عملكرد دستگاه‌ها و بخش‌هاي ذي‌ربط در چارچوب مصوبات شوراي عالي.

3- ارتقاي جمهوري اسلامي ايران به قدرت سايبري در طراز قدرت‌هاي تأثيرگذار جهاني و برخورداري از ابتكار عمل و قدرت تعامل با ديگر كشورها در جهت شكل‌دهي به قواعد و قوانين مرتبط با فضاي مجازي در عرصه جهاني با رويكرد اخلاق‌مدار و عادلانه.

4- اهتمام ملي و همه‌جانبه و سرمايه‌گذاري جدي در امر ايجاد و توسعه انواع فناوري‌ها و صنايع كاملاً پيشرفته و رقابتي خصوصاً با استفاده و ايجاد رشته‌هاي نوين دانشگاهي و تربيت سرمايه‌هاي انساني متعهد،‌ متخصص و كارآمد مورد نياز در بخش‌هاي سخت‌افزاري و نرم‌افزاري، محتوايي و خدماتي در تمامي ابعاد فضاي مجازي به‌ويژه در برنامه ششم توسعه و برنامه‌ريزي سالانه كشور.

5- تسريع در راه‌اندازي شبكه ملي اطلاعات پس از تصويب طرح آن در شوراي عالي و نظارت مستمر و مؤثر مركز ملي بر مراحل راه‌اندازي و بهره‌برداري از آن.

6-    اهتمام ويژه به سالم‌سازي و حفظ امنيت همه‌جانبه فضاي مجازي كشور و نيز حفظ حريم خصوصي آحاد جامعه و مقابله مؤثر با نفوذ و دست‌اندازي بيگانگان دراين عرصه.

7-    ترويج هنجارها، ‌ارزش‌ها و سبك زندگي اسلامي ايراني و ممانعت از رخنه‌ها و آسيب‌هاي فرهنگي و اجتماعي در اين عرصه و مقابله مؤثر با تهاجم همه‌جانبه فرهنگي و نيز ارتقاي فرهنگ كاربري و سواد فضاي مجازي جامعه.

8- احراز جايگاه و سهم مناسب براي اقتصاد دانش‌بنيان در فضاي مجازي در چارچوب سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي كشور و برنامه‌ريزي همه‌جانبه براي بهبود شرايط كسب وكار مرتبط با فناوري‌هاي مجازي و بهره‌گيري از فرصت‌هاي اشتغال‌زايي ونيز رونق محتوا، خدمات و تجارت در اين عرصه.

9- توسعه محتوا و خدمات كارآمد و رقابتي منطبق بر ارزش‌ها و فرهنگ اسلامي – ايراني در تمامي قلمروهاي مورد نياز جامعه و جلب مشاركت‌هاي مردمي و بكارگيري ظرفيت‌هاي بخش خصوصي در اين زمينه.

10- تدوين و تصويب نظام‌هاي امنيتي، حقوقي، قضايي و انتظامي مورد نياز در فضاي مجازي.
تركيب اعضاي حقوقي و حقيقي شوراي عالي فضاي مجازي براي دوره جديد به شرح زير اعلام مي شود:

اعضاي حقوقي اين شورا عبارتند از: رئيس‌جمهور (رئيس شوراي عالي)، رئيس مجلس شوراي اسلامي، رئيس قوه قضائيه، رئيس سازمان صداوسيماي جمهوري اسلامي ايران، دبير شوراي عالي و رئيس مركز، دادستان كل كشور، وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، وزير علوم،تحقيقات و فناوري، وزير اطلاعات، وزير آموزش و پرورش، وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح كشور، معاون علمي و فن‌آوري رئيس‌جمهور، رئيس كميسيون فرهنگي مجلس  شوراي اسلامي، رئيس سازمان تبليغات اسلامي، فرمانده كل سپاه پاسداران انقلاب اسلامي، فرمانده نيروي انتظامي جمهوري اسلامي ايران و همچنين اعضاي حقيقي:  حجج اسلام و آقايان دكتر سيدسعيدرضا عاملي، دكتر حميد شهرياري، دكتر رضاتقي‌پور، دكتر مهدي اخوان بهابادي، مهندس مسعود ابوطالبي، دكتر كاميار ثقفي، دكتر رسول جليلي و مهندس سيدعزت‌الله ضرغامي.

از خداوند متعال توفيق خدمتگزاري روزافزون براي همه‌ي حضرات مسألت مي‌كنم.

سيد علي خامنه‌اي
14/ شهریور/