Gerdab.IR | گرداب

جان كري خطاب به اوباما:

نظام ايران سقوط نمي‌كند، مجبوريم با تهران مذاكره كنيم

تاریخ انتشار : ۱۱ مرداد ۱۳۸۹

نامزد اسبق انتخابات رياست جمهوري آمریکا، با بیان اینکه نظام ایران، به زودی سقوط نخواهد کرد، آمریکا را مجبور به تلاش برای تعامل و مذاکره با ایران دانست.

به گزارش گرداب به نقل از فارس، "جان كري"، رئيس كميته روابط خارجي سناي آمريكا از "باراك اوباما"، رئيس جمهور آمريكا خواست تا تلاش براي مذاكره با ايران را از سر بگيرد.

وي در مصاحبه با "فريد زكريا" در برنامه "جي‌پي‌اس" در شبكه "سي‌ان‌ان" گفت: "بهترين زمينه براي آغاز مذاكرات با ايراني‌ها درباره مسير رو به جلو در افغانستان است و اين گفت‌وگوها مي‌تواند منجر به رايزني‌ درباره ساير موضوعات مهم و اساسي، نظير برنامه هسته‌اي ايران شود."

كري در پاسخ به اين سؤال كه آيا وي از تعامل با ايران در زمينه موضوع هسته‌اي حمايت مي‌كند يا نه، گفت: "قطعاً، من حمايت خواهم كرد. من بر اين باورم كه اين تعامل مي‌تواند مسير را براي رايزني درباره دغدغه‌هاي ديگر ما، نه فقط موضوع هسته‌اي، بلكه موضوعات منطقه‌اي هموار كند."

كري با بیان اینکه دلایل محکمی برای ایران، به منظور مذاكره با آمريكا درباره افغانستان وجود دارند، گفت: "به نظر من، ايران منافعي را در افغانستان دارد. آنها علاقه‌اي به طالبان ندارند. ايراني‌ها همچنين با قاچاق مواد مخدر مخالف هستند. دلايلي وجود دارد كه آنها خواستار يك دولت با ثبات در افغانستان هستند. شما مي‌دانيد كه ديپلماسي، هنر بازي كردن با منافع همه است. هر كسي بنا به اين نتيجه، منافعي دارد."

رئيس كميته روابط خارجي سنا ادامه داد: "اقدام دولت [اوباما] در توقف تلاش‌هاي خود، براي تعامل با ايران، پس از مقابله با معترضان در اين کشور طي سال گذشته، كار درستي بود."

وي ادامه داد: "من بر اين باور هستم كه ما بايد به تلاش هاي افراد كه آن زمان در ميدان بودند، احترام بگذاريم. اما من معتقدم كه زمان گذشته است. براي من و اكثر جامعه اطلاعاتي و افرادي كه از آنجا و جاهاي ديگر گزارش مي‌كنند، اين امر آشكار است كه نظام ايران فردا يا در آينده نزديك سقوط نخواهد كرد."

كري گفت: "بنابراين ما مجبور هستيم تا براي تعامل و برخي مذاكرات تلاش كنيم. به معنای این نيست كه ما همه چيز را تسليم كنيم، اين ماهيت ديپلماسي يا مذاكرات نيست. اما ما بايد به اين نقطه برسيم. من فكر مي‌كنم كه خطرات بسيار زياد هستند."