Gerdab.IR | گرداب

مهم‌ترین حملات سایبری قرن/بخش اول

تاریخ انتشار : ۱۷ شهريور ۱۳۹۴

فهرستی از مهم‌ترین حملات سایبری قرن حاضر توسط یکی از محققان دانشگاه جورج‌تان واشنگتن منتشر شد.

به گزارش گرداب از سایبربان؛ یکی از محققان دانشگاه جورج‌تان (Georgetown) به نام تویش وایدیا (Tavish Vaidya)، با توجه به افزایش حملات سایبری، فهرستی از مهم‌ترین حملات سایبری قرن حاضر را برشمرد؛ اما لازم به ذکر است که هدف ما از نقل این گزارش، آشنایی فهرست‌وار با مهم‌ترین حملات سایبری قرن 21 است. در ذیل نگاهی به آن‌ها می‌اندازیم.

•    حمله‌ی استاکس‌نت: در ژوئن سال 2010، بدافزاری که محصول مشترک آمریکا و اسراییل بود برای حمله به تأسیسات هسته‌ای نطنز به کار رفت. در برخی گزارش‌ها آمده است که استاکس‌نت به حدود هزار سانترفیوژ خسارت زد.(طبق اعتراف برخی گزارش‌های دیگر، این حمله مخرب‌ترین حمله‌ی صدسال اخیر محسوب می‌شود.)

•    هک شبکه‌ی پلی‌استیشن سونی: در آوریل 2011، شبکه‌ی پلی‌استیشن هک شد و منجر به سرقت اطلاعات شخصی 77 میلیون کاربر گشت. این حمله تا آن زمان، بزرگ‌ترین سرقت اطلاعات در تاریخ به شمار می‌رفت. این هک، موجب 171 میلیون دلار خسارت برای سونی شد.

•    حمله به جلسه‌ی گروه 20؛ گروه 20 (G20) متشکل از مسئولان 20 اقتصاد مطرح در دنیا است. این گروه در دسامبر 2013، موردحمله‌ی هکرهای چینی واقع شد. آن‌ها توانستند با استفاده از فیشینگ، بدافزاری را وارد رایانه‌های اعضای این گروه کنند که در جلسه حضور داشتند. حمله‌کنندگان در طی این عملیات به جزییاتی از برنامه‌های نظامی آمریکا در سوریه دست پیدا کردند.
•    حمله به بانک‌های آمریکا: در اکتبر 2010، برخی از بانک‌های آمریکا موردحمله‌ی تروجانی به نام زئوس (Zeus) قرار گرفتند که حدود 12 میلیون دلار به آن‌ها خسارت وارد شد. تقریباً صد نفر در این حادثه مظنون واقع شدند.
•    حمله به شرکت‌های فناوری و امنیتی: در ژانویه‌ی 2010، گوگل اعلام کرد که توسط آسیب‌پذیری «Adobe Reader» در طی عملیاتی به نام «Aurora» موردحمله واقع شد. مشابه این حمله به بیش از 30 شرکت دیگر مانند یاهو، سیمنتک و نورثروپ گرومن صورت گرفت. این حمله به گروهی از هکرهای چینی به نام «Elderwood Group» نسبت داده شد که حملات پایدار پیشرفته (APT) انجام می‌دادند.
•    عملیات «Operation Shady RAT»: در آگوست 2011 اعلام شد که حملاتی علیه 70 شرکت و سازمان دولتی در سراسر جهان صورت گرفته است. برخی از این سازمان‌ها و شرکت‌ها عبارت بودند از: صنایع جنگ‌افزاری آمریکا و کمیته‌ی بین‌المللی المپیک (International Olympic Committee).

به گزارش شرکت مک‌کافی، این حملات از سال 2006 شروع شد و در سال 2008، قبل از شروع بازی‌های المپیک تابستانی پکن، چندین سازمان ورزشی را هدف قرار داده بود. این عملیات به هکرهای چینی نسبت داده شد.